Stepper motor draait niet

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Mei 2015, 08:10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor stefan » 09 Jun 2016, 10:47

ik heb ieder geval niets te klagen over de support hier he :D
alvast bedankt! ik ga er vanavond weer verder mee

Advertisement

Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Mei 2015, 08:10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor stefan » 09 Jun 2016, 19:41

het filmpje klopt! de 2 pins step en dir zitten verkeerd om. Nu draait de stepper wel, maar nog niet betrouwbaar. Dit kan ook met mijn arduino software te maken hebben. Zowel mijn nano als mijn micro laten zich niet programmeren.

even pas op de plaats dus. Ik denk erover om dit shield te retourneren en een betere optie te kopen. Heb jij misschien nog een aanrader voor rond de € 50,-?

Op youtube werd deze genoemd: https://synthetos.myshopify.com/products/gshield-v5

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor nicoverduin » 09 Jun 2016, 20:23

Kan je die GRBL niet aanpassen. Step en Dir worden gewoon in deze file aangegeven : grbl/cpu_map/cpu_map_atmega328p.h Die moet je binnen de library gevonden kunnen worden.
Daar staan alle pin definities in. Dus daar kan je de wijziging in veranderen. Dus de shield op zich is prima (los van eventuele andere problemen die nog kunnen komen). En om je wat vertrouwen te geven... De RepRap 3D printer (dat ding dat uit draadeinde, veel m8 moeren en ringen als ook geprinte delen) draait vrijwel overal met een Atmel processor. Wel een met meer geheugen (Atmega1284 oid). Ik weet niet hoeveel miljoen van die dingen er wereldwijd draaien en de meeste gewoon met die standaard pololu drivers. Verder zit er eigenlijk niets op die shield op wat connectortjes na. Dus technish gesproken mankeert er eigenlijk niets aan het bord. Je kan ook zeggen dat die GRBL prut is want het werkt niet. Maar er kan in GRBL heel veel geconfigureerd worden (net als de RepRap trouwens).
En wel vreemd dat de Nano of pro Micro zich niet laten programmeren.

Dat bordje zal vast werken. Maar deze die je nu hebt toont ook geen problemen in technische zin. eerder softwarematig. Maar er zijn een heleboel parameters in de config. Voordat ik mijn Steppers goed had draaien (Gen6 electronics board[=is ook gewoon een dikke arduino]) was ik ook een paar maanden tevreden. Je voeding heeft voldoende reserve (Al gebruik ik zelf een 12V/25A voeding. liever teveel dan te weinig). De rest is tweaken. Maar dat krijg je bij dat andere bordje ook.

En waarom kan je de Nano of de proMicro niet aanpassen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor shooter » 09 Jun 2016, 22:24

Op die A4988 bordjes zit een rond metalen klipje (een instelpotmeter, die regelt de maximale stroom per motor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor shooter » 09 Jun 2016, 22:28

je kunt in de software de dir en step pin gewoon op de goede zetten hoor. ze zijn niet afhankelijk van pwm of interupt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Mei 2015, 08:10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor stefan » 09 Jun 2016, 22:40

ok! ik heb er nu weer wat meer vertrouwen in. die pins aanpassen zou een hoop schelen. zag mezelf al met tientallen draadjes aan een print klooien :D

top! morgen weer verder. wederom dank voor ieders input!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor shooter » 09 Jun 2016, 22:46

ben wel benieuwd naar het programma dat je gebruikt.
en vooral de instellingen van de pinnen.
het schema dat nico gevonden heeft, heeft de dir op 16 en dat is gelijk aan de a4988 dus dat zou goed zijn.
maar of dat ook klopt met wat jij hebt weet ik natuurlijk niet.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor nicoverduin » 09 Jun 2016, 23:37

@Paul: Dat schema was voor de UNO. Toen ik ff verder keek bleek dat je dus allerlei varianten hebt.
Gewoon dat bestandje die ik aangaf ff aanpassen en dan nog een zooi parameters configureren... En.....heel veel leren over hoe dat nu allemaal werkt. Ook de verschillende intermediate stappen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Mei 2015, 08:10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor stefan » 10 Jun 2016, 18:52

wegens fdti gedoe met de nano heb ik het v4 shield retour gestuurd. Nu heb ik een v3 shield met UNO besteld. Hopelijk kom ik dan wat soepeler op gang. zal het spul medio volgende week binnen hebben. Ik houd jullie op hoogte hoe het gaat!

Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Mei 2015, 08:10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stepper motor draait niet

Berichtdoor stefan » 10 Jun 2016, 18:53

en nogmaals bedankt he!

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten