Servo motor werkt niet

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Sep 2016, 18:54

Servo motor werkt niet

Berichtdoor azkirby » 11 Sep 2016, 19:08

Hallo iedereen,
Voor een schoolonderzoek ben ik bezig om een robot te maken die via een grijphaak (RCmall Robotic Claw For Arduino Medium Servo Robot Arm MG995)
Deze robot moet gaan rijden met 4 wielen aangedreven door dc motoren.
Ik ben nu op een probleem gestuit. Ik heb de arduino uno starterskit met een mini servo erin en een potentionmeter. Ik heb de opstelling gemaakt op mijn breadboard en de code voor een servo knob in mijn arduino gezet.
Als ik nu met een stopcontact mijn arduino aanzet, en daar mijn mini servo aansluit werkt alles naar behoren. Echter als ik een normale servo er aansluit gaat het lichtje van de arduino soms uit, dus kan ik ook niet de servo motor goed aansturen met de knop.
Weet iemand toevallig wat ik hiervoor kan doen om mijn servo motor goed te laten werken vanuit mijn usb/stopcontact/batterijen?
Bij voorbaat dank.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Servo motor werkt niet

Berichtdoor Koepel » 11 Sep 2016, 20:15

Een servo motor gebruikt teveel stroom. De 5V pin van de Arduino kan niet genoeg stroom leveren. Dat is soms wel te zien in de voorbeelden, maar dat zijn slechte voorbeelden :o

Op het moment dat een gewone servo motor begint met draaien, dan kan de stroom oplopen tot 500mA en bij sommige gewone servo motors kan het zelfs 1A zijn.

Dus eigenlijk heb je een aparte voeding nodig voor de servo motoren.
Een flinke elco op de voeding zetten kan ook een beetje helpen.
Met alleen een usb kabel zal waarschijnlijk niet lukken. Misschien dat een goede kwaliteit usb kabel voldoende is voor één servo motor.
Wat voor adapter heb je voor in een stopcontact ?
Wat voor batterijen heb je ?
Een DC-DC converter kan een hogere spanning omzetten naar 6V or 5V voor de servo motors. Veel DC-DC converters kunnen een paar ampère leveren.

Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Sep 2016, 18:54

Re: Servo motor werkt niet

Berichtdoor azkirby » 12 Sep 2016, 08:40

Ik gebruik voor mijn stopcontact een gewone iphone adapter (kleine). ik heb ook een batterijenhouder waar 6 AA batterijen in gaan. Kan je dat misschien in combinatie gebruiken?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Servo motor werkt niet

Berichtdoor Koepel » 12 Sep 2016, 09:27

Nee, sorry, dat gaat niet werken om meer stroom te krijgen.
Dat is een bekend effect. Als meerdere voedingen parallel worden gezet, dan staat er één al het werk te doen, en de rest doet niets. Die ene kan stuk gaan, waarna de volgende al het werk gaat doen, die ook weer stuk kan gaan. Enzovoorts.

De iPhone adapter in de USB poort van de Arduino ? Dat is goed. Die adapter kan waarschijnlijk wat meer stroom leveren dan een usb poort van een computer. Maar het is waarschijnlijk niet geschikt om voor een paar servo motoren te gebruiken.

Zes goede AA batterijen is 9V of 6...7.5V bij oplaadbare batterijen. Dat is meestal te veel om direct de servo van spanning te voorzien (dus de plus van de batterij direct naar rode draad van de servo motor).

Ik heb een kleine universele switching adapter waarvan het voltage is in te stellen. Voor een Arduino gebruik ik 7.5V.
http://www.elektronica-online.nl/?content=2914.
Zelf heb ik geen project met servo motoren, maar voor een paar servo motoren zou ik een zwaardere voeding kiezen. Bijvoorbeeld 5V of 6V en een paar ampère.

Hoeveel servo motoren gaan in de robot ?
Kun je de gegevens van die servo motoren nakijken, misschien kun je ze toch direct gebruiken met de AA batterijen.
Heb je een aantal NiMH batterijen en een lader ? Dan is de spanning geen probleem.
Ik koop ze bij nkon.nl
De DC motoren zullen weinig problemen hebben met een te hoge of een te lage spanning. Dat zal wel lukken om de motor driver direct vanuit de batterijen te voeden. De "motor driver" is een printje of een paar mosfets of transistors die de motor aanstuurt.

Mijn idee:
Gebruik zes oplaadbare AA batterijen (of een gestabiliseerde voeding van 7.5V in plaats van de batterijen om te testen). Voedt daarmee de Arduino Uno via de power barrel jack of via VIN. Je kunt dan daarnaast ook de usb kabel naar een computer aansluiten, maar dan kan de stroom van de batterijen wel de computer in gaan. De Arduino schakelt namelijk de 5V van de USB pas uit vanaf 7.2V op de power barrel jack. De power voor de servo motors en de motor driver direct vanaf de batterijen. Voorkom dat er grote stromen van de motors via het Arduino board gaan.

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Servo motor werkt niet

Berichtdoor FPCUser » 12 Sep 2016, 20:34

Als meerdere voedingen parallel worden gezet, dan staat er één al het werk te doen, en de rest doet niets.


Met bovenstaande opmerking ben ik het niet helemaal eens.
Laat ik nu als IV/WV hoogspanning ruim 30 jaar gewerkt hebben met o.a. grootvermogen gelijkrichters,
die per 5 stuks parallel geschakeld 142 kA leverden bij 850 V gelijkspanning.
Een alleen zou dat nooit kunnen... :D
Je regelt de stroom met de spanning, van -in dit geval- de voorgeschakelde regeltrafo.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo motor werkt niet

Berichtdoor shooter » 12 Sep 2016, 22:26

in een china voeding zit geen afgeregelde, voorgeschakelde, grootvermogen regeltrafo, dus jullie hebben allebei gewoon gelijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten