Display laat niks zien?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 14:19

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor wsslfnstr » 02 Sep 2016, 18:12

wsslfnstr schreef:
Koepel schreef:Het is volgens mij het gangbare I2C boardje met het gebruikelijke display.
En als de i2c_scanner adres 0x37 vind, dan is dat het adres.

Het is natuurlijk mogelijk dat het iets anders is, of dat er iets stuk is (het is tenslotte wel erg goedkoop).
Op forum.arduino.cc is er regelmatig sprake van een defect LCD display.
Kun je met een vergrootglas de soldeerpunten van het I2C printje bekijken. Misschien is een pin niet gesoldeerd, of er ligt een soldeerdruppel die kortsluiting maakt.
Misschien is er iets anders aan de hand.

Kun je een foto make van wat jij gesoldeerd hebt ? Zodat we kunnen inschatten of je een beetje netjes kunt solderen :o
Van waar heb je de library gedownload ?

Wat knippert er ? De achtergrondverlichting ?
Kun je het contrast zo draaien dat je donkere blokjes ziet ?

Ik zal straks even een foto sturen maar hoe stel ik het contrast bij? dit kan wel het probleem zijn denk ik!


Ik heb het gevonden. nu zie je heel slecht de tekst maar ik kan de helderheid niet lager zetten.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor Koepel » 02 Sep 2016, 18:39

Als je er recht tegen aan kijkt, dan kun het contrast regelen tussen te lichte tekst en als je het donkerder maakt dan worden de blokjes zichtbaar. Als je het niet zover kunt regelen, dan klopt er iets niet.

Als je bijvoorbeeld het licht er scheef op laat vallen, en dan heel vaag iets ziet, dan zou er binnenin het display een probleem met de negatieve spanning kunnen zijn.
Kun je de pin voor Vee (die heet soms Vo) los solderen, en daar zelf een variabele weerstand aan maken ter controle ? Dat is pin 3.

Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 14:19

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor wsslfnstr » 02 Sep 2016, 19:03

Koepel schreef:Als je er recht tegen aan kijkt, dan kun het contrast regelen tussen te lichte tekst en als je het donkerder maakt dan worden de blokjes zichtbaar. Als je het niet zover kunt regelen, dan klopt er iets niet.

Als je bijvoorbeeld het licht er scheef op laat vallen, en dan heel vaag iets ziet, dan zou er binnenin het display een probleem met de negatieve spanning kunnen zijn.
Kun je de pin voor Vee (die heet soms Vo) los solderen, en daar zelf een variabele weerstand aan maken ter controle ? Dat is pin 3.

Ik heb er maar 1 maakt de waarde uit? hij is 1m Ω A

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor Koepel » 02 Sep 2016, 19:17

Dat lijkt me te groot. Normaal is 10k, maar 1k tot 20k zal ook wel werken.

In het uiterste geval kun je losse weerstanden proberen tussen Vo of Vee (pin 3) en GND. De waarde zou zo'n 2k2 tot 3k3 zijn.
Eigenlijk doen we het allemaal verkeerd, omdat er alleen een (variabele) weerstand naar GND nodig is, en niet een variabele weerstand tussen 5V and GND.

Heb je een multimeter om de 5V van het display te meten ? Die displays zijn goedkoop, maar hebben ook echt 5V nodig.

Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 14:19

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor wsslfnstr » 02 Sep 2016, 19:32

Koepel schreef:Dat lijkt me te groot. Normaal is 10k, maar 1k tot 20k zal ook wel werken.

In het uiterste geval kun je losse weerstanden proberen tussen Vo of Vee (pin 3) en GND. De waarde zou zo'n 2k2 tot 3k3 zijn.
Eigenlijk doen we het allemaal verkeerd, omdat er alleen een (variabele) weerstand naar GND nodig is, en niet een variabele weerstand tussen 5V and GND.

Heb je een multimeter om de 5V van het display te meten ? Die displays zijn goedkoop, maar hebben ook echt 5V nodig.

Op alieexpress zeggen ze 3 tot 5 volt. Hoe kan ik alleen port 3 los solderen? heb geen tin zuiger :S

Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 14:19

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor wsslfnstr » 02 Sep 2016, 19:35

wsslfnstr schreef:
Koepel schreef:Dat lijkt me te groot. Normaal is 10k, maar 1k tot 20k zal ook wel werken.

In het uiterste geval kun je losse weerstanden proberen tussen Vo of Vee (pin 3) en GND. De waarde zou zo'n 2k2 tot 3k3 zijn.
Eigenlijk doen we het allemaal verkeerd, omdat er alleen een (variabele) weerstand naar GND nodig is, en niet een variabele weerstand tussen 5V and GND.

Heb je een multimeter om de 5V van het display te meten ? Die displays zijn goedkoop, maar hebben ook echt 5V nodig.

Op alieexpress zeggen ze 3 tot 5 volt. Hoe kan ik alleen port 3 los solderen? heb geen tin zuiger :S

Ik heb hem nu op 5 volt. nu werkt het beter kwa zicht op blokjes MAAR ik kan de tekst niet meer zien. ik zie wel op een gegevenmoment dat het probeert te updaten maar de tekst zelf zie ik niet

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor Koepel » 02 Sep 2016, 19:43

Als je blokjes ziet, dan het contrast verminderen totdat je de tekst normaal ziet.

Mijn bedoeling was alleen maar een klein testje, om te kijken wat het contrast doet.
Je kunt dat stukje draad tussen de printjes doorknippen en dan de eindjes er uit trekken. Dan is alleen een soldeerbout nodig.

Maar serieus, degene die er echt verstand van hebben zeggen dat alleen een (variabele) weerstand naar GND nodig is. En de rest doet het eigenlijk verkeerd :roll:

Het display zou stuk kunnen zijn. Maar ik kan dat nog niet zeker zeggen. Heb je echt 5.0V ? en niet 4.5 ?

Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 14:19

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor wsslfnstr » 02 Sep 2016, 19:49

Koepel schreef:Als je blokjes ziet, dan het contrast verminderen totdat je de tekst normaal ziet.

Mijn bedoeling was alleen maar een klein testje, om te kijken wat het contrast doet.
Je kunt dat stukje draad tussen de printjes doorknippen en dan de eindjes er uit trekken. Dan is alleen een soldeerbout nodig.

Maar serieus, degene die er echt verstand van hebben zeggen dat alleen een (variabele) weerstand naar GND nodig is. En de rest doet het eigenlijk verkeerd :roll:

Het display zou stuk kunnen zijn. Maar ik kan dat nog niet zeker zeggen. Heb je echt 5.0V ? en niet 4.5 ?

THX! hij werkt :D nog 1 probleem. is het mogelijk om het flikkeren van de tekst te stoppen? (je moet steeds clear screen en dan weer tekst (ivm timer))

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor Koepel » 02 Sep 2016, 22:56

Ik doe nooit een clear, maar ik maak eerst een tekening waar op het display alle karakters komen, en ik overschrijf de vorige waarde. Daarbij zorg ik er voor dat de vorige waarde in het geheel wordt overschreven, dus ik voeg spaties toe waar misschien een min-teken gestaan zou kunnen hebben, of ik voeg nullen toe.
Vervolgens zet ik ook nog eens in de sketch als commentaar hoe het er uit ziet:
cpp code
// Display:
// 0123456789012345
// ----------------
// |T=-50 *C H=55 %
// |Cyclus 7
// ----------------


Desnoods kun je de vorige tekst weghalen door daar eerst spaties over heen te schrijven. Dus alleen het deel waar de cijfers stonden van het vorige getal.
Probeer gewoon eens wat, en kijk wat er gebeurt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Display laat niks zien?

Berichtdoor nicoverduin » 03 Sep 2016, 09:05

Voor displays kun je het beste sprintf() gebruiken. Dan ben je af van het controleren of je grotere of kleinere getallen moet opvullen met spaties enz. voorbeeld:
cpp code
char lcdRegel[17];
for (int8_t i = 100; i >= 0; i--){
//
// regel opbouwen
//
sprintf(lcdRegel, "Teller = %3d ", i);
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(lcdRegel);
}

Zou je nu alleen de teller i op het display aanpassen en je doet dat alleen met setcursor() dan blijft de "1" van honderd staan ook al zit je lager.
Op bovenstaande manier wordt de regel keurig geformatteerd en hoef je ook niet meer te controleren op oude getallen. printf() (de hoofdfunctie) kent vele formatterings mogelijkheden. Dus ff googelen op printf() en je weet veel meer. sprintf() is een afgeleide functie die het resultaat in een string zet (lcdRegel in dit geval).
clear() gebruik ik nooit net als Koepel. Is niet nodig. Wel goed de layout voorbereiden zoals koepel het al aangaf. of gewoon ruitjespapier gebruiken. Dat deden we vroeger al in de 70'er jaren voor printlayouts. Dus eerst nadenken en dan pas doen.
Overigens sprintf() werkt niet goed met floating point getallen op de Arduino. Daar is een eenvoudige functie voor om floats geformatteerd om te zetten in een string.

cpp code
char lcdRegel[17];
char tempVeld[8];
for (float i = 100.0; i >= 0.0; i--){
//
// eerste de float omzetten in een char string
//
dtostrf(i,7, 3, tempVeld);
//
// daarna tonen
//
sprintf(lcdRegel, "Teller = %7s", tempVeld);
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(lcdRegel);
}
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten