DC Motor

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

DC Motor

Berichtdoor Sembot » 27 Mrt 2017, 18:38

Hai,

Een vraagje , kan men via een arduino ingang ( A0, bvb ) een dc motor uitlezen , maw hoeveel spanning komt eruit een dc motor bijvoorbeeld

Dit wil ik weten om eventueel een windsnelheid meter te maken met een lcd of led uitlezing, heb al veel gezocht op internet maar niets gevonden , daarom denk ik dat dit niet mogelijk is ?

Misschien een schema of een site waar ik het kan vinden

Dank bij voorbaat

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: DC Motor

Berichtdoor Koepel » 30 Mrt 2017, 21:34

Geeft een DC motor een spanning af ? Heb je dat geprobeerd ? Als dat zo is, kun je de spanning lezen via weerstanden. Die weerstanden zijn nodig om de Arduino te beveiligen tegen te hoge en te sterke spanningen.
Om de windsnelheid te meten wordt een heel soepel draaiende as gebruikt die pulsen geeft. Dat kan contactloos met een hall sensor en magneetje.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DC Motor

Berichtdoor shooter » 30 Mrt 2017, 22:02

ja, dat kan heel goed, een simpel DC motor met een permanente magneet kan ook als generator werken.
en zoals koepel ook zegt, met een paar weerstanden de spanning en de stroom aanpassen zodat je een maximum spanning hebt van 5 Volt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: DC Motor

Berichtdoor Sembot » 31 Mrt 2017, 10:19

Bedankt voor de info

Gebruikers-avatar
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 Nov 2016, 18:07
Woonplaats: Oost Vlaanderen BE

Re: DC Motor

Berichtdoor eds » 02 Apr 2017, 20:05

Een DC motor geeft idd een spanning maar al hoe kleiner de weerstand hoe zwaarder de motor zal draaien. Voor windmeting lijkt dit een probleem, of zie ik het verkeerd?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DC Motor

Berichtdoor shooter » 03 Apr 2017, 10:37

eds dat zie je een beetje berkeerd, en het hoeft ook niet helemaal verliesloos te zijn.
Natuurlijk een encoder is efficienter, maar ook ingewikkelder.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: DC Motor

Berichtdoor Sembot » 03 Apr 2017, 11:07

Kun je mij een settje geven voor een eventueel programma in arduino , voor zover ik begrijp neem ik 2 weerstanden in serie een kant aan plus andere kant aan min en in het midden naar de arduino analogische pin bvb A0
klop dit een beetje
De uitlezing wordt gedaan met 5 leds naast elkaar , middelste led is zogezegd de huidige windsnelheid die wordt dan opgeslagen als referentie punt , links branden te leds als de wind afneemt , en rechts branden de leds bij toenemende wind
Eventueel een verwijzing naar een bestaand dergelijk programma is oke
Een zogezeged snelheids meter met de wind

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DC Motor

Berichtdoor shooter » 03 Apr 2017, 23:06

voor de weerstanden is het simpeler om een 10000 ohm potmeter te gebruiken, de ene kant aan de motor, de midden aan je analoge ingang en de onder kant aan gnd.
de motor heeft dan nog een pin en die gaat ook naar gnd.
Het kan zijn dat er een negatieve spanning uitkomt, dus even nameten met een multimeter.
voor de leds zou ik bijna zeggen gebruik iets als IF (....A0 > 50) {led1 HIGH} else {ledje uit}
en ik doe het expres een beetje simpel, dan hoop ik dat je na gaat denken.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten