De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor Koepel » 17 Mrt 2017, 14:29

Mijn verschillende relatieve luchtvochtigheidssensoren geven allemaal iets anders aan :evil: Dus ik kocht een BME280 om van dat probleem af te zijn. Maar nu heb ik nog steeds mijn twijfels :?

Ik kocht de BME280 op AliExpress voor 3 euro, terwijl de sensor zelf duurder is. Heb ik een verkeerde ? bijvoorbeeld een sensor die niet gecalibreerd is ?

Wanneer ik de BME280 buiten in de schaduw zet, dan zou het toch gelijk moeten zijn aan dit ? http://www.buienradar.nl/nederland/gezondheid/luchtvochtigheid

:?: Hebben jullie een luchtvochtigheidssensor buiten. Klopt die wel met de informatie van buienradar :?:

Wanneer het buiten 80% is, dan geeft de BME280 60% aan.
Wanneer het binnen 30% is (volgens een onbetrouwbare haar-hygrometer), dan geeft hij 25% aan.
Gewikkeld in een vochtige doek komt de BME280 tot 98.9%. Dat zegt weinig, want dat doen andere sensoren ook, terwijl de sensoren rond de 50% flink afwijken.

Ik weet dat er chemische stoffen zijn die voor een bepaalde luchtvochtigheid kunnen zorgen om te kalibreren. Maar dat is te ingewikkeld voor me.
De hobby-weerstations in mijn omgeving geven ook allemaal iets anders aan, dus daar heb ik weinig aan.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor shooter » 17 Mrt 2017, 21:17

Vochtigheid is nooit erg stabiel, en ook niet erg accuraat.
Een goed methode is om in een kistje een ventilator te zetten en dan een thermometer in een sokje doen en daar lucht overheen blazen.
en natuurlijk een thermometer met een droge sok.
en dan in de tabel opzoeken wat de RH is.

Het duurt zeker een uur om een beetje stabiel te zijn hoor, dus geduld, dat geld eigenlijk voor alle, maar vooral de chemische.

Als je 2 temperatuursensoren pakt dan kun je het ook behoorlijk meten hoor +- 10% is heel normaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor Koepel » 18 Mrt 2017, 01:10

Bedankt, dan ga ik er dunne draadjes aan solderen, en hoop ik volgende week wat te proberen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor Koepel » 23 Mrt 2017, 14:04

Het is helaas niet gelukt :(
Ik heb een oververzadigde keukenzoutoplossing gemaakt in een dopje en dat samen met de sensor in een zakje en 24 uur laten staan. Bij 16 graden krijg ik 80% en bij 21 graden krijg ik 71%. Terwijl het 75% moet zijn.
Twee thermometers heb ik niet, maar ik zal later een paar DS18B20 waterdicht maken.
Voorloping blijft de luchtvochtigheid nog een mysterie voor mij.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor shooter » 23 Mrt 2017, 16:59

4% afwijking is heel normaal, prima resultaat, Je moet de testruimte zo klein mogelijk maken, want een dopje is een beetje weinig.
ga bij de action 2 van die keukenthermometers halen, zet ze gelijk en doe er een sokje omheen, werkt prima.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: De juiste waarde van de luchtvochtigheid ?

Berichtdoor Koepel » 09 Okt 2017, 15:35

Update: mijn test was niet helemaal goed. Het zit nu heel dicht bij de 75%. De waarde wijkt hoogstens 3% af, en de helft daarvan zal door mijn test komen, die nog niet helemaal perfect is ;)
Dus de BME280 (van AliExpress) is goed, die ga ik voortaan gebruiken voor de luchtvochtigheid.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten