Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 07 Nov 2016, 19:20

Koepel schreef:Ik noem zo'n deel van de ledstrip die ik uit de foto had gesneden een element.
De 12V loopt door alle elementen heen, en ieder element heeft waarschijnlijk de drie leds in dat element in serie. Dus ieder element werkt op zichzelf voor de drie leds. Alle GND, 12V en PWM zijn verbonden met de rest in de balk.

Zou elk van de drie leds een 1W type zijn ? Dus 3W per element ? Dus dan heb je 9 elementen in de balk ?

Ga je nog een Arduino pwm uitgang via een 1k weerstand aan de PWM pin van de ledbalk verbinden ? Ook de GND van de Arduino aan de GND van de ledbalk natuurlijk.



Elk led is inderdaad 1 Watt. Zoals ik op de balk kijk lijkt het me dat je gelijk hebt met je conclusie aangaande een element. Volgens de formule P=U*I zou zo'n element dan 0,25 A vragen. Of alle drie elementen samen 2,25 A. Nu hoorde ik van iemand dat er in mijn balk een stroombegrenzer zou zitten. Een transistor gebruiken zou deze kunnen beschadigen. Zou ik dan de PWM uitgang van de Arduino via de door jou genoemde weerstand van 1K kunnen verbinden met de balk.
(gele draad) Inderdaad de GND (zwarte draad) aan de GND van de Ledbalk. De adapter 12V gaat dan aan de plus (rode draad) en GND. Geen gebruik van een extra mosfet/transisor dus?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 07 Nov 2016, 21:10

Ja, maar waar zitten die gele, rode en zwarte draad ?
Ik zie soldeerpunten in de balk en die heten "12V" , "PWM", "GND".
Die gele draad zit aan de "PWM" ? Of zit er nog een verzwakker tussen de gele draad en de PWM van de ledbalk ?

Ik heb dit hele topic nog even doorgescrollt, maar volgens mij heb ik nog geen foto gezien met een gele draad.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2016, 17:28

Koepel schreef:Ja, maar waar zitten die gele, rode en zwarte draad ?
Ik zie soldeerpunten in de balk en die heten "12V" , "PWM", "GND".
Die gele draad zit aan de "PWM" ? Of zit er nog een verzwakker tussen de gele draad en de PWM van de ledbalk ?

Ik heb dit hele topic nog even doorgescrollt, maar volgens mij heb ik nog geen foto gezien met een gele draad.



Rood zit aan de plus. Zwart zit aan de GND en geel, tenslotte, zit aan de PWM. Elke balk begint met de aansluitingen als omschreven gevolgd door één led, daar zie ik niets tussen. Dan zie je wat electronica waaronder weerstanden daarna telkens groepen van 3 leds waartussen die electronica. Een foto heb ik wel op mijn eigen computer maar dit kan je kennelijk niet uploaden.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2016, 17:35

benvo schreef:
Koepel schreef:Ja, maar waar zitten die gele, rode en zwarte draad ?
Ik zie soldeerpunten in de balk en die heten "12V" , "PWM", "GND".
Die gele draad zit aan de "PWM" ? Of zit er nog een verzwakker tussen de gele draad en de PWM van de ledbalk ?

Ik heb dit hele topic nog even doorgescrollt, maar volgens mij heb ik nog geen foto gezien met een gele draad.



Rood zit aan de plus. Zwart zit aan de GND en geel, tenslotte, zit aan de PWM. Elke balk begint met de aansluitingen als omschreven gevolgd door één led, daar zie ik niets tussen. Dan zie je wat electronica waaronder weerstanden daarna telkens groepen van 3 leds waartussen die electronica. Een foto heb ik wel op mijn eigen computer maar dit kan je kennelijk niet uploaden.


[imghttps://www.google.nl/search?q=afbeelding+JMB+led+balk&biw=1920&bih=959&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiA6cnrvZnQAhVH_SwKHdZ8BwAQsAQIHA#imgrc=yflf6Fe6-z87lM%3A][/img]

Op dit plaatje is het ook te zien.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2016, 17:37

benvo schreef:
benvo schreef:
Koepel schreef:Ja, maar waar zitten die gele, rode en zwarte draad ?
Ik zie soldeerpunten in de balk en die heten "12V" , "PWM", "GND".
Die gele draad zit aan de "PWM" ? Of zit er nog een verzwakker tussen de gele draad en de PWM van de ledbalk ?

Ik heb dit hele topic nog even doorgescrollt, maar volgens mij heb ik nog geen foto gezien met een gele draad.



Rood zit aan de plus. Zwart zit aan de GND en geel, tenslotte, zit aan de PWM. Elke balk begint met de aansluitingen als omschreven gevolgd door één led, daar zie ik niets tussen. Dan zie je wat electronica waaronder weerstanden daarna telkens groepen van 3 leds waartussen die electronica. Een foto heb ik wel op mijn eigen computer maar dit kan je kennelijk niet uploaden.


Afbeelding

Op dit plaatje is het ook te zien.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2016, 17:42

https://www.google.nl/search?q=afbeeldi ... 6-z87lM%3A


Sorry er gaat hier wat mis.
Op de URL zie je een foto waar alles wel wat duidelijker opstaat.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 08 Nov 2016, 17:53

Geel !
Ja, dat is de aansluiting die waarschijlijk met een 5V digitaal PWM signaal aangestuurd kan worden.
De rest aansluiten zoals je schreef.
Bijlagen
geel.jpg
geel.jpg (17.7 KiB) 6708 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2016, 20:36

geel hoeft helemaal geen 5Volt te zijn, dus een beetje voorzichtig, hang er eens een vooltmeter aan.
meestal is dat een signaal naar gnd toe, want dat is simpel te doen met een driver.
Het is wel zo dat he maar een paar milliamps zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten