Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 31 Okt 2016, 23:44

@nicoverduin, Is dat niet hetzelfde als wat ik schreef ?
Dus 'chopper' voor 'schakelende' is misschien het verkeerde woord ?
In de datasheet van de LM2734 kon ik niet vinden of de EN (enable) een 5V digitaal signaal mag zijn, als de chip op 12V draait.
Toch denk ik dat de drie leds in serie staan. Ik las ergens dat het voltage 12...24V was. Dan komt 12V als minimum voltage wel goed uit.

@shooter, we begrijpen elkaar verkeerd denk ik. Ik zou echt niet weten waar je die transistor wilt plaatsen. Ga je er van uit dat de Enable schakelt tussen 12V en 0V ? Maar ik dacht dat we aanwijzingen hadden dat de ledbalk van benvo nu juist een 5V pwm signaal nodig had, omdat het 12V pwm signaal van de controller wordt afgezwakt naar 5V pwm.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 04:21

Intussen heb ik een heel stel led drivers bekeken. Ze heten soms: "continuous mode inductive step-down converter".
Vervolgens heb ik de goedkoopste bekeken, die ook nog een brede pin aan één kant hebben.
De specificaties zijn ongeveer gelijk. De ingang is tot soms wel tot 30V of 40V. De pwm ingang ziet al een 'hoog' bij 2 of 3 volt. De frequentie van de pwm kan soms tot vele honderden kHz. Ze zijn geschikt om meerdere leds in serie te bedienen.
Er is een enkele uitzondering, waarbij de pwm ingang een open-collector/open-drain ingang is.
De PT4115 maakt een goede kans, en daarbij is de pwm ingang een gewone logic level pwm ingang.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2016, 09:20

Koepel schreef:Intussen heb ik een heel stel led drivers bekeken. Ze heten soms: "continuous mode inductive step-down converter".
Vervolgens heb ik de goedkoopste bekeken, die ook nog een brede pin aan één kant hebben.
De specificaties zijn ongeveer gelijk. De ingang is tot soms wel tot 30V of 40V. De pwm ingang ziet al een 'hoog' bij 2 of 3 volt. De frequentie van de pwm kan soms tot vele honderden kHz. Ze zijn geschikt om meerdere leds in serie te bedienen.
Er is een enkele uitzondering, waarbij de pwm ingang een open-collector/open-drain ingang is.
De PT4115 maakt een goede kans, en daarbij is de pwm ingang een gewone logic level pwm ingang.
Zou zomaar eens kunnen....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 01 Nov 2016, 16:32

@ Koepel,

Inderdaad ziet mijn balk eruit als de foto. Een uitzondering bij mij staat gedrukt: CE ROHS FCC
REV..02

Mijn balken worden gevoed met 12 V. Volgens mij werkt de PWM met 5 V. Omdat een Arduino maar, ik meen, 440 mA kan leveren dacht ik dat er tussen de Arduino PWM uitgang en de ledbalk PWM ingang een transisor en een weerstand zou moeten. Immers, de balk vraagt een hogere stroomsterkte? De weerstand om de Arduino tegen die hogere stroomsterkte te beschermen.

Alles wordt inderdaad erg ingewikkeld. Ik blijf proberen om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over de JMB balken en hoe ze precies werken. Jullie zien dat ik in het begin niet overdreef ton ik vertelde hoe moeilijk het is om deze informatie te vinden.

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2016, 16:44

Ik mag hopen dat een PWM ingang GEEN 440mA trekt. Dit is enkele milli-ampere werk hooguit. Een weerstand van 1K ertussen en klaar. Twijfel je dan kun je er een opto koppelaar tussen zetten.
Vwb, de ingewikkeldheid.... trek er een open en maak een close-up van de onderdelen met de nummers en je weet het. Verder een meting tussen de LEDs of ze nu in serie of parallel staan en je weet het. En als jij al zo'n balk hebt is het gemakkelijk lijkt mij. Zo niet is er vast wel een forum lid die die foto's voor je maken als JMB probeert de onkunde in de wereld te houden. 't is tenslotte een schematje van niks. Daarnaast is het geen propriety ontwerp van JMB. Daar zijn ze als organisatie veel te klein voor. Dus zal het wel de OEM markt zijn En dus te achterhalen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 17:21

@benvo, de PWM ingang van de ledstrip gaat waarschijnlijk naar een ingang van de driver chip (dat dingetje met 6 poten). Dus de PWM ingang is een stuursignaal, dat vergt geen stroom. Echt niet. De 12V aansluiting levert de stroom, de driver chip laat de led dimmen, en met het PWM stuursignaal kun je de driver chip vertellen hoeveel hij moet dimmen.
Om de Arduino pin van de ATmega en ATtiny chips te beveiligen tegen 12V is een weerstand van 7k nodig. Daarom begon ik met 4k7 (iets minder veilig, geeft niet).
Intussen denken we dat een 5V digitaal PWM signaal van de Arduino het juiste signaal is voor de PWM pin van de ledstrip. Als extra veiligheid kan een weerstand toegevoegd worden van 1k zoals nicoverduin schreef.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor shooter » 01 Nov 2016, 20:15

de pwm is meestal een sink signaal dat inderdaad wel een hoog voltage kan hebben, maar een simpele transistor die sinked is voldoende, of een ULN2003.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 01 Nov 2016, 20:26

We komen wel ergens, dank jullie wel voor de moeite. Mocht ik iets nieuws te weten komen zal ik dit zeker melden. Als was het maar voor anderen die met dezelfde problemen zitten.

@Nico Verduin. De balken van JMB zijn "ingegoten" (Ip68). Openmaken gaat dus niet zomaar. Overigens is JMB geen OEM bedrijf Ze maken wel degelijk alles onder merknaam. Het is het bedrijf Rock Zolid. Dit alleen ter informatie.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 01 Nov 2016, 20:42

Nog even dit. De afzonderlijke leds die gebruikt zijn om mijn balk zijn van het merk Epistar. Ze zijn 1 Watt per stuk. Er zitten er 27 op een balk. Men geeft ook aan dat de balk 27 Watt is, als al eerder aangegeven. Dus ze staan in serie?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 21:03

Ik noem zo'n deel van de ledstrip die ik uit de foto had gesneden een element.
De 12V loopt door alle elementen heen, en ieder element heeft waarschijnlijk de drie leds in dat element in serie. Dus ieder element werkt op zichzelf voor de drie leds. Alle GND, 12V en PWM zijn verbonden met de rest in de balk.

Zou elk van de drie leds een 1W type zijn ? Dus 3W per element ? Dus dan heb je 9 elementen in de balk ?

Ga je nog een Arduino pwm uitgang via een 1k weerstand aan de PWM pin van de ledbalk verbinden ? Ook de GND van de Arduino aan de GND van de ledbalk natuurlijk.

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten