Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2017, 08:34

Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer

Berichtdoor Rijpaard » 14 Mei 2017, 16:40

Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer.
Ook niet na verversen bootloader.
Windows 10:
Bij aansluiten op USB-poort komt vrijwel meteen melding "Het laatste USB-apparaat
dat U op de computer hebt aangesloten heeft een storing veroorzaakt.
Windows herkent het apparaat niet meer."

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer

Berichtdoor Koepel » 14 Mei 2017, 17:06

Heeft Sparkfun een aparte bootloader ? Ik dacht van wel.
Ik had geen zin in een aparte bootloader, ik heb de echte Arduino Micro bootloader er in gezet. Toen heb ik wel een lijstje gemaakt welke pinnen ik kan gebruiken, want de Arduino Micro heeft meer pinnen. In de Arduino IDE kies ik "Micro".

Dus programmeren via een programmer werkt nog wel ?
Misschien is het USB gedeelte van de ATmega32U4 stuk gegaan. Kun je met een vergrootglas het pad volgen van de USB connector naar de ATmega32U4, zit alles vast gesoldeerd en liggen er geen soldeerklodders tussen ?
Ik heb altijd een zogenaamde dradenteller op mijn tafel liggen. Zo'n uitklapbaar vergrootglaasje op een voet.

Dat wordt een nieuwe kopen: https://www.aliexpress.com/item/Mini-Leonardo-Pro-Micro-ATmega32U4-5V-16MHz-Module-For-Arduino-Best-Quality/32284746884.html

Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2017, 08:34

Re: Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer

Berichtdoor Rijpaard » 15 Mei 2017, 16:38

@Koepel:
Je hebt me aan het denken gezet. Inderdaad.
De Sparkfun-site wees me op de github. Daaruit kon ik vinden hoe dit board toe te voegen aan de IDE.
Hierna de Pro Micro geladen met de bootloader (welke weet ik niet, hoe kan ik dat zien).
Alles werkt weer piekfijn.
Bedankt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pro Micro van Sparkfun; Seriele poort werkt niet meer

Berichtdoor Koepel » 15 Mei 2017, 17:06

Doe je de bootloader vanaf de command line ?
Ik gebruik de Arduino IDE voor de bootloader, dan staan ook alle fuses goed.
De bootloader is de bootloader die bij het board hoort dat je hebt gekozen in het menu.

Omdat ik graag zo de dingen zo standaard mogelijk heb, heb ik dus de Arduino Micro bootloader in de Pro Micro gebrand.
Ik gebruik Arduino IDE 1.8.2, menu: Hulpmiddelen / Arduino/Genuino Micro
Dat is de officiële Micro.
Wanneer ik dan een programmer aansluit en Hulpmiddelen / Bootloader branden kies, dan zit de officiële Micro bootloader er in.

Dan even in de gaten houden dat ik D0...D10, D14, D15, D16, A0...A3 heb. En ook LED_BUILTIN_RX en LED_BUILTIN_TX.
En als je dan ook nog dit afdrukt, wat kan er dan nog mis gaan: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/pro-micro/

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten