Stroom schakelen oplaadpunt

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Apr 2017, 08:30

Stroom schakelen oplaadpunt

Berichtdoor mcctks » 05 Apr 2017, 08:35

Goedendag, ik ben hier nieuw en heb al eventjes gezocht of mijn vraag al eens is beantwoord maar dat kan ik niet zo snel vinden.

Wat ik wil doen is het volgende. Ik wil 3 fasen AC 16A 400V gaan aan en uit schakelen op basis van de arduino. De trigger voor aan/uit wordt bij voorkeur een authenticatie met een apple watch, een rfid pasje of anders via een app.

Nu ben ik op zoek naar twee elementen die ik niet kan beantwoorden:
1. welke elementen heb ik nodig om een authenticatie te doen met 1 of meerdere van genoemde middelen?
2. hoe kan ik deze hoeveelheid stroom veilig schakelen? Dat moet daarnaast buiten gebeuren dus het moet in een nen compliant behuizing worden geplaatst verwacht ik met nen compliant hardware voor buiten.

Groet,

Marc

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Stroom schakelen oplaadpunt

Berichtdoor Koepel » 06 Apr 2017, 19:00

Als je vraag hoe je dat veilig kunt schakelen, dan kun je er beter niet aan beginnen. Als er iets mis zou gaan, wat zal de verzekeringsmaatschappij zeggen ?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stroom schakelen oplaadpunt

Berichtdoor shooter » 06 Apr 2017, 20:11

16A is erg veel, maar kan wel hoor.
het kan met een relais, waarbij je de spoel (denk aan de spoelspanning) via een klein relais laat schakelen door een optocoupler en dan een uitgang van de arduino.
Een andere manier is een Solid State relais, die kun je direct aan de arduino hangen.
Zorg dat je de NUL ook in de kabel meeneemt, dan heb je dus 230 Volt voor voeding.

Uiteraard moet je voldoen aan de NEN1010 dus de kabel moet een kortsluitingsbeveiliging hebben door zekeringen of een automaat.
dus kijken of de kabel voldoende doorsnede heeft en de lengte is belangrijk, ook de manier van montage is een punt. Buiten is eigenlijk altijd een gewapende kabel nodig.
Als er een motor geschakeld word dan heb je nog een overstroombeveiliging nodig.

Bij dit soort grote stromen zul je best last hebben van EMC storing, dus goed afschermen en afstand naar de wifi is belangrijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten