Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 29 Okt 2016, 22:50

In de led strip zie ik een geschakelde circuit die van de 12V een stroom voor de leds maakt. Heet zoiets een chopper driver ?
Dat betekent dat je de 12V niet met PWM mag aansturen, maar wel dat stuursignaal waar "PWM" bij staat. Dat sommigen de 12V met PWM gaan doen, waarbij de fluittoon ontstaat, dat zou ik niet doen. Daar is het niet voor gemaakt.

Het ziet er trouwens goed uit, dus volgens mij is de kwaliteit boven gemiddeld. Er worden geen weerstanden gebruikt die warm worden, dus het is een energie-efficiënte led strip maar wel wat duurder.

Verder kom ik eigenlijk niet. Ik weet niet of het PWM signaal een 5V signaal is, maar dat lijkt een digitaal stuursignaal. Dus je mosfets zul je niet nodig hebben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Okt 2016, 22:55

Die controllers zijn weer wel gewoon (ietsje anders) op Aliexpress te vinden. Maar dan moet je toch eerst de scope erop hebben. Die controllers zijn dan weer wel (ietsje anders mbt de aansluitingen) op Ali te vinden.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 30 Okt 2016, 11:46

Misschien toch weer iets verder gekomen; ik vond deze berichten op internet. Niet de manier zoals ik wil schakelen dat zal duidelijk zijn maar het geeft me wel weer wat extra informatie. Met name de Post op deze site van Ruud uit de Graaf is interessant.
Hij gebruikt de gele draad van de JMB balk naar zijn zeggen op 5 V. Ideaal voor de Arduino Mega dus?

https://www.aquafora.nl/viewtopic.php?t=12979

Zo langzamerhand begint bij mij het volgende idee post te vatten:
Mijn voedingsadapter van 12 Volt 8A zet ik met de plus op de plus van de drie balken. De formule P=U*I hanterend, dus 27=12*I maakt dat I=2,25A. Dat moet dus kunnen. Dan gaat de plus naar de Emmiter van de transistor. De collector van de transistor wordt verbonden met de GND. (Zwarte draad) én de GND van de Arduino Mega. De gele draad wordt dan verbonden met de Basis van de transistor en gaat via een weerstand van 220 Ohm (Is deze waarde goed???) naar de PWM ingang van de Arduino. Dit is trouwens de transistor die ik ook nog heb, IRLB8721 TO-220 30 V 62A . Misschien is deze ook bruikbaar?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 30 Okt 2016, 13:14

Dus de ledbalk zelf heeft een 5V PWM ingang. Dat lijkt me logisch.

Je kunt een Arduino board gebruiken om te testen. Verbind de GND, en een weerstand van 4k7 van een Arduino pwm pin naar de PWM ingang van de ledbalk.
Hier is beschreven welke pinnen geschikt zijn voor pwm : https://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogWrite

Als dat een beetje werkt, dan misschien de weerstand naar 1k or 470 ohm of 220 ohm of zo iets. Laat die weerstand voor de veiligheid er gewoon in.

Wat je bedoeldt met transistors begrijp ik niet.
Het 'pwm' aansluitpunt van de ledbalk is een ingang. De Arduino is de controller en met analogWrite() zet je een pin als pwm uitgang. Voor de veiligheid er een weerstandje tussen, de ledbald GND met Arduino GND verbinden, en dat is alles.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 30 Okt 2016, 15:23

Bedoel je, koepel, dat de transistor helemaal niet nodig zou zijn? Bij mijn zoektocht kwam ik daarnet hierop terecht:

https://www.youtube.com/watch?v=2YDTxvEWENY

deze meneer geeft, middels een slordig getekend schema precies weer wat ik bedoel.

Maakt alles misschien nóg duidelijker.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 30 Okt 2016, 17:31

Ik zie geen overeenkomst tussen die video en jouw ledbalk. Uiteindelijk wordt er licht gemaakt met leds, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. Jij hebt chopper current drivers in de ledstrip zitten.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor benvo » 31 Okt 2016, 14:58

Ik heb chopper current drivers in mijn balk zitten? Dit gaat boven mijn pet. Geen idee wat dit zijn. Gezocht op het internet zie ik combinaties met een steppen motor. Wordt het allemaal niet duidelijker van.
Wel las ik ergens het volgende zinnetje waaruit wellicht iets is op te maken; You can control the average phase current with PWM, but you also have to measure it. That at least requires a sensing resistor and an opamp + a PWM generator.
Die PWM generator is mijn Arduino, een weerstand hebben we ook. een opamp is een versterker dus toch een transistor? Neem even in gedachten dat ik geen electronica achtergrond heb. Mijn bedoelingen heb ik al eerder uitgelegd. Misschien is het mogelijk om uit te leggen wat ik volgens jou nodig ben met zo min mogelijk "vaktermen"? Fijn, overigens dat je blijft reageren!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor Koepel » 31 Okt 2016, 18:42

Ik zit nog voor het grootste deel in het duister te tasten. Dus ik weet niet of we hier uitkomen.

Als bijlage heb ik één element van de ledstrip uit de foto gehaald.
Is dat wat jij ook hebt ?
Het zwarte ronde ding is een spoel, en ik vermoed dat het smd onderdeel met 5 pinnen een chip is. Dat zou kunnen betekenen dat het een schakelend circuit is dat stroom maakt voor de leds. Misschien dat alle drie de leds in serie staan, om zo een bepaalde lichtkleur te krijgen.
Ik noemde dat even een chopper current driver. En je hebt helemaal gelijk, die zitten namelijk ook in goede drivers voor stepper motors ;)

Mijn vermoeden is dat de GND, PWM, VCC aansluitingen aan de rechterkant direct in contact staan met die pinnen aan de linkerkant.

Die VCC met pwm aansturen, dat zou ik niet doen.
Alles draait nu om die PWM aansluiting. Als dat inderdaad een ingang is voor een 5V digitaal pwm signaal, dan kan de Arduino dat leveren.

Een ledstrip met een PWM uitgang, daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat heeft misschien met de controller te maken, maar die wil ik even vergeten. Het gaat om de ledstrip.
Ik heb genoeg Arduino boards liggen, en ik zou het wel aandurven om (met een beveiligingsweerstand) die PWM aansluting aan te sturen met een Arduino.
Bijlagen
ledstrip.jpg
element van ledstrip
ledstrip.jpg (28.08 KiB) 7134 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor nicoverduin » 31 Okt 2016, 20:07

Ik zou eerder gaan voor een eenvoudige buck regulator met een enable pin die aan de pwm gaat. Die leds draaien op rond de 3.3V dus step-down van 12V naar 3.3V. De enable pin bepaalt hoelang hij aan is.
zie bijv. de LM2734 : http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2734.pdf
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen 3x 27 watt ledbalken.

Berichtdoor shooter » 31 Okt 2016, 23:31

nico heeft wel een punt, er is natuurlijk wel een converter nodig (een transistor) om de 12 Volt te kunnen behappen
paul deelen
shooter@home.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten