ethernetshield probleem

Arduino shields
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 19 Mrt 2012, 13:03

Voor het loggen van mijn zonnepanelen wil ik gebruik maken van de arduino uno met ethernetshield (W5100). Ik wil de shield via mijn experiabox aan het net hangen. Als ik de example webserver gebruik en een willekeurig MAC adres aanmaak met een IP adres en vervolgens de shield aan de experiabox hang gebeurt er niets. De arduino wordt niet zichtbaar in de lijst met clients in de experiabox en ook geeft de experiabox niet aan dat ik iets in de tweede netwerkaansluiting heb zitten. Het lampje op de box gaat dus niet branden.
Hopelijk is er iemand die mij hierbij kan helpen. Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer over hoe ik dit aan de praat moet krijgen.
vr.gr. Evert.

Advertisement

Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Feb 2012, 10:43

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor joop » 21 Mrt 2012, 13:31

Hoi evert,

je hebt het over een wiillekeurig MAC adres, maar dat MAC adres ligt toch juist vast? Ik bedoel, als het goed is heeft je shield een MAC adres. Dat moet je dan inkloppen in de configuratie van je experiabox. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 23 Mrt 2012, 21:04

Hoi Joop,
Niet alle ethernetshields schijnen een vooraf bepaald MAC adres te hebben. Die van mij heeft geen sticker met een MAC adres erop.Overigens heb ik nu een andere voeding gebruikt voor de arduino en nu brandt wel het lampje op de experiabox en allerlei leds op de arduino. Ik zie de arduino echter nog steeds niet in de experiabox.

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor Duality » 23 Mrt 2012, 22:34

evert69, het lijkt mij toch dat er wel een manier is in software een mac vast te leggen?
maar ik kan het ook mis hebben ofcourse :)

heb je niet een crossover cable nodig om met een experia box te connecten?
again, ik heb geen ethershield, just think with you :)

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 25 Mrt 2012, 13:14

@ Duality,
Ik heb je tip van de crossover kabel geprobeerd maar helaas zie ik het shield nog steeds niet in de experiabox. Nu heb ik nog een werkloze router liggen en hierop heb ik mijn pc en het shield aangesloten ( beide op een LAN poort) . Als ik dan inlog op de router zie ook hier wel mijn pc maar niet het shield. Wel knipperen op het shield de rx en tx leds.
Hopelijk is er nog iemand die me hier verder mee kan helpen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor bigred » 26 Mrt 2012, 09:54

je ethernet shield vraagt niet automatisch een adres aan bij je router, daarom is die ook niet bekend bij de router en komt die niet in de lijst.
Als het ip adres in je sketch in dezelfde range ligt als je andere computers kun je de arduino pingen en de example webserver benaderen door dat adres in te typen in je browser.

je kunt wel automatisch een adres aanvragen met de arduino door gebruik te maken van dhcp:
http://arduino.cc/en/Tutorial/DhcpAddressPrinter

Het nadeel is dat het adres van je arduino dan kan veranderen (bijvoorbeeld als de stroom uitvalt op je router) waardoor je deze opnieuw moet opzoeken, en dat het extra code ruimte kost.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 26 Mrt 2012, 10:21

Het ip adres ligt wel in de range van de router. Ik kan hem alleen niet pingen vanaf mijn pc. Als ik de router zelf ping gaat dat wel dus neem ik aan dat het niet ligt aan beveiligings instellingen. Als ik het ip adres intyp in mijn browser krijg ik geen respons. Ik vraag me toch af of mijn shield misschien toch een vast mac adres heeft en hoe ik daar dan eventueel achter kan komen. Mijn router staat op dhcp server ingesteld maar ik heb een uitzondering toegevoegd voor het Mac adres op het ip van de arduino. Als dat Mac adres niet overeenkomt met die van het shield zal ik hem ook nooit vinden.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 02 Apr 2012, 12:16

Heeft iemand nog tips om het shield te kunnen testen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor bigred » 03 Apr 2012, 20:56

evert69 schreef:. Als dat Mac adres niet overeenkomt met die van het shield zal ik hem ook nooit vinden.


Nee hoor dit is niet waar.
Het mac adress dat je invult in je sketch wordt altijd het adres dat je ethernet shield toegewezen krijgt.
Dat stickertje is alleen bedoeld om te zorgen dat je shield een uniek adres heeft en geen problemen kan veroorzaken met andere hardware in je netwerk.
Je zoekt dus op de verkeerde plaats, het mac adres is niet zo belangrijk als je denkt en mag in principe alles zijn ook het adres in je voorbeeld sketches die je op internet vind.
Pas als je de shield gaat toevoegen aan een groter netwerk (of internet) wordt het belangrijk dat je mac adres uniek is (jij zal maar net dat adres ergens in gebruik hebben).

Voor een test zou je ook je pc in kunnen stellen op een vast ip adres en dan de arduino rechtstreeks met 1 netwerk kabel verbinden met de pc.
Als je de arduino dan in het zelfde netwerk segment instelt (bijvoorbeeld 192.168.1.1 voor je pc en 192.168.1.2 voor je arduino) zou de shield al moeten werken.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: ethernetshield probleem

Berichtdoor evert69 » 04 Apr 2012, 20:22

OK, dan kan ik die gedachte van een Mac probleem dus los laten. Ik vermoed een vervelender probleem omdat als ik de Eprom clear sketch upload en daarna het shield aan de router hang dezelfde activiteit van rx en tx leds aanwezig is. Bovendien zie ik met de dhcp address print sketch ook geen bericht in de serial monitor. Ik zal nu eerst eens kijken of ik wel naar de sd kaart kan schrijven en je tip om een vast ip op de pc in te stellen proberen. Hopelijk lukt dat wel. Wordt vervolgd....

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten