hc12 stoort op speakertje

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 Mei 2017, 14:19

hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor chris nij » 15 Mei 2017, 14:47

Hallo,

Ik ben met een projectje bezig om luchtdruk waarde (arduino nano met een bmp180) via de hc12 naar een arduino uno te sturen.
De uno zet het om naar een toon die uit een speakertje komt.

Dit werkt goed, dat wil zeggen, de toon komt er uit maar er zit een rateltje bij. Dit komt van de hc12 zender af.

Hoe weet ik dit. ik heb in de uno de regel die de toon geeft uitgezet en een nieuwe regel toe gevoegd met een vaste toon.
Als ik alles aan zet heb ik die ratel met die vaste toon.
Als ik de zender uit zet ( de nano) is de toon mooi van vorm.

Dus het lijkt mij dat het van de hc12 zend gedeelte komt.

nu mijn vraag. Hoe kan ik dit oplossen.
Heb van alles al geprobeerd. vermogen op de laagte stand gezet, aluminium folie om de zender en de ontvanger.
afgeschermde kabel. niks helpt.

Wie kan mij met dit probleem helpen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mei 2017, 17:10

Het is nog maar de vraag of de ratel direct van de zender afkomt of meekomt met het verzonden signaal als een extra interferentie golf. Dat zou je kunnen proberen te ontdekken met een scope.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor Koepel » 15 Mei 2017, 17:17

Het hangt er van af hoe je het omzet naar een toon.

Wanneer de luidspreker een digitaal signaal van de Arduino tone() functie krijgt, dan zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden: interrupts en VCC.
De interrupts los je op door een hardware timer te kiezen voor de toon. Deze is ook nog eens twee keer zo hard: https://bitbucket.org/teckel12/arduino-toneac2/wiki/Home
De VCC los je misschien op door er een elco bij te zetten.

Berichten: 7
Geregistreerd: 15 Mei 2017, 14:19

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor chris nij » 15 Mei 2017, 18:55

Hallo,

nico,

bedankt voor je reactie.
Heb de een scoop er aan gehangen, zie de puls, maar er zit wel een paar spijks op de puls. Denk niet dat dit het probleem is.

koepel,

Jij ook bedankt voor je reactie.
Op de vcc heb ik ook al een elco gezet. mocht niet baten helaas.
Met de interrupts ga ik proberen. ben nog niet zo bekend met schrijven dus moet me daar in verdiepen.

Hoe ik het omzet: de waarde die van de bmp180 komt verstuur ik als een string. bij de ontvanger maak ik van de string weer een integer. Deze plaats ik in de tone functie

alle andere mogelijke oplossingen zijn welkom.

met vriendelijke chris

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mei 2017, 20:20

Hebben ze allebei een eigen voeding?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor Koepel » 15 Mei 2017, 21:00

Oeps :oops: ik bedoelde toneAC.
https://bitbucket.org/teckel12/arduino-toneac/wiki/Home

Bij toneAC wordt de speaker aangestuurd door een hardware timer.
Bij toneAC2 wordt toch weer een interrupt gebruikt.

Kun je links geven naar de HC12 module en de library die je gebruikt. Ik zou wel eens in die library willen kijken hoe daar met interrupts wordt omgegaan. Heeft die HC12 module 200mA nodig ? Gebruik je SoftwareSerial ?

Berichten: 7
Geregistreerd: 15 Mei 2017, 14:19

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor chris nij » 16 Mei 2017, 20:30

Hallo,

Nico,
ja klopt ze hebben een eigen voeding. Ik probeer een vario te bouwen voor een modelbouw zwever om thermiek te zoeken.


Maar ben wel iets wijzer geworden, ben er achter gekomen als je een delay van 500 ms in de zender zet, dat de toon een stuk beter word. nog niet honderd % maar duidelijke verbetering. Het lijkt er op dat de ontvanger de zender niet bij kan houden of zo iets. of de tone commando te traag is.

koepel,
Hier een link van de datasheet https://www.elecrow.com/download/HC-12.pdf
De hc12 word de softwareserieel gebruikt.
Hier een link met een mooi voorbeeld http://www.instructables.com/id/Long-Ra ... ss-Commun/


met vriendelijke groet en veel dank voor het mee denken,
chris

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor Gij Kieken » 16 Mei 2017, 21:47

Hey,chris nij
Niet zo lang geleden had ik ook een projectje met de HC-12.
Mijn ervaring was laat het lopen op 9600 baud en iedere seconde info verzenden.
Loopt als een tierelier.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor Koepel » 17 Mei 2017, 07:19

Ew! Van de SoftwareSerial springen de barsten in mijn tandglazuur.
De SoftwareSerial belast de Arduino heel erg, je mag al blij zijn als je er nog een ledje bij kunt laten knipperen.

De toneAC heeft minder last van hiccups dan de gewone Arduino tone(). Ik denk dat er een goede kans is dat het daarmee verholpen is. Het klinkt ook vaak beter bij de overgang naar een andere frequentie of bij het aan- en uitzetten van een toon. Je zit dan vast aan twee specifieke pinnen. Heb je een weerstand in serie met de luidspreker ?

De Leonardo, Micro en Pro Micro hebben een vrije hardware seriële port. De grotere Arduino Mega 2560 heeft 3 vrije poorten. Ook de nieuwere boarden zoals de Zero, Due, M0 hebben een vrije seriële poort. Dan heb je die SoftwareSerial helemaal niet nodig. Wanneer je nog meer wilt toevoegen dan zou ik zeker overstappen naar een ander board.

Voor de Arduino Uno of Nano is er eventueel nog de AltSoftSerial: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_AltSoftSerial.html.
De AltSoftSerial belast de Arduino niet zo erg, maar de baudrate kan maar tot zo'n 19200. Volgens mij kan de AltSoftSerial niet samen met toneAC. Ik vermoed dat ze dezelfde timer gebruiken.

Eén of twee keer per seconde iets versturen lijkt me goed, in ieder geval niet continue achter elkaar.

Berichten: 7
Geregistreerd: 15 Mei 2017, 14:19

Re: hc12 stoort op speakertje

Berichtdoor chris nij » 17 Mei 2017, 15:14

Hallo koepel,

Ga met toneAC aan de gang. heb helaas komende week weinig tijd. Maar ga het toch proberen. hou jullie op de hoogte.

moet alleen even kijken welke pinnen ik gebruik. heb namelijk ook een display aan hangen met drukknoppen. is een standaard print die ik zo op de uno druk.

hallo gij kieken,
De vario moet wel snel reageren op de hoogte verandering, weet niet of 1sec snel genoeg is. 9600baud daar staat hij nu ook op.

weet niet of de hc12 nog op een andere manier aangestuurd kan worden dan softwareserieal of altsoftseriel.
bedenk me nu dat ik deze twee keer gebruik 1 keer hc12 en om de waardes op de pc zichtbare te maken.


met vriendelijke groet
chris

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten