12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Jun 2015, 23:46

12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Berichtdoor versnellingsbak » 12 Jun 2015, 00:08

Hallo allen !

Ik ben bezig met een project om een Motorcomputer te maken van een Arduino op mijn motor. Mijn motor begint al een oud beestje te worden (bouwjaar 1997) en heeft nog een draadschema dat op 1 A4 past. Ik ben nu allerlei sensoren aan het inprogrammeren (snelheidsmeter op basis van Magneet, Branstofmeter, Temperatuurmeter etc) en 1 waar ik met mijn electronica kennis niet uit kom is het volgende:

Mijn motor heeft een CDI, die de Bobines en de Toerenteller aanstuurt. Ik ben er vrijwel zeker van dat de kabel die mijn toerenteller ingaat bij elke rotatie 1 pulse geeft op ongeveer 12 volt, dus als de motor 600 toeren per minuut doet heb ik 10 pulsjes in 1 seconde. Als ik dit signaaldraad zonder watdanook de Arduino Interrupt in stuur, blaas ik de Arduino denk ik op. Er zijn vele manieren om 12 volt af te vlakken naar 5 volt, maar allen gebruiken een condensator (dat wil ik niet, ik wil mijn pulse behouden) en een weerstand alleen zal denk ik niet genoeg zijn... Wat is de beste oplossing ? Moet ik hier bijvoorbeeld een Relais of Transistor voor gebruiken ?

Met vriendelijke groeten,

Versnellingsbak

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: 12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Berichtdoor Duality » 12 Jun 2015, 00:56

voor een echt schoon signaal zou ik gaan voor een transistor.

je zegt dat een weerstand alleen niet genoeg is, waarom denk je dat :)?
je zou een spannings deler kunnen maken.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Berichtdoor shooter » 12 Jun 2015, 11:47

4n35 of een ander type whatever.
een optocoupler, dan ben je van elk gezeik af, de led met een weerstand van bijvoorbeeld 1000 ohm aansturen, en de andere zijde de transistor direct aan een ingang en aan aarde.
de ingang pull_up maken en klaar.
de arduino is toch best te voeden uit een ander accutje. die kun je wel dan verbinden met de motoraccu maar dan wel met een diode ertussen, dan blijven de pieken weg.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Jun 2015, 23:46

Re: 12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Berichtdoor versnellingsbak » 12 Jun 2015, 19:17

Ik ga het eens proberen met een Voltage Divider. Is het dan verstandig om een hoog Ohm gehalte te hebben of een laag ? zolang de verhouding goed is zal er altijd wel 5 volt uitkomen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 12 volt Pulse omzetten naar 5 volt pulse.

Berichtdoor nicoverduin » 12 Jun 2015, 20:09

Ik het zo doen dat de stroom rond de 1mA is. Laag genoeg om evt. ruis te voorkomen/
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten