1604 lcd display probleempje.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor shooter » 15 Nov 2015, 22:20

zet je hele programma hier neer tussen de codes: cpp code
...... [code2]

[code2=]
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Okt 2015, 22:31

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor bossie » 15 Nov 2015, 23:18

Dit is de code die geadviseerd wordt om het display offset probleem op regel 3 en 4 van een 1604 LCD display op te lossen.

Ik had gehoopt deze code in de library LiquidCrystal.cpp op te kunnen nemen en dan via de aanroep myLiquidCrystal setCursor(Col, Row) ook de eerste 4 posities van de onderste regels te kunnen adresseren.

grt Piet.

Code: Alles selecteren
void myLiquidCrystal::setCursor(uint8_t col, uint8_t row)
{
  uint8_t row_offsets[4];
   
  row_offsets[0]=0x00;
  row_offsets[1]=0x40;
  row_offsets[2]=row_offsets[0]+_numcolumns;
  row_offsets[3]=row_offsets[1]+_numcolumns;
   
  if ( row > _numlines ) {
    row = _numlines-1;    // we count rows starting w/0
  }
   
  command(LCD_SETDDRAMADDR | (col + row_offsets[row]));
}

Gebruikers-avatar
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Okt 2015, 22:31

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor bossie » 16 Nov 2015, 22:24

Helaas geen reaktie ontvangen, dit is geen verwijt!
Ik kan me best voorstellen dat het een behoorlijke kluif is om dit op te lossen.
Dus maar een 20x4 LCD display besteld.
Alles wat ik over het probleem heb gelezen is dat de 20x4 dit probleem niet heeft en de 16x4 wel.
Omdat ik wel door wil met dit projectje.

grt Piet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor nicoverduin » 16 Nov 2015, 23:40

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Okt 2015, 22:31

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor bossie » 16 Nov 2015, 23:57

nicoverduin schreef:Dit al bekeken?
http://playground.arduino.cc/Code/SerLCDsetType


Zou ik graag willen Nico, maar wat moet ik aan met deze code.

Kun je me wat verder helpen, ik ontbeer de kennis om hier een juist plekje voor te vinden.

grt Piet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2015, 08:37

Lat deze maar zitten. Ff de tijd gehad om door te lezen, maar dit zijn seriele LCD's.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2015, 09:21

De code die je eerder gaf zou zo maar eens goed kunnen zijn. Echter jouw library heeft nu class LiquidCrystal. Dus als jij er myLiquidCrystal van maakt, dan gaat het niet echt goed.

Ik heb ff een nieuwe library gemaakt in onderstaande zip file. Die kun je installeren in de folder Mijn Documenten\Arduino\libraries.
Daar zit dus jouw code die je eerder heb laten zien verwerkt.
Kijk maar of het werkt. Je moet dus nu wel deze library nemen.

bijgaand het testprogramma
cpp code
// include the library code:
#include "Arduino.h"
#include <LiquidCrystal_16x4.h>

// initialize the library with the numbers of the interface pins
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

void setup() {
// set up the LCD's number of columns and rows:
lcd.begin(16, 4);
// Print a message to the LCD.
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print("Regel 1");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Regel 2");
lcd.setCursor(0,2);
lcd.print("Regel 3");
lcd.setCursor(0,3);
lcd.print("Regel 4");
}

void loop() {

}


Je moet wel ff controleren of die pinnen goed staan met jouw programma.

Om de een of andere reden wil ie de lib niet toevoegen....Dus dan maar ff zo

LiquidCrystal_16x4.h
cpp code
#ifndef LiquidCrystal_h
#define LiquidCrystal_h

#include <inttypes.h>
#include "Print.h"

// commands
#define LCD_CLEARDISPLAY 0x01
#define LCD_RETURNHOME 0x02
#define LCD_ENTRYMODESET 0x04
#define LCD_DISPLAYCONTROL 0x08
#define LCD_CURSORSHIFT 0x10
#define LCD_FUNCTIONSET 0x20
#define LCD_SETCGRAMADDR 0x40
#define LCD_SETDDRAMADDR 0x80

// flags for display entry mode
#define LCD_ENTRYRIGHT 0x00
#define LCD_ENTRYLEFT 0x02
#define LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT 0x01
#define LCD_ENTRYSHIFTDECREMENT 0x00

// flags for display on/off control
#define LCD_DISPLAYON 0x04
#define LCD_DISPLAYOFF 0x00
#define LCD_CURSORON 0x02
#define LCD_CURSOROFF 0x00
#define LCD_BLINKON 0x01
#define LCD_BLINKOFF 0x00

// flags for display/cursor shift
#define LCD_DISPLAYMOVE 0x08
#define LCD_CURSORMOVE 0x00
#define LCD_MOVERIGHT 0x04
#define LCD_MOVELEFT 0x00

// flags for function set
#define LCD_8BITMODE 0x10
#define LCD_4BITMODE 0x00
#define LCD_2LINE 0x08
#define LCD_1LINE 0x00
#define LCD_5x10DOTS 0x04
#define LCD_5x8DOTS 0x00

class LiquidCrystal : public Print {
public:
LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);
LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);
LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3);
LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3);

void init(uint8_t fourbitmode, uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7);

void begin(uint8_t cols, uint8_t rows, uint8_t charsize = LCD_5x8DOTS);

void clear();
void home();

void noDisplay();
void display();
void noBlink();
void blink();
void noCursor();
void cursor();
void scrollDisplayLeft();
void scrollDisplayRight();
void leftToRight();
void rightToLeft();
void autoscroll();
void noAutoscroll();

void setRowOffsets(int row1, int row2, int row3, int row4);
void createChar(uint8_t, uint8_t[]);
void setCursor(uint8_t, uint8_t);
virtual size_t write(uint8_t);
void command(uint8_t);

using Print::write;
private:
void send(uint8_t, uint8_t);
void write4bits(uint8_t);
void write8bits(uint8_t);
void pulseEnable();

uint8_t _rs_pin; // LOW: command. HIGH: character.
uint8_t _rw_pin; // LOW: write to LCD. HIGH: read from LCD.
uint8_t _enable_pin; // activated by a HIGH pulse.
uint8_t _data_pins[8];

uint8_t _displayfunction;
uint8_t _displaycontrol;
uint8_t _displaymode;

uint8_t _initialized;

uint8_t _numlines;
uint8_t _numColumns; // toegevoegd Nico verduin
uint8_t _row_offsets[4];
};

#endif


En de code

LiquidCrystal_16x4.cpp
cpp code
#include "LiquidCrystal_16x4.h"

#include <stdio.h>
#include <string.h>
#include <inttypes.h>
#include "Arduino.h"

// When the display powers up, it is configured as follows:
//
// 1. Display clear
// 2. Function set:
// DL = 1; 8-bit interface data
// N = 0; 1-line display
// F = 0; 5x8 dot character font
// 3. Display on/off control:
// D = 0; Display off
// C = 0; Cursor off
// B = 0; Blinking off
// 4. Entry mode set:
// I/D = 1; Increment by 1
// S = 0; No shift
//
// Note, however, that resetting the Arduino doesn't reset the LCD, so we
// can't assume that its in that state when a sketch starts (and the
// LiquidCrystal constructor is called).

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
init(0, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
init(0, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
init(1, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}

LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
init(1, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}

void LiquidCrystal::init(uint8_t fourbitmode, uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
_rs_pin = rs;
_rw_pin = rw;
_enable_pin = enable;

_data_pins[0] = d0;
_data_pins[1] = d1;
_data_pins[2] = d2;
_data_pins[3] = d3;
_data_pins[4] = d4;
_data_pins[5] = d5;
_data_pins[6] = d6;
_data_pins[7] = d7;

pinMode(_rs_pin, OUTPUT);
// we can save 1 pin by not using RW. Indicate by passing 255 instead of pin#
if (_rw_pin != 255) {
pinMode(_rw_pin, OUTPUT);
}
pinMode(_enable_pin, OUTPUT);

if (fourbitmode)
_displayfunction = LCD_4BITMODE | LCD_1LINE | LCD_5x8DOTS;
else
_displayfunction = LCD_8BITMODE | LCD_1LINE | LCD_5x8DOTS;

begin(16, 1);
}

void LiquidCrystal::begin(uint8_t cols, uint8_t lines, uint8_t dotsize) {
if (lines > 1) {
_displayfunction |= LCD_2LINE;
}
_numlines = lines;
_numColumns = cols;

setRowOffsets(0x00, 0x40, 0x00 + cols, 0x40 + cols);

// for some 1 line displays you can select a 10 pixel high font
if ((dotsize != LCD_5x8DOTS) && (lines == 1)) {
_displayfunction |= LCD_5x10DOTS;
}

// SEE PAGE 45/46 FOR INITIALIZATION SPECIFICATION!
// according to datasheet, we need at least 40ms after power rises above 2.7V
// before sending commands. Arduino can turn on way before 4.5V so we'll wait 50
delayMicroseconds(50000);
// Now we pull both RS and R/W low to begin commands
digitalWrite(_rs_pin, LOW);
digitalWrite(_enable_pin, LOW);
if (_rw_pin != 255) {
digitalWrite(_rw_pin, LOW);
}

//put the LCD into 4 bit or 8 bit mode
if (! (_displayfunction & LCD_8BITMODE)) {
// this is according to the hitachi HD44780 datasheet
// figure 24, pg 46

// we start in 8bit mode, try to set 4 bit mode
write4bits(0x03);
delayMicroseconds(4500); // wait min 4.1ms

// second try
write4bits(0x03);
delayMicroseconds(4500); // wait min 4.1ms

// third go!
write4bits(0x03);
delayMicroseconds(150);

// finally, set to 4-bit interface
write4bits(0x02);
} else {
// this is according to the hitachi HD44780 datasheet
// page 45 figure 23

// Send function set command sequence
command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
delayMicroseconds(4500); // wait more than 4.1ms

// second try
command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
delayMicroseconds(150);

// third go
command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);
}

// finally, set # lines, font size, etc.
command(LCD_FUNCTIONSET | _displayfunction);

// turn the display on with no cursor or blinking default
_displaycontrol = LCD_DISPLAYON | LCD_CURSOROFF | LCD_BLINKOFF;
display();

// clear it off
clear();

// Initialize to default text direction (for romance languages)
_displaymode = LCD_ENTRYLEFT | LCD_ENTRYSHIFTDECREMENT;
// set the entry mode
command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);

}

/*
in some 16x4 LCD when line 3 and 4 are not placed correctly you may try:
setRowOffsets(0x00, 0x40, 0x14, 0x54)
or
setRowOffsets(0x00, 0x40, 0x10, 0x50)
*/
void LiquidCrystal::setRowOffsets(int row0, int row1, int row2, int row3)
{
_row_offsets[0] = row0;
_row_offsets[1] = row1;
_row_offsets[2] = row2;
_row_offsets[3] = row3;
}

/********** high level commands, for the user! */
void LiquidCrystal::clear()
{
command(LCD_CLEARDISPLAY); // clear display, set cursor position to zero
delayMicroseconds(2000); // this command takes a long time!
}

void LiquidCrystal::home()
{
command(LCD_RETURNHOME); // set cursor position to zero
delayMicroseconds(2000); // this command takes a long time!
}
/**
* Oorspronkelijke routine nu als commentaar
*/
/*
void LiquidCrystal::setCursor(uint8_t col, uint8_t row)
{
const size_t max_lines = sizeof(_row_offsets) / sizeof(*_row_offsets);
if ( row >= max_lines ) {
row = max_lines - 1; // we count rows starting w/0
}
if ( row >= _numlines ) {
row = _numlines - 1; // we count rows starting w/0
}

command(LCD_SETDDRAMADDR | (col + _row_offsets[row]));
}
*/
/**
* nieuwe routine geschikt voor 4x16
*/
void LiquidCrystal::setCursor(uint8_t col, uint8_t row)
{
uint8_t row_offsets[4];

row_offsets[0]=0x00;
row_offsets[1]=0x40;
row_offsets[2]=row_offsets[0]+_numColumns;
row_offsets[3]=row_offsets[1]+_numColumns;

if ( row > _numlines ) {
row = _numlines-1; // we count rows starting w/0
}

command(LCD_SETDDRAMADDR | (col + row_offsets[row]));
}

// Turn the display on/off (quickly)
void LiquidCrystal::noDisplay() {
_displaycontrol &= ~LCD_DISPLAYON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::display() {
_displaycontrol |= LCD_DISPLAYON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// Turns the underline cursor on/off
void LiquidCrystal::noCursor() {
_displaycontrol &= ~LCD_CURSORON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::cursor() {
_displaycontrol |= LCD_CURSORON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// Turn on and off the blinking cursor
void LiquidCrystal::noBlink() {
_displaycontrol &= ~LCD_BLINKON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}
void LiquidCrystal::blink() {
_displaycontrol |= LCD_BLINKON;
command(LCD_DISPLAYCONTROL | _displaycontrol);
}

// These commands scroll the display without changing the RAM
void LiquidCrystal::scrollDisplayLeft(void) {
command(LCD_CURSORSHIFT | LCD_DISPLAYMOVE | LCD_MOVELEFT);
}
void LiquidCrystal::scrollDisplayRight(void) {
command(LCD_CURSORSHIFT | LCD_DISPLAYMOVE | LCD_MOVERIGHT);
}

// This is for text that flows Left to Right
void LiquidCrystal::leftToRight(void) {
_displaymode |= LCD_ENTRYLEFT;
command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This is for text that flows Right to Left
void LiquidCrystal::rightToLeft(void) {
_displaymode &= ~LCD_ENTRYLEFT;
command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This will 'right justify' text from the cursor
void LiquidCrystal::autoscroll(void) {
_displaymode |= LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT;
command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// This will 'left justify' text from the cursor
void LiquidCrystal::noAutoscroll(void) {
_displaymode &= ~LCD_ENTRYSHIFTINCREMENT;
command(LCD_ENTRYMODESET | _displaymode);
}

// Allows us to fill the first 8 CGRAM locations
// with custom characters
void LiquidCrystal::createChar(uint8_t location, uint8_t charmap[]) {
location &= 0x7; // we only have 8 locations 0-7
command(LCD_SETCGRAMADDR | (location << 3));
for (int i=0; i<8; i++) {
write(charmap[i]);
}
}

/*********** mid level commands, for sending data/cmds */

inline void LiquidCrystal::command(uint8_t value) {
send(value, LOW);
}

inline size_t LiquidCrystal::write(uint8_t value) {
send(value, HIGH);
return 1; // assume sucess
}

/************ low level data pushing commands **********/

// write either command or data, with automatic 4/8-bit selection
void LiquidCrystal::send(uint8_t value, uint8_t mode) {
digitalWrite(_rs_pin, mode);

// if there is a RW pin indicated, set it low to Write
if (_rw_pin != 255) {
digitalWrite(_rw_pin, LOW);
}

if (_displayfunction & LCD_8BITMODE) {
write8bits(value);
} else {
write4bits(value>>4);
write4bits(value);
}
}

void LiquidCrystal::pulseEnable(void) {
digitalWrite(_enable_pin, LOW);
delayMicroseconds(1);
digitalWrite(_enable_pin, HIGH);
delayMicroseconds(1); // enable pulse must be >450ns
digitalWrite(_enable_pin, LOW);
delayMicroseconds(100); // commands need > 37us to settle
}

void LiquidCrystal::write4bits(uint8_t value) {
for (int i = 0; i < 4; i++) {
pinMode(_data_pins[i], OUTPUT);
digitalWrite(_data_pins[i], (value >> i) & 0x01);
}

pulseEnable();
}

void LiquidCrystal::write8bits(uint8_t value) {
for (int i = 0; i < 8; i++) {
pinMode(_data_pins[i], OUTPUT);
digitalWrite(_data_pins[i], (value >> i) & 0x01);
}

pulseEnable();
}
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Okt 2015, 22:31

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor bossie » 17 Nov 2015, 12:39

nicoverduin schreef:De code die je eerder gaf zou zo maar eens goed kunnen zijn. Echter jouw library heeft nu class LiquidCrystal. Dus als jij er myLiquidCrystal van maakt, dan gaat het niet echt goed.

Ik heb ff een nieuwe library gemaakt in onderstaande zip file.

Ff een nieuwe library gemaakt.........pfff.
Heel hartelijk dank daarvoor.
nicoverduin schreef:Die kun je installeren in de folder Mijn Documenten\Arduino\libraries.
Daar zit dus jouw code die je eerder heb laten zien verwerkt.
Kijk maar of het werkt. Je moet dus nu wel deze library nemen.

Ja en het resultaat is er naar!!!! :D :D

Zo zag het er uit:
Afbeelding

De output van het testprogramma met de nieuwe library van Nico.
Afbeelding
Aardigheidje.
Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Nico, nogmaals heel hartelijk bedankt voor je assistentie.

grt Piet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2015, 14:00

Mooi Opgelost :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Okt 2015, 22:31

Re: 1604 lcd display probleempje.

Berichtdoor bossie » 30 Nov 2015, 17:23

Daar ben ik weer met mijn klok en display.
Het geheel werkt met de door Nico gemaakte library, helemaal perfect.

Maar ik zit met het volgende verschijnsel.
Soms vind ik de display in deze staat terug:
Afbeelding

En ik zou graag dit soort info op de display zien
Afbeelding

Inmiddels ben ik er achter dat na veel geëxperimenteer en gehannes met ferriet kernen een draden die daar doorheen lopen, dat het geen storing is die geïnduceerd wordt de gebruikte relais en/of een voeding van de klok motor die in elkaar stuikt.
Maar het simpele aan en uitschakelen van een TL boven mijn werkblad is de dader.
Dat is een lelijke streep door de rekening, want de klok komt in een museum hal met TL verlichting te hangen.
Er is één geruststelling de klok loopt netjes door en op tijd, maar het is natuurlijk geen gezicht zo.

Heeft iemand dit ook wel eens aan de hand gehad?
En hoe heeft die dat opgelost?
Is er überhaupt een oplossing voor dit fenomeen?
Een reset van de Arduino is voldoende om het display weer in het gareel te krijgen.

De display is volgens onderstaande gegevens met de Arduino Uno verbonden.

* The circuit:
* LCD RS pin to digital pin 12
* LCD Enable pin to digital pin 11
* LCD D4 pin to digital pin 5
* LCD D5 pin to digital pin 4
* LCD D6 pin to digital pin 3
* LCD D7 pin to digital pin 2
* LCD R/W pin to ground
* LCD VSS pin to ground
* LCD VCC pin to 5V
* 10K resistor:
* ends to +5V and ground
* wiper to LCD VO pin (pin 3)

Ik heb de verschijnselen ook met een 16x2 en een 20x4 LCD Display.

grt Piet.

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten