backup voeding met condensatoren?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Apr 2015, 19:22

backup voeding met condensatoren?

Berichtdoor Otto » 26 Jun 2016, 17:31

vraag: Hoe kan ik een arduino uno van backup spanning voorzien met enkele condensatoren?

mijn arduino solar tracker (eerdere vraag gemeld onder viewtopic.php?t=1772) wordt gevoed met een 9V stekkervoeding, maar staat achter de schuur en daarmee aan het eind van de 2,5 mm2 kabel.
als ik voor in de schuur (scheelt 25m) de 2500W haakse slijper start, knippert de tl balk boven de werkbank en start opnieuw op, maar reset ook de arduino en gaat opnieuw de stand van de zonnepanelen opzoeken/instellen.
Dat is niet de bedoeling...
alternatief 1 is: de arduino op een 12V accu aansluiten.
alternatief 2 is: een haakse slijper met een softstarter kopen
mijn basiselectrokennis is niet zo groot, maar is het mogelijk om een forse condensator op Vin en Gnd aan te sluiten, zodat als de spanning wegvalt deze condensator voor enkele seconden (zeg 5 sec) de Arduino Uno via die pinnen van voldoende spanning voorziet zodat die niet opnieuw opstart?? Hoe groot zou zo'n condensator moeten zijn?? ik kan ze niet vinden maar zijn er voorbeelden van zo'n schakeling/berekening? moet er een diode en/of weerstand(en) bij??

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: backup voeding met condensatoren?

Berichtdoor shooter » 26 Jun 2016, 21:34

ja hoor een condensator is prima, die stekkervoedingen hebben een heel kleine, elke condensator van boven de 10 Volt tot 100 Volt is prima, daarboven zijn de condensatoren wel groot, maar hebben relatief weinig capaciteit.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Apr 2015, 19:22

Re: backup voeding met condensatoren?

Berichtdoor Otto » 29 Jun 2016, 19:55

gaat het goed als ik een 1F /5,5V supercap (a 3,20 euro) direct aansluit op een 5V en GND pin ??
kan ik via een 5V tijdens stroomuitval spanning op de arduino houden?? of zijn de 5V pinnen alleen voor afname?
moet ik een extra weerstand toevoegen, zal de laadstroom te hoog worden?

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten