lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jan 2015, 20:46

lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor walberg » 11 Jan 2015, 15:37

Ik heb een Arduino Mega 2560 board en een j204a lcd scherm. Ik zoek mij rot naar een aansluitschema. Op het LCD schermprint staan wel codes bij de contactpinnen maar ik vind maar weinig overeenkomst bij de Mega 2560. Er zijn diverse aansluitschema's te vinden ook op de site van Arduino zelf maar dat zijn allemaal Arduino uno boarden. De Mega 2560 heeft andere aansluitingen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jan 2015, 17:39

Dat lijkt mij logisch.......... Het is ook heel belangrijk dat je begrijpt wat je aan het doen bent......De een is een processor bord met een heleboel datapinnen terwijl de ander een standaard LCD scherm is 20 x 4. En als je ff googled vind je het binnen 5 minuten......
Als je niet het verschil weet tussen data pinnen van een LCD en IO pinnen van een processor bordje is het misschien handig om nog eens door de tutorials te gaan. Maar de J204A is een gewone standaard LCD scherm.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor shooter » 11 Jan 2015, 19:03

paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jan 2015, 20:46

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor walberg » 11 Jan 2015, 19:55

nicoverduin schreef:Dat lijkt mij logisch.......... Het is ook heel belangrijk dat je begrijpt wat je aan het doen bent......De een is een processor bord met een heleboel datapinnen terwijl de ander een standaard LCD scherm is 20 x 4. En als je ff googled vind je het binnen 5 minuten......
Als je niet het verschil weet tussen data pinnen van een LCD en IO pinnen van een processor bordje is het misschien handig om nog eens door de tutorials te gaan. Maar de J204A is een gewone standaard LCD scherm.


Ook bij die J204A zitten verschillende varianten, ik ben er inmiddels achter dat bij de mijne blacklight direct op de 5 volt aangesloten kan worden. Dat was voor mij even het grootste bottleneck. Verder heb ik ook begrepen dat de eerste 2 rijen aan beidde kanten van de mega2560 print volledig identiek zijn aan de rijen van de Uno. Dus gebruik ik gewoon het schema
http://www.arduino.nu/les5/les5.php maar dan zonder de potmeter dus direct op 5 volt. Er zijn sommige J204A schermen die een weerstand nodig hebben omdat ze op een lagere spanning (3,3) werken, op zich ook geen probleem als ik had geweten hoeveel stroom de backlight gebruikt.

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jan 2015, 20:46

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor walberg » 11 Jan 2015, 20:06



Ook die was ik al tegengekomen, maar daar stond geen printschema bij. Ik had ergens gelezen dat op de Mega een ander RS lijn gebruikt zou worden maar volgens mijn leverancier is dat gewoon identiek aan de Uno Ik heb nu het schema
http://www.arduino.nu/les5/les5.php gebruikt maar dan zonder de potmeter. Ik ga alleen in het definitieve ontwerp een schakelaar zetten in de lijn naar pin 15 van het scherm want op de locatie waar het gebruikt gaat worden is geen stroom aanwezig dus moet ik gaan knoeien met een zonnepaneeltje en dus met name in de winter zuinig zijn op de stroom.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jan 2015, 20:16

Nou volgens mij moet je altijd een weerstandje tussen de backlight zetten als stroom begrenzer. De 3.3V variant heb ik nog nooit gezien maar dat wil niets zeggen. Het enige wat ik er van zie is dat hij trager wordt bij 3.3V en dat er een weerstand kennelijk verangen moet worden. De backlight is een stroomvreter en zou ik niet rechtstreeks
Voor wat de pinnen betreft: In de software geef je aan welke pinnen je wilt gebruiken en moeten uiteraard corresponderen met de pinnen op de LCD
Voor de backlight zou ik zelf rechtstreeks aan de 5V hangen. Geen pin gebruiken en anders een serie weerstand van 150 ohm gebruiken anders fik je de poort uit of meer.
De potmeter is voor het contrast en is wel nodig.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jan 2015, 20:46

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor walberg » 11 Jan 2015, 20:38

@ Nico, dat ga ik misschien ook nog wel doen, Ik heb nog tot maart de tijd dus even wat opsparen (zodat ik meteen meerdere onderdelen tegelijk kan bestellen, want een 1k pot heb ik natuurlijk ook niet in huis. Misschien ga ik de Backlight (ik mag tenminste aannemen dat deze volledig gescheiden is van het LCD zelf) wel aan een aparte 7805 zetten want ik weet ook niet hoeveel vermogen de 5 volt stabilisator van de Mega 2560 levert. Ik heb net even gemeten hoeveel stroom de backlight gebruikt en met een van mijn meters (en dat is jammer genoeg geen Fluke) en ik meet 138 ma. Natuurlijk zit daar wat afwijking in maar het scherm zal zeker tussen de 100 en 150 ma zijn en dat lijkt mij toch behoorlijk pittig en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de ingebouwde stabilisator van de mega 2560 daar koel onder blijft. Voor de sensoren die ik ga toepassen 2 maal DHT22 zal het niet zo een vaart lopen, die zijn maar een paar mili amperes (gelukkig wel want anders gaan ze te veel afwijken). Met de test die ik net gedaan heb met het scherm voor ongeveer 1 minuut werd de mega chip gelukkig niet warm, maar het zou toch zonde zijn om deze op te blazen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jan 2015, 20:51

Een 10K pot is ook prima hoor.
En kun je mooi die tussen liggende tijd gebruiken om de Arduino beter onder de knie te krijgen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor shooter » 12 Jan 2015, 10:44

de backlight inderdaad apart voeden dat is te veel voor de regelaar, zeker als de ingangsspanning wat hoog is.
(bij USB werkt dat ding toch niet)
ik zou bijna zeggen gebruik 2 accus een voor de processor en 1 voor het backlight, een diode eraan en dan kan de backlight nooit de accu leeg trekken.
backlight aanzetten met een drukknop(dan kun je het ook niet vergeten)

om nog meer stroom te besparen het geheel maar af en toe aanzetten (met een timer IC (555) en als loop klaar is weer uitzetten)
of met een RTC met interupt uitgang
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: lcd j204a aan Arduino Mega 2560

Berichtdoor nicoverduin » 12 Jan 2015, 12:18

denk eerder dat dit een schoolproject is.... (tot maart de tijd.....). Dan zal het iedereen een worst wezen waar de stroom vandaan komt.... als ie het maar doet... Wordt allemaal wel krap aan nu de Chinezen en vacances zijn.....
Zelf zou ik zo'n el cheapo DC-DC convertertje (1 a 2 euro op ebay) gebruiken en dan gewoon zo'n >6V adaptertje erop zetten voor alles.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten