Waterdicht touch display gezocht

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Apr 2016, 12:34

Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor Koemi » 06 Apr 2016, 07:59

Voor een toekomstig project in een warme en vochtige omgeving wil ik een touchscreen display gaan gebruiken. Helaas zijn de in de markt aangeboden (doorgaans industriële / militaire) displays ongekend duur; laat staan dat je met een Arduino een en ander eenvoudig kunt aansturen.

Eisen voor display;
- Niet (veel) kleiner dan 5".
- IPX5 of hoger.
- Moet tegen een temperatuur van minimaal 55°C kunnen.
- Touch bediening.
- Arduino implementatie zo eenvoudig mogelijk.

In een andere thread werd ik geattendeerd op de (niet waterdichte) Nextion displays. De prijs en bijbehorende sw is zeer ok te noemen, zover ik het kan overzien. Ik vermoed dat het beste alternatief is dat ik een waterdichte case moet zien te produceren (mbv 3D printen, zoiets als deze: http://www.thingiverse.com/thing:1183191 )

Maar wellicht is er iemand op het forum die ervaring heeft op dit gebied en een off-the-shelve display weet? Of een case die in de handel verkrijgbaar is?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor nicoverduin » 06 Apr 2016, 08:08

Hou je wel rekening dat je vrijwel zeker naar een capacitieve display moet als je die ook wil afschermen? De Nextion zijn resistief. En ze bestaan wel hoor met Seriële communicatie
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Apr 2016, 12:34

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor Koemi » 06 Apr 2016, 09:07

nicoverduin schreef:Hou je wel rekening dat je vrijwel zeker naar een capacitieve display moet als je die ook wil afschermen? De Nextion zijn resistief. En ze bestaan wel hoor met Seriële communicatie


Resisitief:
- Goedkoop
- Zeer resistent tegen stof en water
- Relatief slechter beeld
- je moet 'harder' duwen om reactie te krijgen

Capacitief:
- Duurder
- Prachtig scherp beeld
- Werkt het goed met een natte vinger en/of als het scherm zelf nat is?
- Glas, dus breekbaar

Voor beiden is wel wat te zeggen. Het lijkt mij echter wel heul handig dat een scherm wel functioneert in een (zeer) vochtige omgeving (denk aan stoom en mist). Dus als een capacitief scherm niet reageert wegens het aanwezige vocht op het scherm, valt deze mogelijkheid snel af. Ongeacht of het mooier is.

Je opmerking wb de seriële communicatie begrijp ik niet helemaal, sorry. Kan je daar iets duidelijker over zijn?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor nicoverduin » 06 Apr 2016, 09:23

Er zijn zat TFT schermen in de handel. Maar er zijn ook velen die een parallel interface en ook nog eens met een 40 pins connector. Op zich hardstikke mooi als je daar een goede cpu tegenover heb staan. Onder Serieel versta ik SPI/I2C/RS232-TTL
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor Palumbus » 13 Apr 2016, 14:16

Is een waterdichte oude smartphone met een bluetooth appje niet een oplossing ?
Dan met bluetooth of wifi de commando's sturen naar een arduino die op een droge plek staat ?

Gerard

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor nicoverduin » 13 Apr 2016, 15:38

Het is een beetje de vraag wat de TS wil. Mogelijk is dit een commerciële klus en ik vermoed dat je dan niet met een oude smartphone (die trouwens ook niet echt tegen water kan) hoef te komen. Maar soms zul je gewoon in de buidel moeten tasten. Die industriële schermen kosten niet voor niets zoveel... levensduur (in jaren), garantie enz.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Apr 2016, 12:34

Re: Waterdicht touch display gezocht

Berichtdoor Koemi » 15 Apr 2016, 13:34

Niet-commercieel (wellicht later, wie weet). Een oude smartphone of een goedkope tablet. Nee, ik was gewoon benieuwd of er mensen hier zijn die ervaringen hebben met een waterdichte toepassing (capacitief als mogelijk) en dan niet voor de prijzen van de industriële versies.

Sony heeft een waterdichte tablet. Dat zou misschien ook een alternatief zijn, maar nog niet zaligmakend.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten