Vier relais op een Arduino Nano

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Vier relais op een Arduino Nano

Berichtdoor cuhka » 04 Nov 2016, 15:24

nicoverduin schreef:Overigens, de Vcc gaat prima met 1 relais bij de Arduino. Ga je er meer relais aan hangen, dan moet je een aparte voeding geven voor de Vcc's van de relais. Wel alle GNDs aan elkaar verbinden

Ik wil met een Arduino Nano vier relais schakelen, niet per definitie tegelijkertijd. Ik ben van plan om een 9V blokbatterij te gebruiken voor de Arduino. De relais moeten een 1,5V batterij schakelen.

Hoe zou zo'n schakeling dan er uit moeten zien?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vier relais op een Arduino Nano

Berichtdoor shooter » 04 Nov 2016, 23:33

laat eerst eens zien wat je wil schakelen, want een relais is een grote stroomvreter, wellicht is een transistor of een analoge schakelaar eenvoudiger.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Re: Vier relais op een Arduino Nano

Berichtdoor cuhka » 05 Nov 2016, 21:29

Ik wil vanuit de Arduino Nano 4x een gloeiplug schakelen. Ik denk een 3300mAH 1,5V AA batterij per 2 gloeipluggen nodig te hebben, ze trekken een batterij nogal snel leeg. De Nano wordt verder voorzien van een tranceiver en een 4x7 display, en zou het een uur moeten volhouden op een 9V batterij. Het mooiste zou zijn dat als iemand de spanning weghaalt dat de gloeipluggen aangaan. Ik dacht zelf dit te doen door ze om ze op NO te zetten en de Arduino ze gedurende de tijd gesloten te houden.

Afbeelding

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vier relais op een Arduino Nano

Berichtdoor shooter » 06 Nov 2016, 12:32

zodra de motor loopt , dan moet de gloeiplug van de accu los, en de plug zal dan warmblijven door de verbranding in de cilinder, anders duurt het inderdaad maar kort.

het is ook niet zo dat als de spanning wegvalt, de motor plug weer aanmoet, dat staat los van elkaar.
een relais zal echt niet aangaan op een blokbatterij, dus voeding zal echt iets groter moeten, of een andere manier verzinnen, (elektronisch, kan ook hoor want het kan met een simpele FET of een ULN2003 (let wel op hoe de batterij schakelt (een gloeiplug kan zowel pos als negatief gestuurd worden , het is tenslotte maar een gloeidraadje)
ik heb nog wel meer, maar hier geen ruimte voor, geef maar een email adres dan stuur ik ze op als pdf.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Re: Vier relais op een Arduino Nano

Berichtdoor cuhka » 06 Nov 2016, 14:29

Wat ik wil maken is een airsoft-achtige puzzel, of iets vergelijkbaars met 'keep talking and nobody explodes'. Ik heb een koffer unit met daarin op te lossen puzzels, en een 'explosief', geïnspireerd op 'exploding confetti cannon'. In mijn geval heb ik vijf buizen zodat het lijkt op dynamiet. De form factor is ongeveer als volgt:


Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk gedraaid zodat de confetti naar boven gaat. Op deze unit wil ik een Arduino Nano zetten. Ik dacht in twee buizen de AA-batterijen en relais te verwerken, en een 9-V batterij aan de buitenkant.
Het confetti kanon heb ik ondertussen gemaakt, en de gloeiplug heeft een seconde ofzo nodig om de flash watten te doen laten ontbranden. Een gewone AA batterij trekt het, maar niet zo heel vaak, en dan gaat het snel langer duren.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten