Thuis SMD printen solderen

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor nicoverduin » 23 Sep 2016, 15:17

Vandaag ff 2 nieuwe printen voor de LORA adapters gemaakt en het hele proces ff opgenomen. Dus voor de liefhebber.

Voorbereiding
Ik maak altijd een indeling op een vel papier met alle onderdelen en aantallen die ik nodig heb. Dit maakt het later veel gemakkelijker om de printen te vullen. Ik heb ooit op ebay dunnen vellen magneetplastic gekocht met een kleeflaag die ik op een harde ondergrond plaats. Daarom komt een geprint vel met de verschillende componenten. Dat scheelt dat ze niet zomaar meer alle kanten op bewegen bij stoten (er zijn grenzen :mrgreen: ).
Afbeelding

Print eilandjes van soldeer voorzien
Ik maak gebruik van stencils om het soldeer netjes op de juiste plek te krijgen. Hierbij laat ik de stencils maken bij OSH stencils. Die zijn van RVS en lekker dun (niet teveel soldeer).
Afbeelding

De print zet ik vast op een ondergrond. Hierbij gebruik ik oud pcb zonder koperlaag.
Afbeelding

Daar wordt dan het stencil weer boven uitgelijnd
Afbeelding

Voor soldeer maak ik gebruik van speciale soldeer pasta welke in de koelkast wordt bewaard. Dit laat ik even op temperatuur komen en roer het goed door elkaar. Die potjes zijn niet goedkoop dus zodra je klaar bent gaat het bij mij gelijk weer in de koelkast. En daar kom ik nu al ruim 2.5 jaar mee weg :mrgreen:

Afbeelding

Doe een klodder op het stencil en smeer het uit met een plastic spatel (of oude creditcard oid). Daarna het stencil omhoog klappen. Restant soldeer kan gewoon weer terug in het potje

Afbeelding
Afbeelding

Componenten plaatsten

Dit is een geduld kwestie. Ik begin altijd zover mogelijk van mij af om te voorkomen dat ik reeds geplaatste componenten weer van hun eiland afknikker. Vandaar had ik er 2 gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding


Bakken
Ik heb thuis een Chinese T-962A oven waar ik ooit vrij goedkoop aan kon komen. En voor het kleinere spul werkt ie prima.

Afbeelding

Daarna is het de juiste temperatuurgolf kiezen (bij mij is dat meestal wave4. En draaien met die handel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het hele voorverwarmen, oplopen en afkoelen duurt zo'n 7 minuten.

En we hebben weer 2 printen erbij die alleen nog afgesoldeerd moeten worden met passieve conventionele componenten.

Afbeelding
Afbeelding
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Sep 2016, 17:15

Re: Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor vlbrgt » 23 Sep 2016, 15:43

Dag Nico,

Maken ze enkel stencils bij OSH ? Of ook de PCB's ?
Laatst printjes laten maken bij OSH-Park.
Redelijk goedkoop en degelijk (5$/square inch en je krijgt dan 3 printjes).
Maar blijkbaar is dat niet dezelfde als OSH stencils.
Wel fijn om te zien hoe jij de smd printjes bestukt en soldeert.
Ben zinnens om mijn volgende print ook eens in SMD te gaan maken.
Heb onlangs twee geslaagde soldeeroefeningen gedaan met een TQFP100 (met soldeerbout, flux en soldeer).

Jouw werkwijze zou ook kunnen met een 'hot air' soldeerstation ipv oventje veronderstel ik ?

Mvg
Etienne

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor nicoverduin » 23 Sep 2016, 15:49

Ik heb zo'n hot air ding maar dat was mij teveel geklooi en het duurde te lang. Je kan namelijk niet goed onderverwarmen waardoor de print te koud is. Als je print goed warm is (150 graden) (bijv. een warmte plaat) wordt het al een ander verhaal.
Ik koop mijn printen altijd bij Itead tenzij de klant haast heeft. Dan wordt het gewoon Eurocircuits. Ik betaalde voor die printjes die ik nu gemaakt heb 13 euro en een beetje all-in voor 10 stuks (waren uiteindelijk 11). en tot op heden ben ik altijd tevreden geweest met ze. Er zijn ook van die 'nitpickers' die overal wel wat over te zeiken hebben, maar dan moet je niet zeuren en overgaan op de professionele leveranciers in de buurt zoals bijv. Eurocircuits. Uitstekende kwaliteit enz. 2 printen (iets van eurokaart formaat) en een stencil ervoor en je bent zo een paar honderd euri lichter. Maar dan heb je ook wel wat :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Sep 2016, 17:15

Re: Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor vlbrgt » 23 Sep 2016, 20:20

Nico,

Heb onlangs een tweetal Nextion displays gekocht bij ITead.
Dit was zeer vlot verlopen en zeer correct geleverd.
Ga mij nu wat verdiepen in het programmeren van deze displays.

Ik had toen ook al gezien dat ze PCB's maken, maar ik vind de website niet echt duidelijk ivm het aanvragen van PCB's.

Kies jij voor 'PCB Prototyping' of voor 'Small Batches PCB' ?

Neem : ik kies bvb voor 'PCB Prototyping'. Ik selecteer 10 stuks.
Dan moet ik kiezen tussen verschillende mogelijkheden ivm met afmetingen, aantal layers en kleur.
Ik kies dan bvb '2 Layer Green PCB 10cm x 10cm Max'.
Ik kan dit in mijn winkelwagentje zetten voor de prijs van 17,71 €. Is dit de prijs voor die 10 printjes of per stuk en dus 177,1 € ?
Op welk moment moet je de Gerber files uploaden of sturen ? Is dit pas bij de afrekening ?

Sorry voor de vele vragen , maar kan je mij misschien even wegwijs maken op hun site ?
Alvast bedankt

Mvg
Etienne

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor nicoverduin » 23 Sep 2016, 20:37

Je moet er gewoon 1 bestellen. Dan krijg je er 10 (of soms 11 of soms 12 :mrgreen: .
Die doe je in de basket en rekent af. Daarna kun je naar jouw orders gaan en zie je dat je de gerbers kan uploaden. Een layer moet in ieder geval voorkomen op alle andere layers en dat is de outline (buitenrand).
Verder moet je wel ff checken dat je layout voldoet aan alle rules (zijn er niet veel) over minimale dikte ed. Ook voor de top en bottom overlay.
Dus in jouw geval zal je iets ven 5 euro kwijt zijn aan verzendkosten (dacht ik) en dan 17 en een beetje voor 10 printen. Ik heb al eens een shield gemaakt voor de UNO. Kompleet met de bochten ed en die zagen er prachtig uit. Ik wilde ze in blauw dus kwam er 10 US$ bij.
Zodra de gerbers zijn aangeleverd, gaan zij ze controleren. Niet zo uitgebreid als eurocircuits maar wel dat je voldoet aan hun eisen. Je kan nu ook bij jouw order controleren hoever ze zijn.
Ik print altijd ff de layouts uit op schaal=1 en ga gewoon componenten passen (laatste check). Daarnaast gooi ik ook nog eens een rules check over de PCB heen (Ik gebruik Altium) om echt foutloos aan te kunnen leveren. De eerste keer was nog een leerschool :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Sep 2016, 17:15

Re: Thuis SMD printen solderen

Berichtdoor vlbrgt » 23 Sep 2016, 20:52

Ok Nico heel erg bedankt voor je uitleg.
Ga eens een klein breakout bordje maken en dan laten fabriceren.
Voor 10 bordjes is dat wel een heel scherpe prijs. Ik dacht dat OSHPark al goedkoop was.
Zal wel rekening moeten houden met eventueel iets langere levertijd want het zijn feestdagen van 1 tot 7 oktober in china.

Nogmaals bedankt.
Mvg
Etienne

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten