stappenmotor vraag

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Sep 2015, 10:03

stappenmotor vraag

Berichtdoor tomm » 24 Sep 2015, 11:38

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en met Arduino. Nu had ik een vraag over de aansturing van een stappenmotor zou ik deze kunnen aansturen in een richting totdat deze ergens tegen aandraait en hem dan zoveel terug te laten draaien als ik wil. bijv, een halve slag? En hoe zou ik dit het beste kunnen doen ? ik weet dat een elektrische raam ook zo ongeveer werkt als deze teveel weerstand op iets krijgt zakt die ook weer na beneden uit zichzelf.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor nicoverduin » 24 Sep 2015, 15:53

Een elektrisch raam kan de stroom meten die naar de motor gaat. Bij hogere weerstand neemt de stroom toe en kan je dat dus meten. Bij een stappenmotor zal dat niet lukken omdat de driver met een vorm van current limiting werkt. Zou je de as vasthouden, dan neemt de stroom toe en zal de driver afschakelen (deels).
Je zult dus iets anders moeten verzinnen of je op het juiste punt bent. Te denken valt aan bijvoorbeeld een encoder. Krijg je geen pulsen meer dan weet je dat de motor blokkeert.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Sep 2015, 10:03

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor tomm » 24 Sep 2015, 19:34

kan ik er ook niet voor zorgen als dat ik een bepaalde stroom trek een die ik graag zou willen hem automatice de ander kant laat draaien? dus zakken stoom gaat omhoog stoppen en dan zeg zoveel graden terug?

Berichten: 30
Geregistreerd: 22 Jun 2013, 00:04

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor Duiker » 24 Sep 2015, 21:59

Zoals uitgelegd, zal dat niet gaan. Gebruik een schakelaar om te detecteren of het einde al bereikt is. Dat lijkt me het simpelst. Er zijn ook detectors die een signaal geven als er metaal in de buurt is. Of een lichtsluis. Vele mogelijkheden dus.

Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Sep 2015, 10:03

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor tomm » 24 Sep 2015, 22:54

Wat ik graag zou willen bereiken is dit( zie afbeelding ) ik zou C graag naar B willen stellen met een motor of iets tot dat deze elkaar raken en dan terug draaien totdat ze elkaar net niet raken speling D en ik zou graag alles zelf willen ingeven dus hoe strak dat C op B drukt en hoeveel hij hem dan weer terug moet stellen om D ideaal te krijgen. daarom dacht ik aan een motor zodra die meer stroom gaat vragen loopt die aan en dan zoveel graden terug. heeft iemand nu een idee wat ik het beste kan gebruiken en hoe?

MVG

OMTCU29635_K051.jpg
OMTCU29635_K051.jpg (8.21 KiB) 6271 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor nicoverduin » 25 Sep 2015, 07:42

Het idee wat bij mij opkomt, is dat dit project voor jouw nog wat aan de ambitieuze kant is.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: stappenmotor vraag

Berichtdoor shooter » 25 Sep 2015, 08:54

je kunt het motortje gewoon tegen die nok aan laten slaan, een stappenmotor kun je gewoon vasthouden zonder electrische schade. in oude diskdrives werd dat gebruikt, op het asje zat een nokje en als de kop met zijn schroef terug was sloeg het nokje tegen een plaatje op de schroef en hoorde je een brommend geluid. en dan een paar stappen terug.
een betere manier is om de positie met bijvoorbeeld een optische sensor te zien en dan je stappen te maken.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten