Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 10:41

Ik heb een Arduino UNO, 100uF over 5v en GND, Analoge inputs 0, 1 en 2 als output ingesteld, 3 aan GND, SDA en SCL zijn in gebruik (dan ga ik ervanuit INPUT 4, 5 automatisch ook?).

MCP3008 is aangesloten op de Analoge Input 0

Potmeter zit aan de ingang van de MCP3008

De waarden in de seriele monitor kunnen schommelen en dit is voor mijn doel zeer nadelig.

Voorbeeld:

Pot: 233 | Pot: 233 | Pot: 235 | Pot: 233 | Pot: 233 | Pot: 230 | Pot: 233 | Pot: 233 | Pot: 233 | Pot: 238 | Pot: 233 | Pot: 231 |

Ik heb een idee voor een workaround, maar een oplossing zou beter zijn.

Het merkwaardige is dat in sommige standen van de potmeter de waarden wel stabiel blijven.

Ik heb 3 verschillende pots geprobeerd, 1 pot met een staafje van lage kwaliteit, 1 met een staafje met een wat betere kwaliteit, 1 zo een kleine potmeter met veel slagen (die je met een schroevendraaier moet stellen).

Een 100nF over de ingang op de MCP3008 + middelste pootje van de pot en de GND maakt hem niet stabieler.

Heeft dit te maken met de kwaliteit van de potmeter? Zou een betere kwaliteit potmeter de oplossing bieden?

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor shooter » 23 Mei 2016, 11:10

ik zie een redelijk gemiddelde van 233 (komt vaak voor) en wat uitschieters zoals 230 en 238
Er zijn best wel veel software technieken om een redelijk stabiel signaal te krijgen zoals gemiddelde, lopende waarden etc.
Ik gebruik wel vaker simpel waarde=factor*input+(1-factor)*waarde waarbij factor bijv 0.01 is (dan heb je dus 100 waardes) het duurt dan 420 samples voordat de sprongresponse binnen de 1% valt. heeft allemaal te maken met de e kromme en nog meer moeilijk rekenwerk.
je zult een stel samples moeten hebben om een beetje zeker te zijn.

De samplewaarde ligt aan een stel dingen, zoals weerstand, dynamische weerstand, door de multiplexer, kan ook de vorige waarde, en de naastliggende best een beetje invloed hebben (het blijft nog ver onder de marge van 1% natuurlijk.) dus eigenlijk moet je dit soort afwijkingen gewoon accepteren.
het is gebruikelijk om de onderste 2 bits gewoon niet te gebruiken, het is tenslotte +- 1 LSB dan nog een keer +- 1 LSB ofwel 0.4 % en dan nog een keer lineariteit etc dus 1% is eigenlijk al heel netjes.

Oplossingen zijn: gebruik een encoder, filteren van de voeding naar de potmeter, referentie voltage gebruiken, afscherming en filteren etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor nicoverduin » 23 Mei 2016, 11:10

a) die 100uF heeft een negatief effect op de regeling van de regulator. Hooguit 10uF en die zit er al op + een 100nF keramisch voor de ruis en die zit er ook op als het goed is.
b) doe een 100nF keramisch zo dicht mogelijk vanaf de Vdd (pin 16) naar DGND (pin 9).
c) Heb je al een scope op de 5V gehad? Je afwijking is immers iets van 10mV. En dat is normaal.
d) als je nauwkeurig wilt werken moet je eerst een referentie spanning maken (chip gebruiken). En daarop zowel de potmeter ALS de aRef van de chip aansluiten.
e) Wat is de waarde van de potmeter?
f) Wat versta jij kwaliteit? prijs richting?
h) hoe is de bedrading. Immers elk draadje is een antenne... Beetje electromagnetische golven (TL bak bijv) is al genoeg om storingen op te leveren.

Weet je zeker dat dat een MCP3008 is? Dat is een 8 ports Analog input en dan begrijp ik niet helemaal je aansluitingen. Daarnaast kent die alleen een SPI interface?????????????
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 12:27

Ah, bedankt voor de antwoorden.

Het is een zeer duidelijk verhaal zo.

Ik weet wat me te doen staat, thanks!!!

;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor nicoverduin » 23 Mei 2016, 12:31

Maar wat gebruik je nou voor chip/module? Voordat wij weer eens voor jan met de korte achternaam jouw proberen te helpen terwijl het over iets heel anders gaat?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 13:01

Het is zeker weten een MCP3008.
En het gaat niet over iets heel anders.
De bedrading is nu nog op een breadboardje, maar zal straks een stuk langer zijn en dan kan ik het niet hebben als daar storing op optreed.

Dit fixen gaat teveel moeite kosten (als het al naar tevredenheid te fixen is) dan de workaround.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor nicoverduin » 23 Mei 2016, 14:18

En wat is het dan? Je moet het er ook echt uittrekken heh...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 14:26

Dat is een verassing :D

Normaal gesproken deel ik alles wat ik maak als daar vraag naar is, of als ik het wil delen, maar nu (voorlopig) nog even niet.

Zodra ik het klaar heb, post ik een link naar een filmpje hier op het forum, dan kan je het eindresultaat zien en hopelijk ben je dan trots op jezelf omdat je daaraan bijgedragen hebt door mij te helpen groeien ;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor nicoverduin » 23 Mei 2016, 15:54

Nou suc6 dan want ik ga er geen energie meer insteken. Ik heb een beetje een hekel aan mensen die wel alles willen weten maar er vervolgens heel geheim over doen. Puzzelen doe ik wel elders. Maar wie weet Paul je verder helpen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Stabiliteit Potmeter en MCP3008

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 22:15

Als je dat zo voelt is het zo.

Ik begrijp dat je iets terug wilt voor wat je doet.

Alleen wat je van mij wilt, wil ik je niet geven.

Helaas is er ook niets anders wat ik je op dit moment kan geven.

Ik kan je niet betalen, ik kan je geen kennis geven die je niet hebt, etc.

Dus als je mij niet wilt helpen omdat ik nu mijn project nog niet wil delen, dan is dat wat het is.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten