Eindwerkproject stepper motoren

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 20 Mei 2016, 15:45

Hallo,

Wat nostalgie :)
Ik zit nog met een oud eindwerk, waarvan ik enkel de hardware heb kunnen voltooien, maar niet de elektronica en software.
Het is een 3 axis tafeltje (werkbreedte verplaatsing toch 32cm x 25cm x 6cm) Later dacht ik er nog een 4de as (roteren) aan toe te voegen)
Tafeltje zelf gemaakt, uit wat afval ijzer , draadstangen en een oude tegelsnijder. Door de sterke glijgeleiders en de manier waarop de
draaiende assen de koppelplaten verduwen is er geen zichtbare speling, daar had ik goed aandacht aan besteed.

Nu ik al jaren uit m'n studies ben wou ik dit projectje terug oppikken,
echter, voor de electronica wou ik weten welke stepper drivers ik moet kopen.
De x y z motoren zijn 3,5V/phase & 1,4A / phase 200 steps (1,8°)
De roterende as is een 5V/phase & 1A / phase 200 steps (1,8°)

Ik dacht dat me vroeger gezegd werd dat dit ging gaan met de L296N , klopt dit ? En hoe doe ik dit dan ?
Iemand een schema'tje of idee ?

Uiteraard wil ik de sturing op een arduino programeren, serieel g codes doorsturen vanuit de laptop.

Bijlage zijn de foto's van de opstelling, en kenmerken van de motoren.


Alvast dank voor enige hulp ;)

foto 1 opstelling klein.jpg
foto 1 opstelling klein.jpg (24.18 KiB) 9089 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 20 Mei 2016, 15:49

De foto van de steppers kenplaat :
foto 2 motoren 1-3.jpg
foto 2 motoren 1-3.jpg (33.33 KiB) 9088 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mei 2016, 18:14

Maak het jezelf gemakkelijker.... Er zijn uitstekende stepper drivers op het net te vinden (aliexpress of ebay). Die meten alles door, kun je instellen met dipswitches voor een maximale stroom. Neem een voedingspanning van 12V en ruimschoots de amperage die je nodig hebt. Als je tekort stroom kan leveren worden de drivers loeiheet en fikken uit omdat de stroom begrenzers niet werken. De voedingspanning op de motoren is wat minder relevant. Hooguit voor het tellen van de stromen door de spoelen. Samenvattend.... doe wat ze in al die 3D printers doen.
Je hebt drivers (als PCB) van pololu of wat degelijkere in een metalen behuizing.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor shooter » 20 Mei 2016, 20:20

Zoek naar drivers die 2.5 3 ampere kunnen leveren, en een stroomregeling hebben (dat heeft de L296 niet) dan hoef je geen zorgen te maken dat de motoren overbelast worden (en dus te heet)
wat wel een nadeel is het voltage van de motoren (maar met bovenstaand lukt het wel hoor, de4 meeste drivers moeten namelijk op hun motorvoeding een hogere spanning dan 5 V bijv 7.5 Volt hebben, anders gaat er stuurstroom naar de motoren lopen)

wat doet de roterende as eigenlijk als dat bedoeld is als frees, dan is een stappenmotor een slecht idee.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mei 2016, 20:23

Wat er ook gebeurt, zorg in ieder geval voor dat de voeding ruimschoots de stroom kan leveren. Anders is het vrij gauw einde oefening van de driver.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 20 Mei 2016, 21:16

Hallo, dank voor de reacties,

Ik dacht aan deze
http://nl.aliexpress.com/item/15931-Free-Shipping-New-Dual-H-Bridge-DC-Stepper-Motor-Drive-Controller-Board-Module-L298N-MOTOR/32355666632.html?spm=2114.13010208.99999999.261.1YI4Y3


De L298N op dit bordje zou 4A kunnen leveren en ik zie er een koelelement aanhangen, wat vast een plus punt is.

Heb eigenlijk geen ervaring met aliexpress. Vrees dat de import taxen meer gaan zijn dan wat het waard is .. ?

Zou dit liever in europa kopen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mei 2016, 21:55

Tja,
Volgens mij hebben zowel Paul als ikzelf al aangegeven dat je dus dat niet moet doen. Die H-Bruggen zijn uitstekend voor het aansturen van een gewone DC motor. Maar er zit geen current control in dus alles gaat heet worden, geen stepper control dus je moet alles zelf gaan regelen in de software (stappen, microstep kun je vergeten, schuine beweging gaat ook lekker ingewikkeld). Dus leef je uit.... zoals de Engelsen zeggen "Penny wise Pound Foolish).
Ik had het over deze bijv: http://nl.aliexpress.com/item/TB6600-up ... 3e478f647a
En tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad met dit soort kleine bestellingen. En ik bestel gemiddeld 3x per week bij Aliexpress
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 20 Mei 2016, 23:37

Zo, ik had het verkeerd begrepen, dank voor de link.

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 20 Mei 2016, 23:41

@shooter
wat doet de roterende as eigenlijk als dat bedoeld is als frees, dan is een stappenmotor een slecht idee.


Met de roterende as bedoel ik niet de freesmotor, maar wel dat het te bewerken werkstukje rond gedraaid zou kunnen worden.
Is dit waar u naar verwijst ?

Als freesmotor denk ik eerder aan een dremel.

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 21 Mei 2016, 12:41

'k Heb er 1 besteld :) , zal nu 15 a 34 dagen moeten wachten en als deze goed zijn bevonden na te testen, nog eens 3 bijkopen.
Als ik het goed heb moet ik om importtax uit niet EU landen zorgen dat m'n totaalbedrag kleiner is dan 22EUR ?

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten