desolderen van een funduino mega 2560

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Jul 2016, 14:37

desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Spikey1973 » 22 Aug 2016, 17:55

hey guys and galls,

ik heb voor mijn projectje mijn funduino mega 2560 bordje binnen dus kan weer wat verder klieren ermee.
maarre nu zit ik met een vraagje.
alle contacten zijn (netjes!) met van die, voor dupont connectors bedoelde, contact blokjes gesoldeerd. super voor tijdens het hele prototyping part.
maar als ik daar straks (ooit) mee klaar kom dan zou ik graag de contacten allemaal iets permanenten monteren dan met dupont connectors.
nu heb ik een (hele) goede soldeerzuiger en kan ook behoorlijk met van de kopere lintjes overweg en heb ook genoeg ervaring met desolderen.
is leuk om oude componenten her te gebruiken. hoef je niet altijd naaar winels te rennen, maar dat laatste zijn vaak op van die simple bordjes en das een stuk makkelijker te doen.

anyway. mijn vraag is eigenlijk heeft iemand ervaring met het desolderen van deze dingen en hoe extreem voorzichtig met je zijn.
en of er eventueel andere methodes zijn om deze permanenter (zekerder) te verbinden,met behoud van de gesoldeerd blokjes.
neem aan dat ik niet de eerste ben met dit vraag stuk. maar vast niet goed gezocht want kon t nie echt vinden

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Koepel » 22 Aug 2016, 18:30

Die geven juist een hele goede verbinding. Ik verbaas me er zelf over dat het zo'n goede verbinging is, nog nooit problemen mee gehad. Mijn definitieve projecten hebben geen draden in die connectors, maar bijvoorbeeld een shield of een zelfgemaakt shield met daarop rijen pinnen gesoldeerd.
Volgens mij trek je kopersporen los als je ze gaat desolderen en loswrikken. De betrouwbaarheid zal hoe dan ook flink achteruit gaan.

Dus ik denk dat het niet nodig is om er iets aan te doen.

Eventueel kun je de draden en pinnen solderen terwijl ze in de connector zitten. Maar dat verzwakt het plastic, dus kan ook nadelig uitpakken. Misschien zijn er Mega clones met soldeerogen naast de connectoren. Scroll hier eens door : http://www.crossroadsfencing.com/BobuinoRev17/. Maar ik zou bij de gewone Arduino Mega blijven.

Hoeveel betaalde je voor die Funduino ? Als je bereid bent om een goedkope clone te kopen met goedkope componenten, dan kun je net zo goed meteen de goedkoopste kopen. Op dit moment zie ik een Mega R3 board voor 10.24 euro op AliExpress, maar ik heb ze wel eens goedkoper gezien.

Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Jul 2016, 14:37

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Spikey1973 » 22 Aug 2016, 18:52

tja wrikken moet je idd natuurlijk nooit doen maar zoals ik zei,al redelijk wat ervaring. nu heb ik een aantal oude prints liggen van ook hogere qualiteit zoals dit. ik zal daar nog eens op oefenen.
het was een boardje van 11.70 en gekocht met 2.60 korting. en nog eens daar en via een zerodeals 1 en 2.2% gespaard. bovendien is het een AU boardje, die zijn blijkbaar beter.

ik koop nooitmeer via aliexpress, slechte ervaring mee. DX geeft super service en blijf daar dus dan ookmaar een beetje hangen. vertrouwen is ook belangrijk.
via de reviews al daar gekeken naar ook goedkopere clones, maar blijkt toch echt wel verschil tussen te zitten. deze had het beste kosten baten profiel naar mijn persoonlijke dus dan ook maar genomen.

maar bedankt voor je advies!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2016, 19:53

Ik herken die ervaring met AliExpress dus niet en als er iets niet was aangekomen of beschadigd of verkeerd was geleverd (alle 3 zijn voorgekomen), altijd mijn geld of een nieuwe levering gehad.
Dan over die connectoren. Zelfs met Dupont stekkers merk ik dat ze langzaam maar zeker beginnen te haperen en ik zou dus NOOIT dit in een permanente oplossing doen. Dan gewoon schroef connectoren erop en die bestaan met 0.1" spatiëring.
Los halen van de oude connector doe ik als volgt:
a) met een tangetje trek ik het plastic eraf. Die gaten zijn doorgemetaliseerd en gesoldeerd. Je trekt de sporen niet kapot (is tenminste mij nog niet gelukt).
b) Pennetje voor pennetje kun je dan lossolderen
c) beetje litze en de gaten zijn weer schoon.

Alternatief zijn van die shields met schroefklemmen erop.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Koepel » 22 Aug 2016, 22:03

Blijkbaar heb ik geluk gehad met die verbindingen :D Ik gebruik er echter geen losse stekkers op, alleen rijen vierkante pinnen die op een printplaatje gesoldeerd zitten. Terwijl ik toch echt een grote voorstander ben om alles te solderen. Alleen met verguld op verguld ben ik tevreden. Ik heb nu zelfs een inductiekookplaat waarbij het stopcontact gaat knetteren als ik hem op 2000W zet :x

Na wat beter zoeken vond ik een Mega board voor 5.26 euro : http://www.aliexpress.com/item/Mega-2560-CH340G-ATmega2560-16AU-Compatible-for-Arduino-Mega-2560/32517341214.html

Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Jul 2016, 14:37

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Spikey1973 » 22 Aug 2016, 22:39

blij te horen dat jij geen slechte ervaringen hebt. zal wel een uitzondering geweest zijn dan. jammer want zo zijn ze een goede klant kwijt geraakt. maar tevreden hoeen waar ik wat koop dus.
maar soit. blij te horen dat het los solderen goed kan komen. maar wat bedoel je met litze? ken dat woord niet, de techniek vast wel maar het word niet
ondertussen de schroefklemmen besteld, maarre eh waarom eigenlijk schroefklemmen? als alles los is de draadjes is dan direct erop vast solderen niet beter? simpeler? hoedan ook onnodig er nog een shield bovenop te gooien lijkt me

iig weeral bedankt.wat deed k zonder jou ;)

volgende week ga ik verder proberen te werken aan de code...

@ koepel..

als audiofiel vind ik verzilverd beter :p

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2016, 22:46

soldeerlitze is een soort gevlochten koperdraad met heel veel flux. Ff met de bout op een soldeerpunt en het soldeer wordt snel en netjes weggezogen in de litze.
Waarom schroefklemmen? Omdat er altijd wel een keer een reparatie is. En als het bordje stuk is moet je alles weer lossolderen. Schroefklemmen met op de draad draadhulzen
Afbeelding
Die hulzen maak je vast met een hextang (aliexpress iets van 10 euro) en je krijgt mooie en nette verbindingen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Jul 2016, 14:37

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Spikey1973 » 23 Aug 2016, 05:07

ah ja, dat is wat ik bedoelde met "de kopere lintjes", wist niet dat dah zo noemde.
maarre vanwaar die draadhulzen?

ik zou een cm vertinnen, rondbuigen en aan een solderen en dan dat klemmen tussen schroefklem. mooi contact en quasi niet te lossen.
heeft dit iets van een voordeel?

die tangetjes zijn wel leuk (als t is wat ik denk). ik ben gelukkig in het bezit van een engineer pad-01, maar das toch net iets anders.

je bedoeld dit neem ik aan?
http://www.ebay.com.au/itm/Self-Adjusta ... 1612017692

maar ik vind 2 soorten, vierkant en hex. is vierkant niet beter qua contact?

engineer is trouwens echt super materiaal, prijzig maar is het waard, net als de soldeerzuiger van hun, zou niet meer anders willen hebben.

krimper:
https://www.youtube.com/watch?v=bwfEbMGkivU
soldeerzuiger
https://www.youtube.com/watch?v=keQBjmE4fKg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 23 Aug 2016, 08:10

Ik heb een jaartje bij Imtech gezeten en goed mijn ogen de kost gegeven hoe ze daar alles aansloten. Zij gebruikten een Hex tang. En die ferrules kosten geen drol.
Vertinnen heeft het nadeel dat het zwakke punt direct achter het vertinde deel zit. Door die hulzen en die plastieke kappen wordt de bewegelijkheid minder.
Ik zag trouwens dat mijn tang ff duurder was.
http://www.aliexpress.com/item/HSC8-6-6 ... e577&tpp=1
En gelijk iets van 1000 stuks van die ferrules.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: desolderen van een funduino mega 2560

Berichtdoor Koepel » 23 Aug 2016, 08:52

Draden vertinnen en dat in een schroefverbinding vastzetten wordt tegenwoordig niet meer gedaan. Het soldeertin vervormt onder druk, en uiteindelijk gaat het los zitten. Dus als je in je huis vertinde 230V draden in een kroonsteentje hebt zitten, dan is het tijd om dat te gaan veranderen :!:

Ik heb mijn goede daad ook al gedaan :P Mijn knetterende contactdoos heb ik vervangen. Er was niets stuk, het is alleen maar slecht contact.
Afbeelding

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten