Het 'dimmen' van een motortje

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 17:14

Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Sandritoo99 » 13 Jun 2017, 17:25

Hallo iedereen,

Ik ben zelf een 'dansende fontein' aan het bouwen thuis, maar ik heb een probleempje wat betreft het aansturen. Ik ben nog niet zo heel bekend met alle shields enzo.

Een sproeikop wordt op en neer bewogen door een 12 Volt DC motortje. Om de sproeikop op en neer te laten bewegen met verschillende snelheden, had ik me bedacht dat het voltage wat het motortje krijgt variabel moet zijn en om hem in tegengestelde richting te laten draaien, leek mij dat het voltage dan negatief zou moeten zijn: dan draait het motortje immers andersom.
Alles gebeurt overigens gewoon boven water.

Maar:
Met wat voor component/ stroomkring/ shield laat ik mijn arduino dat uitvoeren? Ik ben wel bekend met een 'gewone' relais, alleen die kan de stroom alleen aan- of uitschakelen.

Alvast bedankt voor het reageren.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Koepel » 13 Jun 2017, 18:52

Dat heet een "H-bridge": https://nl.wikipedia.org/wiki/H-brug_(elektronica)
Een printje dat een motor kan aansturen heet een "driver".
Een gewone DC motor is meestal een "brushed DC motor".
De "stall current" is de maximale stroom die de motor trekt, waarbij de as wordt tegengehouden. Dat kan bijvoorbeeld 10 keer meer zijn dan de nominale stroom.

Nu heb je geluk, de wereld zit vol met drivers, maar je hebt ook pech want er is wel erg veel keus.
Kun je vertellen wat de stall current van de motor is ? dan pas kun er een driver bij zoeken, die niet meteen doorbrandt.

Hier staat een leuk overzicht: https://www.pololu.com/category/11/brushed-dc-motor-drivers
Sommigen kosten ongeveer een euro: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-Dual-Motor-Driver-1A-TB6612FNG-forArduino-Microcontroller-Better-than-L298N/32789439915.html
Als je maar niet van die oude achterhaalde rommel koopt uit het stenen tijdperk, zoals deze: https://www.aliexpress.com/item/L293D-Motor-Drive-Shield-dual-for-arduino-Duemilanove-Motor-drive-expansion-board/32550630870.html

Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 17:14

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Sandritoo99 » 13 Jun 2017, 21:39

Bedankt voor de reactie! Nu is het me al een stuk duidelijker hoe het motortje aan te sturen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het motortje zelf nog niet gekocht heb en het ontwerp nog niet heb uitgevoerd (dit is mijn voorwerk om te kijken hoe ik alles überhaupt maken kan), dus ik kan geen specifiek getal geven.

Echter bestaat het mechanisme uit een as met daarop de sproeikop (de massa van de sproeikop wordt aan de andere kant gecompenseerd met een contragewicht) die door middel van twee tandwielen verbonden wordt met de electromotor. Hierbij is de motor verbonden met een klein tandwiel (10 tanden) en de as met de sproeikop een groot tandwiel (50 tanden) (Zoals in de bijlage te zien is.)

Als het contragewicht in verhouding is met de massa van de sproeikop, verwacht ik eigenlijk niet dat het motortje heel veel extra vermogen zou hoeven leveren. 12 Volt staat niet vast, maar leek mij een gebruikelijke spanning, ook voor transformatoren die ik evt nodig zou hebben.
Bijlagen
ontwerp.jpg
Ontwerp mechanisme
ontwerp.jpg (26.42 KiB) 10201 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Koepel » 13 Jun 2017, 22:15

Een motor met tandwielkast is heel gangbaar:
https://www.pololu.com/product/3045
https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-krachtige-transmissiemotor-rb350050-22h22r-6-vdc-233130.html
https://www.aliexpress.com/item/12V-25RPM-Geared-Motor-Metal-Reversible-Torque-Turbo-Worm-Geared-Reducer-DC-Motor-GW370/32788413452.html

Je zou ook een 6V motor kunnen kiezen en die op 5V gebruiken.

Het zou fijn zijn als je al een motor kon kiezen. Dan weet je ook de stall current, en kun je de driver kiezen. Voor zo'n project is het meestal eerst uitproberen hoe het werkt, voordat je de echte spullen gaat kopen.

In principe is de stall current de stall current. Het maakt niet uit hoe weinig de motor hoeft te doen of hoeveel vertraging er op zit. Het gaat om de stall current en daar zoek je een driver bij. Tot zover de theorie :mrgreen:
In de praktijk wordt er flink mee gesjoemeld. Soms heeft een driver een beveiliging voor stroom of temperatuur of er is een batterij die een bepaald ampère kan leveren. Dan wordt er soms een (te) zwakke driver gekozen :o
Maar waarschijnlijk heb je voor een paar euro meer een driver die wel de stall current kan leveren. Dus dat zou ik altijd aanraden.

Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 17:14

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Sandritoo99 » 15 Jun 2017, 19:38

Daar heb je gelijk in. Het kiezen van een motortje waar al een tandwielkast aan zit had ik me ook al bedacht. Goed plan. Ik denk dat ik een motortje gevonden heb. De gegevens zijn:
Voltage: 12 Volt.
Current Rating: 0.8 Ampère.
Het is het motortje van Ali expres uit je link :P Ik heb wel verder gekeken, maar het leek me kwalitatief wel aardig en aangezien ik vier sproeikoppen heb, beviel me de prijs ook wel, eerlijk gezegd. :)

Ik weet niet wat de stroomsterkte ervan is, zal wel van het maximale vermogen dat het motortje leveren moet afhangen, maar waar moet ik dan op letten bij het kiezen van de driver? De stall current is als ik het goed begrepen heb toch de extra ampère die bovenop het eigenlijke stroomsterkte komt?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Koepel » 15 Jun 2017, 20:28

Nu heb je een motor uitgekozen waar geen stall current bij staat :?
Als ik zoek op dit: gw370 12v 25rpm
dan kom ik uit bij een Mabuchi motor C9050-60003 en vervolgens zie ik meestal 1A voor de stall current.
De driver van "ongeveer een euro" past daar dus bij.

De nominale (normale, gangbare, werkbare) stroomsterkte is bij normale belasting. De "stall current" is het maximale dat de motor ooit zal vragen. Dat kun je meten door de as (vrijwel) stil te houden. Bij een motor van slechte kwaliteit is de stall current een paar keer meer dan de normale stroom. Bij een hele goed kwaliteit motor kan de "stall current" misschien wel 10 keer of 20 keer de nominale stroom zijn (ik heb geen idee, ik gok maar wat).

Maar zoals ik al zei, dit is typisch een project waarbij je eerst een paar dingen probeert. Dus misschien kun je meteen een stuk of 5 verschillende motortjes bestellen.

Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 17:14

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Sandritoo99 » 15 Jun 2017, 20:53

Ik ga nog eens zoeken naar een aantal motortjes waar het wél bij staat, maar is 'current rating niet hetzelfde als 'stal current'? en zijn er evt nog andere benamingen? Het genoemde motortje kan ik niet vinden, maar ik zoek er wel wat uit.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Jun 2017, 22:11

Hou ook rekening met de velocimetrische krachten (of hoe je dat ook noemt )als wanneer de sproeikop een kantel beweging uitvoert.
Veel hangt natuurlijk af van de opvoerhoogte van de pomp.
Je zou het zo kunnen stellen, je neemt een fietswiel vast bij de naaf en je laat ze spinnen,als je dan de hoek van het wiel probeert te veranderen voel je
behoorlijk wat tegenstand.
Die krachten moeten de tandwieltjes aankunnen alsook het aandrijfmotortje, experimenteren dus oftewel wat reken werk.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Koepel » 15 Jun 2017, 22:18

Ik bedoelde dat het er niet bij staat, maar dat ik het motortype kon vinden en vervolgens daar de "stall current" van heb gezocht en dat die waarschijnlijk 1A is. Dus ik heb de "stall current" voor je opgezocht. Als jij meteen iets anders gaat opzoeken, dan is mijn zoektocht voor niets geweest :roll:

Het heet altijd "stall current". De "current rating" is me te vaag, dus daar kan ik niet zo veel mee.

Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 17:14

Re: Het 'dimmen' van een motortje

Berichtdoor Sandritoo99 » 16 Jun 2017, 14:13

Sorry, dan heb ik je fout begrepen. Naast dit motortje zoek ik nog een paar andere bij elkaar om wat te experimenteren. Als ik mijn frame heb, kan ik kijken met welk motortje ik verder wil en voor de andere drie sproeiers ook koop.

Koepel schreef:Het heet altijd "stall current". De "current rating" is me te vaag, dus daar kan ik niet zo veel mee.

Oké, ik dacht dat het hetzelfde was.

Gij Kieken schreef:Hou ook rekening met de velocimetrische krachten (of hoe je dat ook noemt )als wanneer de sproeikop een kantel beweging uitvoert.
Veel hangt natuurlijk af van de opvoerhoogte van de pomp.
J

Mijn opvoerhoogte is niet heel hoog, en daarnaast verdeel ik de druk over vier sproeikoppen, dus ik denk dat die krachten wel mee zullen vallen. Alsnog bedankt voor de tip.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten