laser/cnc stappenmotor duo

Arduino shields
Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 25 Sep 2018, 21:44

Hallo Paul en Nico,

Klopt is een frees controller maar kan hem nergens mee benaderen. Hij komt volgens win binnen op com4 maar stel ik hem op welk programma dan ook in op com4 is er geen reactie. Hij reageert wel op cnc-usb controller software. Kreeg daar de evaluatieversie bij maar de software kan de kaart wel zien en het serie nummer lezen maar heel beperkt bedienen. Deze software werkt voor zover ik kan zien niet plezierig. Wil dus andere software gebruiken maar niets werkt erop. Kan ook niet zien welke proccessor erop zit. Hij zou op GRBL moeten reageren maar niet dus. Zoek dus of de serial voor de software of iets waar ik wel mee kan werken met de kaart. Zitten ook paar aansluitingen op met CHN tekens en kan die dus ook niet gebruiken. Geen info te vinden helaas. Heb hem mee laten komen voor de stepperdrivers dus niets verloren maar toch...... Kan altijd nog de software kopen als hij zou bevallen maar zou toch eerst willen kijken of hij doet dat hij moet doen. Nadeel is dat hij maar 1 Y-as aan kan en ik twee steppers erop heb zitten. Moet dus extra driver-aanpassing doen ivm stroomsterkte.

mocht iemand nog tips hebben...... zijn hartelijk welkom

Vast bedankt voor het meedenken.

O ja, Gebruik een GRBL shield op de uno en dat werkt met dubbele Y prima. Helaas krijg ik de endstops nog niet voorelkaar. Als hij de stop raakt doet hij niets meer (reset) Moet ik nog mee puzzelen waarom.

Vr.grtz
Kees

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 27 Sep 2018, 10:27

doe eens simpele G codes versturen, zonder poespas
zie de commentaar bij grbl over vreemde codes die dan zorgen dat de hele regel niet werkt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 01 Okt 2018, 20:46

Hallo Paul,

Dacht ik ook aan maar dat lukt niet. GRBL ziet de kaart niet dus verzenden lukt niet. Maar ook andere software ziet hem niet terwijl hij in windows wel een geluid geeft dat zegt dat hij aanwezig is. In usbview kan ik hem ook zien maar heeft geen com poort of usb vermelding. Tot nu toe geen enkel programma gevonden dat hem aan kan. Alleen de bijbehorende usb-cnc software kan hem openen maar daar kan ik verder niets in opzoeken wat voor communicatie hij met de kaart heeft. Alles is geblokkeerd, je moet dan eerst een versie kopen die heeeeel duur en niet geen dubbele y-as stepper aan kan. Kan er dus weinig mee want mijn machine heeft twee gantry motoren ( y-as), dat kan wel met GRBL mbv twee jumpers en dat werkt geweldig goed. Alleen die verrekte endstops willen nog niet goed werken. X- loopt hij naar toe en activeert de switch daarna....... alles vastgelopen. X+ precies hetzelfde . ook de y-as doet dit. Tjs wat was het eenvoudig met de lpt poort ooit. Gewoon de pinnen waren uitgangen , dat stomme win10 heeft geen lpt meer :-( Heb nog wel de aansturing liggen maar is tegenwoordig bijna onbruikbaar. O ja een usb naar lptkabel werkt ook niet hiervoor. Had er eentje geleend maar win herkent hem wel maar de software kan het niet aan. die kan alleen lpt uitsturen of alleen usb maar een naar de andere lukt niet zo goed.

Gekke is dat ik met de bij de kaart behorende controle paneel wel de stepper kan bedienen. Endswitch werk dan wel perfect. einde loopbaan is stop, andere richting op is simpel andere knop indrukken. met een stift in de Z-as kan ik met de x en y as een tekening maken ( kleuter kwaliteit maar toch...) De kaart werkt dus prima maar zonder communicatie kon je er niet ver mee.

Heb contact met de Chinese fabrikant maar antwoord duurt daar dagen dus erg traag proces. gisteren de serie nummers die de kaart laat uitlezen doorgegeven en nu maar wachten op antwoord :-)

Vr.groetend
kees

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 02 Okt 2018, 18:43

zoek eens op ch341 of ftdi, dat zijn de communicatie chips op de driver kaart.
stuur de usb-cnc eens op, dan kan ik zoeken naar wat je eigenlijk hebt.
shooter at home dot nl
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 02 Okt 2018, 21:32

ik zag wel een update firmware. Als je de oude software eerst bewaart, of wellicht heb je een origineel dan kun je de software in de kaart veranderen.
Ik kan jouw kaart ook nog niet vinden.
kijken wat voor IC erop zit dan de driver instellen (dat kan dus goed een andere zijn dan de driver die automatisch door de cnc software geinstalleerd word.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 03 Okt 2018, 22:05

Hallo Paul,

Net met heeeel veeeel moeite de tekst op de chip kunnen ontcijferen. Er zitten twee grote op , de ene is XL2596-5 dit is een buck convertor 5 volt. De andere in interessanter hierop staat... Microchip met daaronder 18F4550, meteen dus Mplab geprobeerd maar ook die kan de chip niet herkennen. Ze hebben dus een truukje uitgehaald maar wat ??????
Win herkent wel een chip maar kan er niets mee, USBCNC kan hem herkennen vandaar weet ik het serienummer maaraansturen lukt niet ivm limieten van de software.
kom dus nog niet veel verder :-)

kon de chip lezen met een geleende usb-microscoop en dan op hoogste resolutie plus de afbeelding zo groot mogelijk. Dan kun je net de contouren van de tekst herkennen. Helemaal er afwissen lukte ze dus niet :-)

Vr.grtz
kees

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor sterretje » 05 Okt 2018, 04:45

Als er een poort herkend wordt is het geen driver probleem. Misschien dat een usb sniffer uitkomst kan brengen om te zien wat er over 'de lijn' gaat.

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 08 Okt 2018, 22:40

sterretje schreef:Als er een poort herkend wordt is het geen driver probleem. Misschien dat een usb sniffer uitkomst kan brengen om te zien wat er over 'de lijn' gaat.



Hoi,

Heb free usb sniffer opgehaald en getest. Na wat zoek werk vond ik dat hij de muis kon zien en zelfs de communicatie van de muis in hex code.
Dus de kaart eraan gehangen en dezelfde aanslagen gedaan. De kaart wordt herkent als planetcnc en zitdan op poort 1 ( muis zit dan op 2) Verder kan ik op het paneel van de kaart aanslagen doen door x en y as te verplaatsen die wel in de usb cnc software op scherm te zien zijn ( locatie verplaatsing) maar in de sniffer komt geen enkele reactie op het scherm.
Bij de muis gaf dit verandering in de hex code lijst, bij de kaart niets van dit alles.
Ga morgen nog even wat proberen.

Vast bedankt voor het meedenken,
vr.grtz
kees

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor sterretje » 09 Okt 2018, 05:19

Er zijn ook sniffers voor de seriele poort; misschien een beter passende oplossing om iets te vinden.

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 11 Okt 2018, 19:29

sterretje schreef:Er zijn ook sniffers voor de seriele poort; misschien een beter passende oplossing om iets te vinden.


Hoi,
De sniffer die ik downloade heeft een optie voor USB, serieel en netwerk. moest alleen de update ophalen.Wel een 14dgn versie maar voor even voldoende.
Op USB geeft hij reactie al is het beperkt.
Op serieel geeft hij storing aan ivm onbrekende date op serieelport.

Heb een stukje van de file vanuit usb als foto geknipt, bovenste deel want het is een lange file waar niets instaat verder.
Heeft het over USB en HID die net zijn aangesloten en de file geeft dan de data die hij kan vinden.

Vorige

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten