230V input signaal naar arduino

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 17:24

230V input signaal naar arduino

Berichtdoor Leoo » 02 Mrt 2016, 17:39

Goedemiddag,

Sorry alvast voor het feit dat ik deze vraag uberhaupt ga stellen, waarschijnlijk is het antwoord simpel en kom ik er zelf ook wel uit maar misschien niet op de meest efficiënte en veiligste manier.

Mijn situatie:
Ik heb een arduino Uno met daarbij een GSM module en een 230V vlotter.
Wat ik voor elkaar wil krijgen:
Al de vlotter omhoog komt (door (te) hoog water) dan geeft deze een 230V signaal af. Zodra dit gebeurt wil ik dat er een SMS bericht wordt verzonden vanaf de GSM module naar mijn telefoon.
Het probleem:
De vlotter is 230V en de arduino input kan maximaal 5V aan.
Mijn vraag aan jullie:
Hoe zorg ik er op de meest efficiënte en veiligste manier voor dat het 230V signaal door de arduino kan worden ontvangen en verwerkt?

Alvast ontzettend bedankt.

(Mijn excuses als ik dit in het verkeerde subforum heb geplaatst)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor nicoverduin » 02 Mrt 2016, 17:56

Forum is groep is prima.
230V moet galvanisch gescheiden worden. De vlotter is dat gewoon een schakelaar?
Dan zou je een 230VAC relais kunnen gebruiken. De vlotter omhoog....230V op de spoel van het relais.... de schakelaar van het relais schakelt naar Vcc van de Arduino.

bijv: http://www.conrad.com/ce/en/product/503 ... Signal-LED
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor shooter » 02 Mrt 2016, 19:52

de meeste vlotters hebben een simpele mechanische schakelaar inwendig dus gebruik een ohm meter en kijk wat de vlotter doet.
als je de weerstand ziet veranderen dan kun je hem zonder 230 aansluiten op een input_pullup en als dan het signaal LOW wordt dan is het water te hoog.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor nicoverduin » 02 Mrt 2016, 21:05

Da's nog veiliger :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 17:24

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor Leoo » 03 Mrt 2016, 09:37

Onwijs bedankt voor de snelle reacties, hier kom ik verder mee.

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 17:24

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor Leoo » 07 Mrt 2016, 22:17

Goedenavond,

Ik heb inmiddels een 230VAC relais besteld en die is nu binnengekomen. Ik heb het relais besteld die werd voorgesteld: https://www.conrad.nl/nl/relaisplaat-re ... 03334.html
Ik zou graag willen weten of de volgende aansluiting correct en veilig is:

Vanaf het stopcontact gaat de 0 naar de in van de kroonklemstrip en van daaruit via een signaallampje (230 V) terug naar de fase.
Aarde wordt rechtstreeks aangesloten.
vanaf de de Arduino gaat de 5V power naar de CO van het relais. Vervolgens van het relais (NO of NC, afhankelijk van wat ik kies) naar een digitale pin.
Vervolgens leest de arduino dit signaal en verwerkt dit vervolgens naar de SMS module (signaal hoog is SMS versturen).
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit een juiste aansluiting is?

B.v.d.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor nicoverduin » 07 Mrt 2016, 23:47

Je kan geen lanp in serie met de 230V zetten.
Als je naar de 5V schakelt dan een weerstand van 10K van de datapin naar GND. Schakel je naar GND dan een 10K weerstand naar VCC vanaf de datapin. Ik zou de data pin aan de CO hangen en de GND aan NO.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 17:24

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor Leoo » 08 Mrt 2016, 07:31

Bedankt voor de wederom snelle reactie.
Ik heb nu wel een paar vragen. Zou je me kunnen uitleggen waarom de lamp niet in serie kan met de 230V? Wat zou een oplossing hiervoor zijn?
Wat is de functie van de 10K weerstand?
Waaom zou je de datapin aan de CO hangen en GND aan de NO? Waarom niet andersom?

Ik waardeer je advies, ik probeer het alleen te begrijpen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 09:32

Dan moet je de lamp parallel aan de relais spoel hangen. Zou je hem in serie zetten heb je kans dat er te weinig spanning overblijft voor het relais om aan te trekken.
Als je een 10K weerstand aan de data pin hangt heb je altijd een zekere toestand. Als hij nergens aan hangt is dit onbekend en gaat hij zgn. zweven. Als je een button aan de Arduino hangt moet je ook altijd de data pin via een 10K weerstand aan of GND of Vcc hangen. Net hoe je de "AAN" toestand wilt meten. Een weerstand is altijd stabieler dan de INPUT-PULLUP parameter waardoor je een weerstand intern in de chip doet. Die is rond de 40K en is nogal ruis gevoelig.
Om COMMON te gebruiken als data pin is meer een gewoonte.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 230V input signaal naar arduino

Berichtdoor shooter » 08 Mrt 2016, 10:49

van de fase naar de vlotter, van de vlotter naar het relais, en naar jouw eigen signaallamp. van de andere aansluitiongen van de lamp en relais terug naar nul.
maakt overigens niet uit, hoe het zit want het is wisselstroom.
de aarde overal doorverbinden. het geheel MOET in een plastic kastje zodat je geen spanning kunt aanraken.

data aan common en NO aan 5 Volt en de gnd aan de NC. dan heb je geen weerstand nodig, wel een debounce want die contacten denderen als een gek.

maar heb je de vlotter al gemeten, want ik denk dat je helemaal geen 230 nodig hebt, en zoals nico ook al zegt is wel gezonder voor je geest
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten