LORA

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LORA

Berichtdoor nicoverduin » 07 Jul 2016, 14:51

Grunch schreef:Is een antenne met magneetvoet geen optie, of kan er veel verlies optreden in het stukje coax?
Desnoods zou je de electronica ook naar buiten kunnen brengen in een spatwaterdichte behuizing.
HEt is allemaal nog niet zo belangrijk. Ik ga gewoon een keer met die dingen naar het strand. Beide op batterijen. En een gat ff een stukkie wandelen. Zolang hij knippert (ping-pong sketch) weet je dat je verbinding hebt. Ik zag net een test rapport van Groningen. Die halen in de stad ook niet verder. Dus dat gaat wel goed.
Nu maar eens aan een LoRa gateway werken. Zag een mooi project met een Pi2. Da's mooi want die staat stof te vergaren :mrgreen: Gebruik nu een Pi3 voor spraakherkenning. :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: LORA

Berichtdoor Gij Kieken » 08 Jul 2016, 15:17

Dipool antenne gebruiken, maar dat weet je vast wel.
Ik heb een projectje met de HC-12 en een zelf maak dipool antenne, het bereik was meteen verdubbeld.
Voor het sleutelen aan de gateway is dit inderdaad niet zo belangrijk.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LORA

Berichtdoor nicoverduin » 08 Jul 2016, 17:19

Hoe je het wend of keert, het blijft nu nog speelgoed. Eerst ermee leren omgaan. Wordt het een commerciële klus dan wordt het toch CE goedgekeurd spul. Dan kan ik China wel vergeten. Heb de gateway trouwens draaien op een Rpi2 (zie: http://cpham.perso.univ-pau.fr/LORA/RPIgateway.html). Werkte gelijk. ff een Node geprogrammeerd. Werkt inmiddels ook (was wel ff wat geklooi met Eclipse). Maar ja, een node is natuurljk niet zoveel. Dus ga er nog maar 2 maken :). Je kan ook naar een handson workshop gaan bij Sodaq ism KPN. Ben ik 185 euri kwijt (weet ff niet of het in- of excl BTW is). Middag en avond. Krijg je wat spullen mee. Maar dan mis je natuurlijk alle fun en leerstof in ontwerpen bouwen etc etc.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 17:21

Re: LORA

Berichtdoor adval40 » 01 Sep 2016, 01:04

Ik heb ook wel interesse in 2 printjes

Als ik iets voor dit project kan doen

ik beschik hier over div meetapparatuur voor hoogfrequent ( ik ben Radio Amateur)
Ik kan meten tot 1.8 Ghz Spectrum analyzer HP en Stabilock meetontvanger

gr Ad

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LORA

Berichtdoor nicoverduin » 01 Sep 2016, 16:12

@ad: zie PM
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 25 Aug 2016, 17:21

Re: LORA

Berichtdoor adval40 » 21 Sep 2016, 01:26

Nico ik zie in het schema dat je bss138 gebruikt voor levelconversie van 5 v naar 3.3v

ik wil van 12v naar 5 volt en andersom lukt dat met een bss138

ik krijg er maar 6.5 v uit ipv van 12 v

volgens de datasheet moet hij het kunnen of zie ik dat fout ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LORA

Berichtdoor nicoverduin » 21 Sep 2016, 07:12

Dat zou moeten werken lijkt mij. Als je uitgaat van de 3.3V:
Als deze laag is dan komt de Fet in geleiding en gaat er stroom lopen. Door de 10K wordt de hoog kant ook laag.
Als deze hoog wordt dan spert de Fet en hangt de uitgang ook van de hoge spanning.
Tenzij je de uitgang zo zwaar belast door bijv. een lage impedantie dat je een spanningsdeler krijgt op de uitgang.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LORA

Berichtdoor nicoverduin » 15 Nov 2016, 18:46

Inmiddels een paar maanden verder en de daarbij gepaarde kennis en ervaring. Dit is duidelijk het lange afstandswerk :mrgreen:
Op 5-11-2016 was er een HackFest speciaal voor LoRa in Hilversum. Sodaq was de gastheer en verder was er vertegenwoordiging van KPN, MCS en The Things Network. Naast wat introductie netwerken werden er enkele proeven gedaan met Helium ballonnen om te zien hoever je dan wel een LoRa Node kan kan volgen. Tevens konden antennes worden gemeten op efficiëncy (of dat het gewoon bagger was). Een model (gratis gekregen bij een dragino bord) kon gelijk de vuilnisbak in. Voor de andere 2 kon ik een enorme gain bereiken door een grote ground plane te maken. Zo leer je weer eens wat!!!! Tenslotte weet ik vrijwel niets van zenders. Ieder zijn meug. Dus die kilometer bereik kan nog een stuk verder.
Verder een gateway in de lucht gebracht. Wel een 1 kanaals (waardoor 7 van de 8 nu verloren gaan) met een Raspberry PI model b. De gateway werkt verder prima. Alle software is gewoon te vinden op Github dus daar kan geen probleem mee zijn.
Omdat er bij Sodaq een volledige gateway in de lucht was heb ik gelijk mijn modules ff getest. werken als een tierelier. Geen bericht gaat verloren :mrgreen:
Nu nog over de ballonnen test:
Men neme een Helium ballon met rond de 60 cm diameter en hange daar een seal zakje met een Sodaq1 bordje, wat sensoren w.o. een GPS en temperatuur en een Li-ion accu en doe alles in een helium zakje. Het resultaat was verbluffend. Hoog in de lucht is de afstand minder van belang en neemt het bereik toe tot > 100km.
Op de volgende foto kun je (enigzins) zien hoe de ballon gevolgd werd en alle gateways die de ballon 'gezien' hebben. Uiteindelijk is deze ballon ergens in Duitsland neergekomen. Ook was hij een tijdje uit beeld. De voorlaatste hoogte meting was ruim 12km. En daar heb je temperaturen van < -40 graden en dan valt er wel eens wat elektronica uit. Uiteindelijk hebben een aantal Belgen (die de ballon ook al in het snotje hadden) met een mobile gateway op pad gegaan en hem kunnen 'redden' uit een boom in Duitsland.
Afbeelding

Tevens kwam ik wat leden tegen van de 'Kaasfabriek Fablab regio Alkmaar'. Die zijn zeer actief bezig en hebben op 25-11-2016 een early adopters avond. Onderstaande bericht kreeg toegestuurd en mag doorgestuurd worden. dus bij deze:

Beste allen,

Goed nieuws! De LoRaWan gateways op de Telefooncentrale en het Stadskantoor van de gemeente Alkmaar zijn sinds kort operationeel. Daarmee heeft de gemeente samen met Data Science Alkmaar, de eerste stap gezet om met IoT-apparaten innovatieve oplossingen te ontwikkelen, voor een slimmere, meer duurzame gemeente. De Kaasfabriek was ook al bezig met de ontwikkeling van IoT-apparaten. Dus, tijd om met elkaar aan de slag te gaan! Met het experimenteren en ontwikkelen van IoT-apparaten en –sensoren. Daarom organiseren de gemeente, Data Science Alkmaar en de Kaasfabriek een ‘early adopters IoT-bouwlab’.

Het bouwlab wordt een ‘hands-on’ bouwsessie. Ben je zelf al bezig met de ontwikkeling van IoT-toepassingen en apparaten? Dan kan je bijvoorbeeld vragen stellen over de instellingen waarmee je toegang krijgt tot het LoRaWan-netwerk. Uiteraard wordt er ter plekke ook gebouwd aan IoT-apparaten: denk en bouw bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van een slimme afvalbak. En wellicht ontstaan er ideeën voor andere slimme sensoren en apparaten. Of heb je zelf een idee voor een apparaat, dan kan je deze met behulp van de andere aanwezigen ter plekke bouwen. Neem dus gerust IoT-apparaten (en/of onderdelen) mee, om meteen aan de slag te gaan.

Tijdens de bouwsessie zullen experts van DataScienceAlkmaar en de Kaasfabriek hun eerste bevindingen delen, vragen beantwoorden en je verder helpen bij je ideeën.

Waar en wanneer?
• Vrijdag 25 november, vanaf 19:30
• Locatie: de Kaasfabriek (Buitenterrein links naast HAL 25, Pettemerstraat 15, Alkmaar)
• Aanmelden via duurzaam@alkmaar.nl (graag bij de aanmelding ook vermelden, of je een vraag/apparaat/onderdeel/idee meeneemt)



Verder is er nog van alles te leren over Node-red om eenvoudig (als het kwartje eenmaal valt) om berichten binnen te halen en om te zetten in webpaginga's ed
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten