Automatisch Zonnescherm.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Sep 2016, 14:26

Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor Proxiart » 10 Sep 2016, 14:35

Hallo allemaal!

Proxiart aangenaam, nieuw lid en semi fanatiek met arduino's.

Ik wil graag een zonnnescherm automatisch laten aansturen door een arduino.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar het komt erop neer dat ik het niet voor elkaar krijg om (goedkoop ala mini in the box of dealextreme) een juiste relais te vinden voor het schakelen van een elektrisch zonnescherm.
De standaard 250vac 10A relais branden telkens kapot en nu heb ik SSR's gekocht die achteraf (Had beter moeten opletten) toch stiekem alleen DC aan beide kanten accepteerde. Grappig feit, blijkbaar op een DC relais gaat op de "UIT" stand van de relais alsnog 80% van het AC voltage erdoorheen.)

Nu is dus mijn vraag in basis, 250AC 10A relais te schakelen met een arduino die niet meteen kapot gaat. Wie weet er eentje te vinden? :)

Alvast bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor nicoverduin » 10 Sep 2016, 15:07

Hoewel ik 2.3KW erg veel vind voor een zonnescherm......
Niet zo zuinig zijn en een degelijk relais nemen die dan 25A oid kan schakelen.... Wat ik overigens ook bijzonder vreemd zou vinden als je die nodig hebt.
China betekent hetzelfde als het aller goedkoopste van het aller goedkoopste..... Leuk voor de proto's maar niet voor een productionele omgeving.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor Koepel » 10 Sep 2016, 17:58

Somfy motors ?

Ik heb/had een Somfy motor ergens liggen. Die was 24V DC en een paar ampère. Ik liet die motor op 12V en 1-2 A draaien voor een ijsmachine.

Het is mogelijk om ieder relais door te laten branden als er maar genoeg vonken en vlambogen gemaakt worden.
Kijk maar naar een lasapparaat. Een vlamboog gebruiken om metaal te laten smelten is een eitje.

Doorgebrande relaiscontacten ken ik nog uit mijn stagetijd. Bovenop het gebouw was een matrix-board met lampen die de tijd aangaven, en er was een relaisboard om er soms iets anders op te zetten. Ik maakte daar een bepaalde tekst voor. Maar de vonken sprongen er af. Gelukkig wel op een betonnen vloer. Ik vertelde mijn baas dat het erg vonkte en dat het niet veilig was. Hij zei dat het altijd had gewerkt, en dat het daarom zo bleef. Vanwege het doorbranden van de relaiscontacten was die tekst niet goed te lezen, en vervolgens werd ik genegeerd en ik kreeg geen opdrachten meer.

Daarom wordt een snubber circuit gebruikt over de contacten, dat is een condensator met weerstand.

Er zijn goedkope SSR-25 DA en SSR-40 DA solid state relais. Ze zijn erg goedkoop en slecht van kwaliteit, maar ze werken wel (een beetje) : https://www.youtube.com/watch?v=FIe-_58TvFE
Op forum.arduino.cc bleek dat er een hele reeks van counterfeit Fotek SSR-25 DA is die niet werkt met 3.3V (https://forum.arduino.cc/index.php?topic=416119.0).
Die SSR bevatten trouwens ook een snubber circuit om de Triac te beschermen. De SSR-40 DA heeft zo'n grote condensator dat een kleine load gewoon kan werken als de SSR uit staat.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor shooter » 10 Sep 2016, 20:01

als een 10 Ampere relais doorbrand, kan dat komen omdat er niet genoeg spanning op de spoel staat, je zult echt een tussenstap moeten hebben om voldoende stroom te hebben zoals een transistor oid.
iets anders kan ik niet bedenken, want dan zou de zekering echt wel protesteren.
een SSR lekt wel, maar slechts heel weinig dus het zal wel een meetfout zijn.
wat staat er op de SSR? en welk merk is het
een SSR is er inderdaad in DC en AC, in de eerste zit een FET of transistor en in de AC een triac.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor babbelkwebbel » 11 Sep 2016, 17:25

Grappig om het te lezen dat je eigenlijk het zelfde wil maken zoals ik het heb gemaakt, mijn rolluiken (5 stuks) worden door deze relais aangestuurd, heb het zelfs zo gemaakt dat de handbedien schakelaar niet te bedienen is als de arduino ze aanstuurd, en tevens raam schakelaars geplaatst zodat de roluiken niet aangstuurd kunnen worden als er een raam open staat, wordt anders een puinhoop!, bij mij gaan ze op vaste tijden naar benedenen en omhoog, tevens heb ik er een signaaltje van de alarm centrale aangekoppeld, dat als er alarm wordt gegeven de rolluiken omhoog gaan.

https://www.powell.com/documents/pdf/TE ... 3243-4.PDF

Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Sep 2016, 14:26

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor Proxiart » 13 Sep 2016, 16:27

Bedankt allen voor de antwoorden!

Ik ga even verder puzzelen om te kijken of ik dit met mijn beperkte technische kennis kan oplossen :)

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: Automatisch Zonnescherm.

Berichtdoor babbelkwebbel » 14 Sep 2016, 16:20

voordeel er zit ongelooflijk veel kennis in dit forum, dus er zal vast wel iemand zijn die met je mee kan denken....

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten