Relais met opto-coupler

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Relais met opto-coupler

Berichtdoor cuhka » 04 Nov 2016, 14:16

Hmm, weer een stukje hardware waar ik mee worstel. Ik heb een relais met opto-coupler.

Een 'gewone' relais had een VCC, GND en IN. Vanuit de Arduino 5v op de VCC, GND naar GND en spanning wel of niet op de IN, werkte eenvoudig.

Echter, deze heeft twee VCC pinnen, twee GND pinnen, een +IN en een IN- (waarbij de N gespiegeld is geschreven...). Standaard zat er een jumper tussen de VCC en IN+.

Ik heb dezelfde setup als een gewone geprobeerd, IN op pin 13, maar... niets gebeurt er... Ik had in ieder geval het typische klik-geluid verwacht te horen...


Gemakkelijk een 5V relais aansturen vanuit een microcontroller (Arduino).
Met LEDs die de status van de relais aangeven.
Voorzien van optocouplers waardoor je microcontroller elektrisch gescheiden is van het relais.
Met handige schroefterminals voor het aansluiten van het te schakelen apparaat.
Het relais heeft een normaal-open en een normaal-dicht contact.
Een jumper is voorzien om het mogelijk te maken het relais te schakelen met Vcc.
Als IN1 laag gemaakt wordt zal het relais schakelen.


Code: Alles selecteren
void setup() {
  pinMode(13, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);
  delay(2150);
  digitalWrite(13, LOW);
  delay(2500);
}

Afbeelding

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Relais met opto-coupler

Berichtdoor nicoverduin » 04 Nov 2016, 14:41

Dit is een hele flexibele relais bord:
Je kan kiezen om de opto diode aan de IN+ te hangen waardoor je de IN- aan de data pin hangt, dan moet de datapin '0' worden op het relais aan te trekken of
Je kan de IN+ aan de datapin hangen en dan de IN- aan GND waardoor je een HIGH naar de data pin sturen om het relais aan te trekken
De Vcc aan de Arduino 5V (een relais gaat nog wel goed) en de GND aan de Arduino GND.
Dus als je het goed hebt aangesloten heb je nog 1 pin vrij.
Overigens, de Vcc gaat prima met 1 relais bij de Arduino. Ga je er meer relais aan hangen, dan moet je een aparte voeding geven voor de Vcc's van de relais. Wel alle GNDs aan elkaar verbinden
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Relais met opto-coupler

Berichtdoor shooter » 04 Nov 2016, 23:38

zorg dat je een schema van je relaisbordje krijgt, je zult de stroom moeten beperken aan de ingang met een weerstand,
en je zult wat spanning moeten zetten zodat er zowel aan de in als aan de uit van de optocoupler stroom gaat lopen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Relais met opto-coupler

Berichtdoor Koepel » 04 Nov 2016, 23:56

Dit is het product bij de fabrikant:
http://www.chinalctech.com/index.php?_m=mod_product&_a=view&p_id=1005
http://www.lctech-inc.com/plus/view.php?aid=154
Nu nog een schema...

Hier staat een schema hoe het vroeger was: http://www.elecfreaks.com/store/1-channel-5v-relay-module-arduino-compatible-bk008-p-259.html
Als ik naar de foto kijk, dan zie ik een pin direct naar de optocoupler gaan (IN-) en een pin naar de 1k (IN+).
Dus de pinnen zijn : VCC, VCC, IN+, IN-, GND, GND
Het is dus nodig om een jumper te plaatsen op VCC en IN+ of anders op IN- en GND.
Ik zou een jumper plaatsen op IN- en GND, en dan een Arduino pin naar IN+.

(nadat ik dit schreef zie ik dat nicoverduin dat al meteen in de eerste reactie had geschreven :shock: en shooter noemt ook al dat er stroom door de optocoupler moet gaan door beide pinnen te gebruiken. Dus dit is een beetje driedubbel ;) )

Dat kun je natuurlijk ook proberen zonder Arduino. Verbindt VCC met IN+ en GND met IN- en het relais moet geactiveerd worden.

Of er worden van die modules gedumpt tegen hele goedkope prijzen omdat er een onderdeel andersom op zit. Dat zou niet de eerste keer zijn.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten