hoeveel optocouplers op 1 pin

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

hoeveel optocouplers op 1 pin

Berichtdoor B.Meijer » 19 Nov 2014, 13:42

Hallo,

ik zit al een poosje met een vraag te worstelen.
Voor mijn druppelfotografie project stuur ik 4 flitsers draadloos aan.
Helaas zit hier op de een of andere manier vertraging in, waardoor er door 1 of meerdere flitsers een fractie later geflitst wordt wat resulteert in beweging in de high speed opname.

De draadloze trigger wordt aangestuurd vanuit een arduino, met een optocoupler.

Nu zou ik 4 uitgangen willen maken (uit mijn kastje) en de flitsers met exact gelijke lengte kabels willen aansturen.

Kan ik van 1 pin op de arduino 4 optocouplers aansturen, en zo ja hoe? Parallel of in serie.
Een 2e manier is in mijn hoofd, 1 optocoupler aangesloten op de pin, die 4 optocouplers aanstuurt.

Een andere manier is mijn code aanpassen en 4 poorten aansturen, maar dan moet ik andere poorten laten vallen waar nu iets extra's op gestuurd wordt.

Ik weet wel hoe ik het moet solderen etc, maar de theorie erachter heb ik nog niet helemaal door.

Kan iemand mij op weg helpen?


Groet,

Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: hoeveel optocouplers op 1 pin

Berichtdoor nicoverduin » 19 Nov 2014, 16:27

Er kunnen meerdere factoren een rol spelen bij de ongelijkheid. De stelling nu is dat alle flitsers even snel zijn (dat kan ik overigens niet beoordelen). Maar stel dat ze wel even senl zijn dan:
- Een digitalWrite is traag en worden pin voor pin aangestuurd. Dus ongelijk
- Een directe schrijfoperatie naar het IO register zou het wel gelijk kunnen laten lopen. Overigens zou je dan wel de andere pinnen nog steeds kunnen gebruiken door eerst het register te lezen, vervolgens de 4 bits die voor de flitsers dienen op 0 te zetten (vermoedelijk is dat al het geval). Daarna OR het resultaat met de 4 bits en pas dan schrijf je in een keer.
- 4 Optokoppelaars aansturen met één digitale pin wordt teveel voor de Arduino rechtstreeks. Je zou dan nog kunnen overwegen om er een transistor tussen te zetten en die 4 opto's te laten aansturen. Gewone NPN (bijv. BC547a/b/c) kan prima of een mosfetje. Of een Schmit Trigger met open collector kan ook meestal wat meer hebben en die compenseren weer wat voor alle traagheid.
Overigens zijn de goedkope opto's niet altijd even geweldig. Soms is een paar euro meer voor High Speed opto's een betere oplossing
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel optocouplers op 1 pin

Berichtdoor B.Meijer » 20 Nov 2014, 01:06

Bedankt voor je reactie Nico.
Goed om te horen dat ik het niet moet gaan zoeken in de pins op de arduino.

Zal gaan stoeien met het idee van transistor mosfet of schmit trigger. Zal wat gaan googelen wat het verschil is en hoe aan te sluiten ... newbie in electronica.
Heb wel een vraag over de optocouplers, snelheid is niet het allerbelangrijkste, wel dat het tegelijk gaat.
Wat is het verschil in goedkope opto's en high speed opto's..

Groet,

Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: hoeveel optocouplers op 1 pin

Berichtdoor shooter » 20 Nov 2014, 12:37

Om vrijheid te hebben kun je dan beter de pins uitbreiden met een 74hc595, dan zet je de bits klaar en met een puls stuur je alles tegelijk aan.
dan kun je dus zelf bepalen welke flits moet afgaan, en je timing komt dan uit de enable, hiermee kun je dus vele pinnen tegelijk laten veranderen.
je hebt in de tussentijd voldoende tijd om de volgende reeks klaar te zetten.
met een interrupt stuur je dan de enable aan, dan zit je ook goed met je timing.
zoek fritzing hc595
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten