Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Mei 2016, 22:15

Mag een Arduino Uno rechtstreeks gevoed worden uit een dc-dc step down converter?
Ik weet dat je via de jack aansluiting 7v--12v rechtstreeks bv 12volt kan aanbieden.
Om de vraag even duidelijker te stellen heeft de regelaar op de Uno geen last van oxileren ten gevolge
van het schakelen van de step down converter.
Of is het een betere oplossing via een diode en elco om wat af te vlakken?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 06:15

Gij Kieken schreef:Mag een Arduino Uno rechtstreeks gevoed worden uit een dc-dc step down converter?
Ik weet dat je via de jack aansluiting 7v--12v rechtstreeks bv 12volt kan aanbieden.
Om de vraag even duidelijker te stellen heeft de regelaar op de Uno geen last van oxileren ten gevolge
van het schakelen van de step down converter.
Of is het een betere oplossing via een diode en elco om wat af te vlakken?
De UNO heeft geen step-down converter. Was het maar waar. Er zit een zgn. Lineaire regelaar op. Dat betekent dat het verschil in spanning * stroom omgezet wordt in warmte. Bij een step-down (of Buck) converter wordt er ongeveer 90% van de energie effectief omgezet voor verbruik. Hierdoor wordt er nog maar 10% warmte gegenereerd. Een goed ontworpen buck converter genereert beperkt radio golven die dan niet van invloed kunnen zijn op de processor.
Als jij een aparte step-down tussen de batterij en de 7-12V jack zet die een spanning afgeeft van rond de 7V maak je maximaal effectief gebruik van de batterij en veel minder warmte ontwikkeling. En btw. Warmte ontwikkeling bij welke elektronische schakeling ook is puur verlies van energie gebruik. Samenvattend... Hoe meer warmte hoe slechter de schakeling.
Wees voorzichtig met toevoegen van extra condensatoren (grotere waardes) dat heeft een negatief effect op de regulering van de buck converter.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor Gij Kieken » 30 Mei 2016, 09:55

Nico, bedankt voor de snelle reactie.
Het is inderdaad de bedoeling het verschil niet in warmte op te stoken.
Heb nog wat verder zitten nadenken en rekenen ik zou een Lc fitertje plaatsen op de uitgang van de buck converter.
Een spoeltje van pakweg 100µH in serie en een low Esr elco 100µF daarop.
Kan het helaas nog niet testen ,want een en ander is nog in bestelling.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 12:53

Tenzij je een strakke spanning nodig hebt zou je het kunnen doen. Voor normaal gebruik is het overbodig. Er zitten zat 100nF caps op om de meeste ruis weg te halen. En als je zo precies moet zijn (de enige reden die ik kan verzinnen is als je analoge precisie wilt meten) dan zou ik een referentie spanning chip op de aRef zetten. Maar het scheelt wel. Heb ooit een 200V Boost schakeling gemaakt voor een buizen preamp. Toch nog zat spikes ("rommel") op de lijn. Een 100uF en paar uH spoel erop en toen was hij schoon.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor shooter » 30 Mei 2016, 13:32

pak een step down naar 5 Volt en je bent van alle kopzorgen af. dan natuurlijk niet op Vin maar op de 5V pin.
als stroomverbruik belangrijk is denk dan aan sleep en uitschakelen en extern weer in.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 13:55

shooter schreef:pak een step down naar 5 Volt en je bent van alle kopzorgen af. dan natuurlijk niet op Vin maar op de 5V pin.
als stroomverbruik belangrijk is denk dan aan sleep en uitschakelen en extern weer in.
Je weet toch helemaal niet waarvoor hij hem wil gebruiken?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor Gij Kieken » 30 Mei 2016, 17:20

Beste Nico & shooter bedankt voor het meedenken.
De bedoeling is om een gokart op afstand (paar 100m) te loggen.
De voeding is een 12 volt 7Ah batt., dewelke tijdens de rit niet wordt bijgeladen.
Om niet nodeloos warmte en energie op te stoken in de lineaire regelaar van de Uno wil ik de spanning terug schroeven naar 7 a 8 volt.
Daarvoor zou ik een step down converter (china) aanwenden.
Voor het zenden en ontvangen zou ik een koppel HC-12 (433Mhz) gebruiken en deze ook weer voeden via een tweede step down op pakweg 4,5volt.
Iedere seconde wil ik de snelheid loggen (via tweede Arduino en Excel) alsook een interrupt voor de Lap-Time.
Max snelheid ligt om en nabij 100Km/h en de ronde tijden +- 1 min.
Mijn bezorgdheid zit hem in het feit of ik die lineaire regelaar ongestraft mag voeden via een step down converter.
Hangt natuurlijk af van de kwaliteit (china) (heb nog niets kunnen meten of testen want de bestelling is nog niet binnen).
Ik heb geen ervaring met Buck converters, vandaar de vraag (ongewenst oxileren ,strooi op de klok van de Uno)
Nico wist me al te vertellen dat dit meeviel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 17:41

Ik heb nog nooit problemen gehad. Overigens zou je kunnen overwegen wat Paul zei om gelijk op de 5V te knikkeren. Analoog doe je toch niet en filteren kan altijd nog.
Wat mij wel zorgen baart is een afstand van een paar 100 meter met een HC-12 of die het daadwerkelijk haalt. Zij gaan uit van "open space" wat in de praktijk betekent "line-of-sight". Ik weet niet welke buck converter je hebt gekocht, maar als het alleen een UNO of Mega wordt, dan kun je beide gerust van de dezelfde voeding aftappen. Met een rendement van 90% gaat dat ding niet warm worden en ze kunnen meestal een paar Ampere aan.
En mocht die voeding wel teveel strooiveld hebben, dan gooi je die toch apart in een metaal kastje :) Leuk project. Ik ben zeker benieuwd naar de HC-12 resultaten. Zorg er wel voor als je zover bent dat je de transmissie snelheid laag houdt. Hoe lager hoe beter meestal de ontvangst. Overigens hoeveel carts wil je bedienen met een enkele set? M.a.w. wil je bijv. 8 auto's met dezelfde ontvangende Arduino bedienen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor Gij Kieken » 30 Mei 2016, 17:49

Komt zo wie zo in een metalen kastje (vuil,stof,mechanische trillingen).
De circuits zijn buiten meestal in het noorden van Frankrijk en je ziet de karts rijden.
Ik hoop ook juist gegokt te hebben op de HC12 ,snelheid 9600.
Antenne kan ik wat aanpassen alsook de voeding, maar eerst wachten en knutselen.
Het is puur voor de hobby,niks profesioneels.
Mijn broers verzorgen de mekaniek ik de elektriek

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno voeden via step down op 12v bat.

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 17:55

Dan zou je die voeding (gelijk met bijv. een noodstop en laadcircuit in een metalen kast en dan via een plug gewoon de 5V. De overige spullen kunnen dan in een apart kastje. Ik zou dan overwegen om voor de 433Mhz een aparte antenne te nemen die naar buitengevoerd kan worden. Maar eerst maar eens zien of alles werkt. Uitdagingen zat.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten