EL-wire inverter/controller ontleden

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jun 2015, 20:19

EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor Maximus » 13 Dec 2015, 16:27

Voor een projectje heb ik onlangs een EL-wire met inverter aangeschaft. Het bleek echter ook een controller met verschillende standen te zijn.
Bij het ontmantelen van het bedieningskastje annex inverter kwam ik het volgende tegen:
Afbeelding Afbeelding
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de aansturen van de draad via een Arduinobordje gaat lopen, maar dat moet ik wel van wat onderdelen af. Het liefst soldeer ik een zo simpel mogelijke constructie op een printplaatje.
Het drukknopje (aan, langzaam knipperen, snel knipperen, uit), het ledje en de batterij-aansluitingen zijn waarschijnlijk nog het makkelijkst te verwerken. Waar ik alleen niet uit kom is waar de aansturen van de knipperstanden vandaan komt, en wat de functie van het blauw/zwarte onderdeel precies is.

Stel dat ik de onderdelen van deze printplaat af haal en er een zo basic mogelijke constructie van wil maken (stroom = aan, geen stroom = uit), hoe moet ik dat aanpakken? En kan dat überhaupt wel met deze onderdelen?

Advertisement

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor FPCUser » 13 Dec 2015, 17:10

Google eens op 'el wire inverter schematic'.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor shooter » 13 Dec 2015, 20:22

een EL wire werkt met hoogspanning dus kijk uit met je vingers.
dat blauw zwarte ding is de trnasformator.
verder zitten er twee transistoren op (dat zijn de zwarte blokjes met drie poten (wel opletten zijn twee typen)
dan nog een verrassing onder die zwarte druppel zit ook nog elektronica.
daar zit dus alle sturing, maar je hebt geluk, daar waar het ledje is aangesloten kun je vervangen door een uitgang van de UNO.
mocht je een oscilloscoop hebben dan kn je zien wat er gestuurd wordt, let wel op dat je niet na de trafo meet dus niet aan de EL kant, want dat doet zeer .
heb je die niet dan gebruik je UNO als een soort digitale ingangschecker.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jun 2015, 20:19

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor Maximus » 14 Dec 2015, 22:15

Dank voor de uitleg! Ik denk dat ik me het beste kan verdiepen in de genoemde 'el wire inverter schematic'. Het ontmantelen van de gekochte controllers is iets te ingewikkeld lijkt me.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor shooter » 14 Dec 2015, 23:28

ontmantelen gaat prima hoor je hoeft maar 1 spoortje door te snijden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jun 2015, 20:19

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor Maximus » 16 Dec 2015, 21:35

Dat klinkt hoopvol. Kun je aangeven om welk spoor het gaat?
Afbeelding
(1 en 2 zijn de pootjes van het ledje)

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: EL-wire inverter/controller ontleden

Berichtdoor shooter » 17 Dec 2015, 11:11

het ledje krijgt voeding via 2k2, en als pin2 naar gnd getrokken wordt door die zwarte druppel dan gaat er dus stroom lopen via die 2k2 ledje naar de druppel en dan naar de nul die met een spoortje onder die 2k2 weerstand doorgaat.
je moet de paarse doorbreken, en als je dan pin2 naar de nul doet via een transistor en de basis van die transistor leg je via een weerstandje van 1k aan je uitgangspin.
probeer eerst uit te vissen hoeveel hertz erop staat, zal in de buurt van de 10.000 Hz.
dan gaat het signaaltje via de gele spoor naar 1k en naar de basis van die zwarte blokjes met 3 pootjes (transistoren) die dienen als schakelaar voor de trafo.
de plus zit aan een wikkeling van de trafo en afwisselend gaat de transistor aan naar gnd, dat is het dikke spoor dat schijnbaar onder de druppel gaat , maar doorverbonden is met het brede spoor aan de bovenkant (nameten.
maak in fritzing een schema, in de trafo zit een wikkeling met middenaftakking primair en een gewone aparte wikkeling aan de secundaire kant.

die sporen bij de druppel zijn dik om de warmte af te voeren.

wel de schakelaar even vastsolderen, want die hangt nu maar met een pootje vast.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten