LDR geeft fluctuerende waarden

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Aug 2015, 13:21

LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor d3monnn » 04 Aug 2015, 13:56

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum (ben programmeur en heb minimale kennis van electronica).
Ben al een tijdje bezig met een eigen projectje waarbij ik een LDR gebruik om mijn kippenhok open en dicht te maken bij zonsondergang en opgang.
Nu had ik alles aan de praat en heeft het systeem ook al een paar dagen goed gedraaid totdat plotseling het deurtje open of dicht bleef staan.
Bij het uitlezen van de LDR kwam ik erachter dat deze plotseling andere waarden doorgeeft dan voorheen terwijl er aan de configuratie niets is veranderd.
Bij de eerste opzet lagen de waarden ongeve.er tussen de 200 (licht) en 1200 (donker)..
Nu lag de waarden tussen de 50 en de 250..

De schakeling van de LDR is op 5V (van de arduino) met een weerstandje van 2kOhm op een anologe input (niet zelf bedacht).

Nu las ik al ergens dat de voeding van de arduino hier invloed op kan hebben (merk het ook met en zonder USB gekoppeld) en heb daarom de voeding aangepast van 5V naar 12V (waar het motortje voor het deurtje via een relais ook op zit).

Ik heb dit helaas nog niet uitgebreid kunnen testen maar zag hierdoor alwel weer andere waarden... tussen de 300 en 800..
Wat kan dit verder veroorzaken en hoe kan ik zorgen dat ik constante waarden uit kan lezen? Wil het systeem namelijk graag stabiel hebben...

Bedankt alvast :)

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor shooter » 04 Aug 2015, 19:49

allereerst een paar vragen:
de weerstand moet van de 5Volt komen en naar de LDR gaan en naar de analoge ingang.
de LDR van dezelfde ingang en dan naar gnd.
een klein beetje verschil is normaal, want als je de usb aansluit dan is de voeding anders dan van de ingebouwde voeding.
max voltage moet je wel in de gaten houden (ik heb een willekeruige geppakt en daar was het max 21.9 Volt, bij 6000 ohm.

een stabiel systeem wordt het nooit dus je moet een hysterese inbouwen.
de kippen kijken ook omhoog om te zien of het een wolk is.
de waardes kun je vinden hetweeractueel.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Aug 2015, 13:21

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor d3monnn » 05 Aug 2015, 12:42

De schakeling met de LDR klopt inderdaad zoals je beschrijft, deze krijgt ook de voeding van de 5V output van de arduino.
Dat de waarden schommelen snap ik, met bewolkt weer zullen de waarden anders zijn en inderdaad ook met het systeem aangesloten op USB.
Echter lijkt met mij niet logisch dat deze van 300-1200 naar 50-250 wisselt zonder een grote verandering in weer en helemaal geen verandering in de opstelling.
Ik zal binnenkort een test gaan doen met een nieuwe LDR en kijken wat deze doet...

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor shooter » 05 Aug 2015, 13:03

pak de LDR en een multimeter, een meter is een weter.
en jawel de lux is zeer groot in variatie, ook al zie je dat niet, want wij hebben daarvoor in ons oog een mechanisme zitten die de lichthoeveelheid regelt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Aug 2015, 13:21

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor d3monnn » 07 Aug 2015, 10:35

Met de nieuwe voeding 12V op de arduino lijkt het geheel tot op heden een stuk stabieler.
Ik heb er een 433 RF module ingeplaatst en deze lees ik elke x minuten uit via een RPi om het geheel in de gaten te houden.
Nu kan ik in ieder geval zien wat er gebeurd met de lichtwaarden :)

De waarde liggen nu tussen de 60 (overdag bij veel licht) en 800 (als het echt goed donker is).
Nu kan ik een goed kantelpunt pakken voor het wel of niet openen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor shooter » 07 Aug 2015, 15:22

voor omhoog bijv 600 en omlaag 500.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Aug 2015, 10:16

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor PeterJochems » 23 Aug 2015, 10:51

Hallo,

Wat betreft de stabiele waarde uit de LDR....
Plaats een kleine elco (bv. 1 uF ) over de weerstand van 2K. ( let wel op de + en de - van de elco )

Of maak er een RMS meting van...dus bv. 1000 x meten en bij elkaar optellen en vervolgens delen door 1000...

SUCCES !

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten