LDR geeft fluctuerende waarden

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Aug 2015, 13:21

LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor d3monnn » 04 Aug 2015, 13:56

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum (ben programmeur en heb minimale kennis van electronica).
Ben al een tijdje bezig met een eigen projectje waarbij ik een LDR gebruik om mijn kippenhok open en dicht te maken bij zonsondergang en opgang.
Nu had ik alles aan de praat en heeft het systeem ook al een paar dagen goed gedraaid totdat plotseling het deurtje open of dicht bleef staan.
Bij het uitlezen van de LDR kwam ik erachter dat deze plotseling andere waarden doorgeeft dan voorheen terwijl er aan de configuratie niets is veranderd.
Bij de eerste opzet lagen de waarden ongeve.er tussen de 200 (licht) en 1200 (donker)..
Nu lag de waarden tussen de 50 en de 250..

De schakeling van de LDR is op 5V (van de arduino) met een weerstandje van 2kOhm op een anologe input (niet zelf bedacht).

Nu las ik al ergens dat de voeding van de arduino hier invloed op kan hebben (merk het ook met en zonder USB gekoppeld) en heb daarom de voeding aangepast van 5V naar 12V (waar het motortje voor het deurtje via een relais ook op zit).

Ik heb dit helaas nog niet uitgebreid kunnen testen maar zag hierdoor alwel weer andere waarden... tussen de 300 en 800..
Wat kan dit verder veroorzaken en hoe kan ik zorgen dat ik constante waarden uit kan lezen? Wil het systeem namelijk graag stabiel hebben...

Bedankt alvast :)

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LDR geeft fluctuerende waarden

Berichtdoor shooter » 04 Aug 2015, 19:49

allereerst een paar vragen:
de weerstand moet van de 5Volt komen en naar de LDR gaan en naar de analoge ingang.
de LDR van dezelfde ingang en dan naar gnd.
een klein beetje verschil is normaal, want als je de usb aansluit dan is de voeding anders dan van de ingebouwde voeding.