Eindwerkproject stepper motoren

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mei 2016, 14:04

Formeel wel... In de praktijk heb ik daar nog nooit last van gehad. Wel een keer met de bestelling van 5 x Versterker chassis uit Maleisie. Maar uit China nooit. En ach... het is free shipping dus kun je gerust een aantal aparte bestellingen maken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor shooter » 21 Mei 2016, 20:53

een rotoras kun je best plaatsen onder een hoek van 45 graden, zodat het werkstuk altijd recht onder de frees kan staan, gaat niet altijd dus soms heb je nog een as nodig, maar dat gaat erg ver voor een klein machientje.

en nico dat is inderdaad een mooie prijs voor dat ding, zag hem uitgekleed trouwens voor 6.78 $ dus prima, nadeel vind ik wel dat er een paar 0.2 ohm weerstanden nodig zijn, die verstoken best veel.

en voor doebi de minimale voedingsspanning is 6 V anders stopt het ding ermee wegens laag voltage. maar als je de voeding bijv op 7.5 Volt zet, dan kun je de UNO er op de Vin prima mee voeden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mei 2016, 21:10

shooter schreef:een rotoras kun je best plaatsen onder een hoek van 45 graden, zodat het werkstuk altijd recht onder de frees kan staan, gaat niet altijd dus soms heb je nog een as nodig, maar dat gaat erg ver voor een klein machientje.

en nico dat is inderdaad een mooie prijs voor dat ding, zag hem uitgekleed trouwens voor 6.78 $ dus prima, nadeel vind ik wel dat er een paar 0.2 ohm weerstanden nodig zijn, die verstoken best veel.

en voor doebi de minimale voedingsspanning is 6 V anders stopt het ding ermee wegens laag voltage. maar als je de voeding bijv op 7.5 Volt zet, dan kun je de UNO er op de Vin prima mee voeden.
Dat is zeker in die gestripte versie :) Want in die metalen dingen (die overigens inmiddels de helft kosten wat ik er ooit voor betaald heb) zit alles erin.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 28 Mei 2016, 19:43

Hallo, dank voor de antwoorden, zal ik trachten rekening mee te houden.
Intussen is het wachten op aliexpress , daarover gesproken, goed voor een koopverslaving van te krijgen :D

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 05 Jun 2016, 19:29

Vrijdag aangetekende zending (op naam) in de bus, zaterdag erom geweest naar het postkantoor.
Mijn eerste zending ontvangen van Alieexpres, mooi verpakt, vandaag aangeloten en werkt meteen.

cpp code
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2); // set the LCD address to 0x27 for a 16 chars and 2 line display 0x3F

int pulPin = 10;
int dirPin = 11;
int enblPin = 12;

void setup() {
pinMode(pulPin, OUTPUT);
pinMode(dirPin, OUTPUT);
pinMode(enblPin, OUTPUT);

Serial.begin (9600);

Wire.begin();

lcd.init(); // initialize the lcd
lcd.backlight();
} // end of setup

unsigned long teller = 0;



void loop() {

if (teller % 1000 == 1) {
lcd.setCursor(0, 0);
lcd.print(teller++);
lcd.setCursor(1, 1);
lcd.print("test");
}
teller++;

digitalWrite(pulPin, HIGH);
delay(1);
digitalWrite(pulPin, LOW);
}


Volgende stappen te doen zijn 2 extra controller kaartjes te kopen en eindeloopschakelaartjes monteren op elk as einde :D

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor shooter » 05 Jun 2016, 21:01

afgezien van wat vertraging want dit zijn 1000 pulsen/seconde lijkt dit een goed begin.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 05 Jun 2016, 21:55

Zijn uitdaging gaat komen als hij X en Y tegelijk wil laten lopen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 05 Jun 2016, 22:45

Zijn uitdaging gaat komen als hij X en Y tegelijk wil laten lopen


Gelukkig ben ik niet alleen hee op internet ...
Deze persoon heeft z'n fantastisch projectje in een blog gezet, inclusief code 8-) Fantastisch om daaruit te leren :D
http://www.ardumotive.com/new-cnc-plotter.html

Zit vast heel veel code in die ik kan bruiklenen.
Prachtig gedocumenteerd (oa verwijzing naar bresenham algloritme voor lijnen x1:y1 - x2:y2 )

Super gewoon

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor doebi » 22 Aug 2016, 15:29

Eindelijk tijd gevonden om de code kunnen afronden voor het gelijktijdig kunnen aan sturen van 2 assen, werkt super. Geen gebruik gemaakt van externe libs. :D
De derde as zal ik in eerste fase nu niet afwerken, ik wil in de plaats daarvan een laser aansturen die verf kan verbranden,
om van beschilderde pcb's de verf te verwijderen door de laser en om deze pcb's dan achteraf te etsen.

Mijn vraag is nu, weet iemand welke laser ik daarvoor kan kopen , en waar ? Op alieexpress vind ik wel een en ander maar
ik weet eigenlijk niet zeker wat ik er precies voor nodig heb. Op youtube zijn wel projecten te vinden maar de bijhorende productdetails
staan er helaas niet bij. Ik heb al gelezen dat een dvd laser zou kunnen werken maar zou toch liever een kant en klaar stukje kopen hiervoor.

Kan iemand me helpen om aan te duiden wat ik hiervoor nodig heb ?

Alvast dank

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eindwerkproject stepper motoren

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2016, 16:38

Een laser aansturen is niet alleen een laser aankopen. Daar komen spiegels bij, lenzen, koeling, voeding etc. Dat zijn forse investeringen. Dan kun je beter investeren in een gratis PCB pakket (dat heb je dan ook nodig) en de Gerber files opsturen naar China en die etsbak bij het grofvuil zetten. De kosten zijn te verwaarlozen (vanaf rond de 13 euro voor 5x5cm PCB's met opdruk en doorgemetaliseerde gaten).
Verder zou ik eens beginnen met tutorials op lasers. En anders gewoon een oude DVD laser gebruiken en alle precisie verwachtingen overboord gooien.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten