433 Mhz zender werkt niet

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Okt 2016, 20:06

433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor KC52 » 26 Okt 2016, 15:43

L.S,

Ik ben aan het experimenteren met een setje 433MHz transmitter en reveiver m.b.v de RC-switch libr.V2.52.
Beide modules ( FS1000a en C2180001C) zijn correct aangesloten op elk een eigen Arduino-Uno.
Met behulp van de 'Receivedemo_simple' (sniffer) ontvang ik keurig alle code's van mijn IMPULS-afstandsbediening.
Wanneer ik echter de 'senddemo' voorzie van deze code's en die sketch upload naar de 'zender'-schakeling krijg ik helemaal niets te zien in de sniffer.
Beide modules zijn voorzien van een 'coil loaded' antenne.

Wie weet wat er fout kan gaan in deze communicatie ?

bij voorbaat dank

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor Koepel » 26 Okt 2016, 16:26

Die hebben een antenne nodig, maar dat heb je dus al. Ieder stukje draad is voldoende. Ik dacht 17 cm, maar mijn ontvanger heeft 120 cm, omdat dat bij mij beter werkte (waarschijnlijk zat de korte antenne te dicht bij andere Arduino boards die storing gaven, en misschien is de impedantie van de 120 cm lager).

Is een 'coil loaded' antenne alleen een gedraaide veer ?
Op forum.arduino.cc is er iemand die schrijft dat hij veel betere resultaten krijgt met een dipool : https://forum.arduino.cc/index.php?topic=360269.msg2484711#msg2484711

De rc-switch is de afgelopen jaren flink verbeterd, maar daarvoor was ik al overgestapt naar fuzzillogic.
rc-switch : https://github.com/sui77/rc-switch
fuzzillogic : https://bitbucket.org/fuzzillogic/433mhzforarduino/wiki/Home

Kun je ReceiveDemo_Advanced draaien ?
En dan die gegeven onthouden. Volgens mij staat daar ook de timing bij.
Dan pas de SendDemo, en daar alles invullen, dus 'setPulseLength', 'setProtocol' en 'setRepeatTransmit'.

Welk Arduino board gebruik je ?
De zender module werkt soms niet bij 3.3V, en andere werken nog bij 3V. Als je een 5V Arduino hebt, dan is het alleen die drie pinnen aansluiten (data, 5V, GND).

De rc-switch is alleen om compatible te zijn met bestaande afstandsbedieningen van de 2272 / 2262 chips protocol. Als je gegevens wilt versturen, dan werkt de RadioHead (met RH_ASK) veel beter : http://www.airspayce.com/mikem/arduino/RadioHead/

Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Okt 2016, 20:06

Re: 433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor KC52 » 27 Okt 2016, 20:36

Hallo,

Dank voor de snelle reactie.
Ik heb een en ander uitgeprobeerd maar zonder resultaat.

Nog wat extra getest en het lijkt erop dat mijn FS1000A defect is. Ik krijg namelijk op geen enkele wijze signaal binnen.
Ik bestel een nieuw setje en dan nog maar eens proberen ook met die RadioHead-library.

Thanks

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor Koepel » 27 Okt 2016, 23:10

Die RadioHead is bedoeld om gegevens te versturen, zoals de temperatuur, luchtvochtigheid, en dat soort dingen.
Ik heb zelf ook wel eens een defecte 433MHz transmitter gehad, dat is één op meer dan tien.
Als je echt wilt weten wat er uitgezonden wordt, dan kun je Software Defined Radio (SDR) proberen. Met een dvb-t USB stick van 15 euro kun je van alles ontvangen, ook de 868MHz.

Voor de ontvanger gebruik ik alleen nog maar ontvangers met een kristal en niet meer de allergoedkoopste die met een spoel de afstemfrequentie regelt.

Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Okt 2016, 20:06

Re: 433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor KC52 » 04 Nov 2016, 21:33

Hallo,

Even melden dat een nieuwe 433 MHz- TX-RX set nu goed werkt.
kan netjes de codes van een AB opvangen én nu ook versturen. Remote schakelaars reageren uitstekend op meer dan 10 m afstand.
Dank voor de hulp

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 433 Mhz zender werkt niet

Berichtdoor Koepel » 04 Nov 2016, 21:44

Mooi :D Bedankt dat je het even laat weten 8-)

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten