laser/cnc stappenmotor duo

Arduino shields
Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 27 Aug 2018, 22:11

Beste allemaal,
Ben opnieuw begonnen met een CNC/Laser machien te bouwen. De vorige poging kwam tot stilstand door miniscuul kleine afwijkingen die uiteindelijk tot erg onnauwkeurig werk leidden. Nu met Aluprofiel 20x40 een speling vrije basis gemaakt die perfect werkt. Wil nu met GT2 riem de y-as verplaatsen maar dan met twee stappenmotoren, ieder aan een kant. Moet dus nu 2 motoren op 1 besturing zetten. Wie heeft hier ervaring mee??
Kunnen de standaard drivers op de GRBL-kaart dit aan ? En hoe sluit ik beide motoren aan op 1 driver ( omkeren van 1 steker werkt niet) wie heeft hier een bedradings-schemaatje voor ?

Als aansturing gebruik ik een Arduino Uno en dus de GRBL- kaart, in de uno zit reeds de software in versie 1.1f en kan die met Win10 prima aansturen. Er is momenteel ook een controller GRBL-Laser versie naast de gewone GRBL-controller. Vandaar wil ik de machine "omschakelbaar" maken door de Z-as op laserhoogte uit te kunnen schakelen. Voor Laser heb je immers alleen maar X en Y-as nodig. Met een 5,5Watt laser kun je 3mm triplex snijden en verder zachte materialen snijden maar ook graveren. Wil ook pogen of ik er PCB's mee kan maken, zo niet dan is dat voor de frees in de machine wel te doen.

Hoop op een tip van iemand die het zwarte garen reeds had uitgevonden :)

Vr.groetend
Kees

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 29 Aug 2018, 11:06

ja dat gaat vaak wel, als je ze parrallel zet en dan de maximum stroom zal dan dubbel moeten worden, dus kijken of de drivers dat aan kunnen. ofwel de stroom meten en kijken of de a4998 dit aankan.

en ja als je de laser gebruikt wordt de z as door de software niet aangestuurd dus dat is geen probleem.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 14 Sep 2018, 15:47

Hallo Paul,

Was er al bang voor, zoals je schreef "als de driver het maar aankan" niet dus, stroom wordt te hoog. Gelukkig heeft de grblkaart een 4e driver aan boord dus driver A een driverchip in gezet. En ..... ja hoor met wat googelen via de protoneer site gevonden hoe ik hem kan koppelen aan de Y-as. Dat bleek toch erg eenvoudig. Motor liep de verkeerde kant op en dus stekker omgekeerd en ook dat werkt prima. Heb nu op de X-as de loopwagen klaar envoorzien van endswitches, Y-as ( tevens A-as) beide motoren zodat de wagen loopt en voorzien van end-sw. dat loopt nu prima. Z-as komt later maar ook daar al voorbereidingen voor gemaakt.
Nu is het gekke dat hij de end-sw. niet als limit aanziet, de stepper blijkt lopen ondanks activeren. Kan dit nog niet vinden waar op te lossen. Maar met grbl-controller de steppers op het midden als nul-punt gezet en een proef gedaan. ( stift op plaats laser) en zie het wonder !!! Een smilie !! wel wat krakkemikkig omdat de stift niet helemaal vast zat maar toch een mooie bocht en een recht lijn gemaakt.

weet jij toevallig hoe je de end-sw. op de grbl kaart wel moet activeren? Wat ik vond was niets anders dan een NO-contact op de pinnen aansluiten en klaar. Ben daar nog naar aan het zoeken waarom lopen de steppers op de X en Y as gewoon door ??????? Kost met een riem zowat :-(

Vr.grtz
Kees

p.s. Zal binnenkort eens een foto maken en hier plaatsen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 15 Sep 2018, 00:08

lees het volgende eens, wellicht is dat het snelste,https://github.com/gnea/grbl/wiki/Set-up-the-Homing-Cycle
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 18 Sep 2018, 16:09

Hoi Paul,

Daar kan ik mee verder ! goede link bedankt !!
Wist wel dat ik ze rechtstreeks op de UNO kan terug vinden maar ook daar rechtstreeks geen reactie. Nu zag ik ook de $12 code voor enable en disable....... Staan standaard op 0 dus disable !!!! moet ze dus aanzetten !!
Ga proberen !

Meteen nog een vraag : kan ik een 5-wire stepper ook op een cnc shield aansluiten ? zitten maar 4 connectors op en één draad is common plus volgens spreadsheats. blaas ik mijn driver chip dan niet oop ?? Zat al te zoeken oip internet maar niet zo te vinden.

Bedankt
Kees

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 18 Sep 2018, 20:11

Hij Stopt!!!! Wel de goede code gebruiken dus niet $12 maar $21. Bij hardlimit gaat hij wel volledig in storing, dus dat nog uitzoeken.
Ik ga verder puzzelen.
Grtz Kees

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 18 Sep 2018, 21:06

een 5 draads kan wel op een 4 draads, officieel niet maar meestal gaat het goed. het middelpunt is dan geen nul maar de helft van de spanning. ongeveer.
je mag dan zelfs de spanning verdubbelen, belangrijker is de stroom die wel geregeld moet worden. is niet erg kritisch trouwens het motortje wordt gewoon heet dan. mag meestal een 150 Celsius worden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor Kamh » 19 Sep 2018, 21:08

Wie kent dit board ??? type?? Model ??
Is een CHN clone maar welke aanduiding en hoe bereik ik het, via USB maar daarna niets.
Kan er ook niets over vinden alleen merk Cronos dus niet Kronos !!!

grtz Kees
Bijlagen
cnc-usb-board.GIF
cnc board
cnc-usb-board.GIF (87.48 KiB) 14472 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor shooter » 24 Sep 2018, 20:37

ik zou zeggen sluit de USB eens aan, en kijk met de seriele monitor of je iets zinnigs terug krijgt met verschillende snelheden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: laser/cnc stappenmotor duo

Berichtdoor nicoverduin » 24 Sep 2018, 21:17

het is een frees controller. Kan zo te zie gewoon aan 3d software hangen: https://s.click.aliexpress.com/e/cXu9n7NQ
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten