Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Mei 2016, 13:07

Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor szjoin » 07 Mei 2017, 11:17

Hallo,

Ik ben bezig met een PCB design op basis van een ATMEGA328P-PU.
Ik wil deze kunnen herprogrammeren zonder deze van het PCB te halen.

Vraag: Moet ik de programming header ook voorzien van GND en 5V, of volstaat het als ik de !RESET, RXD en TXD pinnetjes middels connector pinnetjes aanbiedt?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor nicoverduin » 07 Mei 2017, 13:56

Ik zou gewoon de standaard ISP header gebruiken. En die heb je nu niet
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor Koepel » 07 Mei 2017, 14:26

Ja, die 6-pins ICSP header. Een "ISP" header is de meer algemene term. Het is hetzelfde.
Hou er dan wel rekening mee dat die pinnen ook inderdaad gebruikt kunnen worden om een sketch te branden. Dus bijvoorbeeld geen luidspreker of andere zware load aan die pinnen.

@szjoin, de term "herprogrammeren" is verwarrend en elke connector voor digitale signalen heeft natuurlijk een GND pin.

Wil je een sketch uploaden via een usb-serial module ? Dat kan met de GND,RESET(DTR), RX en TX signalen. Hoe krijg je dan een bootloader in de chip ?
Heb een diode bij de RESET pin ? Als je die vergeten bent, en je sluit de DTR via 100nF aan, dan kan er een pulse op de RESET komen van zo'n 10V, waarbij de chip in HV programming mode gaat en waardoor je bootloader corrupt kan raken.

Wil je een sketch branden met een programmer ?
Dan heb je dus die ICSP header nodig. De 5V is waarschijnlijk niet nodig, maar zet die er maar gewoon bij.
Zo'n header is altijd handig. Eventueel kun je via de ICSP header er nog wat diagnostische gegevens uitgooien of er een extra sensor of display aan toevoegen. Dat is omslachtig, maar die mogelijkheid is er.

Kun je een schema en layout laten zien ? Je hebt toch niet 5V aan de AREF verbonden ?

Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Mei 2016, 13:07

Re: Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor szjoin » 08 Mei 2017, 10:32

Ik zie hier dat er MISO / MOSI wordt gebruikt.

Wij hebben het hier echter over RESET, RX en TX.

Kan dit worden uitgelegd?

Doel is om de ATMEGA te kunnen voorzien van eventuele nieuwe SW updates.

@Koepel; dank voor de tips vwb de extra componenten. HV programming is zeker niet wat ik wil.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mei 2017, 12:16

Als je via de Serial wil werken heb je een USB-TTL-232 adapter nodig om het USB signaal naar een RS232 op TTL nivo nodig EN je hebt een chip nodig met een bootloader er in.
Als je via de ISP (of ICSP net hoe je het noemen wilt) heb je een USBAVR programmer nodig (< 5-6 euri op ebay). En die werkt inderdaad op de SPI bus. Een bootloader is dan ook niet meer nodig omdat je rechtstreeks in het Flash geheugen werkt.
Op de UNO zie je ook zo'n header (en zelfs 2 als je een originele Arduino hebt). Daarmee kun je de UNO ook flashen buiten de USB om.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl


Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Mei 2016, 13:07

Re: Programming header vraag voor ATMEGA328P-PU

Berichtdoor szjoin » 08 Mei 2017, 18:00

Ik heb zojuist weer een leermoment gehad :-)
Het is me nu helder: FTDI gaat via bootloader, ICP==ICPS is low-level data in de chip schuiven.

Die programmer heb ik overigens liggen maar heb me altijd afgevraagd waarom ik die heb aangeschaft :-)

Ik denk dat ik nu weer verder kan.

Dank Nico & Koepel!

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten