Solid State Relais probleempje

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 Mei 2017, 20:38

Solid State Relais probleempje

Berichtdoor JDD » 09 Jun 2017, 21:06

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleempje met een Solid State relais.

Ik wil een 220 V circuit maken met een Solid State relais erin. NB Dit is een proefopstelling om het idee uit te werken.
[img]probeerde%20een%20image%20te%20uploaden,%20maar%20kan%20nergens%20een%20knop%20vinden[/img]

Ik connect via een 220V schakelaar, via een (Solid State) Relais, naar een trafo en bv een lamp.
De trafo levert bv 9V, via een step down naar 5V.
De 5V sluit de Relais. De stroomkring is rond en houdt zichzelf in stand. (Tot een stroom uitval).

Om de stroomkring (weer) te starten wordt een batterij gebruikt die kort 5V levert aan de relais, waardoor de relais sluit.
Daarna houdt de stroomkring zichzelf weer in stand.

Bij een aantal keren aan/uit van de 220V schakelaar, blijkt een aantal keren dat het circuit aangaat, zonder de "batterij" knop aan te raken. Zelfs zonder batterij vertoond de relais dit gedrag.

Ik denk dat het aan de werking van de Solid State Relais ligt.

Wie weet waardoor dit komt in dit type relais? En hoe zou ik dit kunnen verhelpen ?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Solid State Relais probleempje

Berichtdoor Koepel » 10 Jun 2017, 01:53

Is het zo'n SSR-25DA relais ? Daar zit een flinke condensator in (met serieweerstand) om storingspulsen te onderdrukken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Solid State Relais probleempje

Berichtdoor Koepel » 11 Jun 2017, 13:59

Ben je nu beide vragen door elkaar aan het gooien ? ;)

Voor ons is het gemakkelijker als je noemt welk relais het is, met bijvoorbeeld een link naar de fabrikant of datasheet.
Je hebt dus een OMROM G3 MB 202P.
Volgens de datasheet bevat dat een "Snubber circuit", dat is dus die condensator met serieweerstand om storingspulsen te onderdrukken, waar ik het over had. Er kan dus wat stroom of een puls door het relais lopen (via het snubber circuit), terwijl het relais uit staat. Zeker als je de stroom aanschakelt met een schakelaar, dan kan er een grotere stroompuls lopen.

Maar nu de oplossing... die weet ik zo maar niet :(

Afbeelding

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Solid State Relais probleempje

Berichtdoor shooter » 12 Jun 2017, 20:16

die snubber laat een klein beetje stroom door, en als je dan geen belasting hebt van een lamp,dan zal de voeding genoeg krijgen om aan te gaan en dus de SSR ook.
simpeler is om dat met een relais te doen ook 5 Volt en die parallel over de drukknop. en een onderbreker in zelfde lijn, dan kun je de lamp ook weer uitdoen (een start/stop circuit)
de batterij heb je niet nodig als je de voeding op de 220 zet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 08 Mei 2017, 20:38

Re: Solid State Relais probleempje

Berichtdoor JDD » 12 Jun 2017, 20:35

Hi Shooter,

De 220V rechtstreeks naar de voeding is juist niet de bedoeling, ik heb het voorbeeld versimpeld.


Een snubber circuit kende ik niet. Dat circuit is dus mijn probleem. Om de storingsgevoeligheid op te lossen geeft mij een kleine spanning achter het relais.

Ik kan natuurlijk een "gewone" relais gebruiken. Of eentje zoeken die geen snubber circuit heeft.

Een SSR relais, Wattage niet kunnen meten, kost minder energie dan een "gewone" relais, 0,7W. (beide van Alie ).


Hoe kan ik zo´n relais vinden zonder snubber circuit ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Solid State Relais probleempje

Berichtdoor Koepel » 13 Jun 2017, 06:45

Zo'n relais heeft altijd een snubber circuit, voor zover ik weet. Dat is om de electronica te beschermen tegen hoge spanningspieken.
Zelfs bij gewone relais is een snubber circuit handig, om te voorkomen dat de contacten beschadigd raken door vonken. Lees eens deze alinea over doorgebrande relaiscontacten: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=1999#p14686

Je kunt natuurlijk zelf een opto-triac of opto-iets kopen, maar als die bij de eerste keer aan en uit zetten meteen stuk gaat door een spanningspiek, dat is niet handig.
Je kunt ook schakelen op de nuldoorgangen, dat scheelt een beetje.

Je probleem is de SSR met een snubber circuit, terwijl die SSR nauwelijks stroom nodig heeft om 'aan' te schakelen. Je zou een weerstand parallel aan de ingang van de SSR en GND kunnen doen, zodat er meer stroom nodig is om het 'aan' te krijgen. Dat is wel een beetje een halfzachte oplossing, want als je de voeding of de SSR vervangt, dan is het opeens een andere situatie. Misschien een RC filter naar de SSR, om zo een tijdvertraging van iets van 100ms of 500ms toe te voegen.

Het eenvoudigste is om eerst een gewoon mechanisch relais te proberen zoals shooter schreef.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten