Package versturen over RS232.

Arduino shields
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Feb 2018, 15:06

Package versturen over RS232.

Berichtdoor JMolenaar23 » 05 Feb 2018, 15:12

Hallo mede forummeraars,

Ik heb een kleine vraag die iemand misschien wel kan beantwoorden.
Mijn RS232 shield is zaterdag binnen gekomen en nu is het de bedoeling dat ik deze package over ga versturen op de lijn.
id = 0x3A0 en de package = *#1PRGC35,0000
Het * en het # hoort er ook bij!

Hoop dat er iemand is die daar een antwoord op weet.
Gr Jeff,

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor Koepel » 05 Feb 2018, 15:30

Hallo, en welkom op dit forum.

Dat is een beetje weinig informatie.
Kun je vertellen voor welk apparaat het is ? Met een link er naar toe. Dan kunnen we misschien zelf kijken hoe het gespecificeerd is.
Baudrate ? Afsluiten met Carriage Return of LineFeet of beide ? Hardware of software handshake ? Wat doe die "id" ? enzovoorts.

Welk Arduino board gebruik je ?

De tweede seriële poort op 9600 baud begin je met: Serial1.begin(9600);
Een tekst versturen kan met: Serial1.print("Hallo #*");

Wij geven er de voorkeur aan dat jij een sketch laat zien en dat wij in de goede richting(en) wijzen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor shooter » 05 Feb 2018, 21:05

je zult dus een heel bericht moeten samenstellen, met wellicht controletekens en CRC, maar dat ligt natuurlijk aan het aangesloten apparaat, ik heb de handleiding in het chinees gevonden. wel een mooi display.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Feb 2018, 15:06

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor JMolenaar23 » 05 Feb 2018, 21:37

Ik heb als volgt de Sender arduino code,

Code: Alles selecteren
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(57600);
}

void loop() {
  Serial.println("Hallo");
  delay(1000);
 
}


Ik weet dat de baud rate van deze controller de TF-QS5 dus 57600 is.
Alleen het punt is is als ik deze code gebruik ik dan niet dezelfde output krijg. (getest door er een 2de arduino aan te hangen en het dus weer te lezen.)
Verder heb ik wel de manual in het engels van hoe de string is opgebouwd. hier de link naar het document. https://www.dropbox.com/s/d1jv5rbomtd8xqk/English%20TF-CNT%E8%AE%A1%E6%97%B6%E8%AE%A1%E6%95%B0%E5%8D%A1%E9%80%9A%E8%AE%AF%E5%8D%8F%E8%AE%AE.doc?dl=0

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor Koepel » 05 Feb 2018, 22:40

Het is dus een 320*128 pixel led controller van 40 euro.
Wanneer je iets wilt dat werkt, dan kun je beter iets kopen dat al werkt voor de Arduino. Zoals dit: https://www.adafruit.com/product/420. Adafruit heeft ook tutorial bij dat display dat je stap voor stap kunt volgen.
Iedereen kan iets kopen waar nauwelijks gegevens van zijn.

Heeft dat board een RS-232 aansluiting ? Waar staat dat beschreven ?

Werkt het al wel met dat speciale programma vanaf de computer ?

Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Feb 2018, 15:06

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor JMolenaar23 » 06 Feb 2018, 00:26

Ik snap wat je bedoelt maar het is voor mijn werk en niet voor mij zelf, ze werken nou een maal met deze controllers.
Er zit een RS232 port op waarvan ze pootje 2 en pootje 3 gebruiken voor de tx/rx communicatie en 5 voor de massa en 9 voor 5v.
Het is al werkend met een HMI van Wecon, alleen weet ik niet hoe de codering werkt.
En mijn vraag is dus nogmaals hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat hij de juiste codering wel goed overneemt, en erna gaat luisteren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor Koepel » 06 Feb 2018, 01:22

Een RS-232 kan nogal veel verschillende dingen zijn. Dat zou ik graag willen nalezen in de officiele documentatie.
Volgens mij is er 50% kans dat het geen echte RS-232 is.
Ik kan er echt geen serieuze documentatie over vinden. Kun je er misschien een foto van maken en een pijl toevoegen waar die pinnen zitten ?

Heb je al gevonden hoe die 4-byte checksum te berekenen ? De beschrijving begrijp ik niet helemaal.
Ik kan er geen Arduino code voor vinden. Misschien ben je de eerste.

De rest is Arduino code Serial.print("*#1PRGC35,0000"), maar je kunt die tekst opdelen in afzonderlijke Serial.print() aanroepen.

Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Feb 2018, 15:06

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor JMolenaar23 » 06 Feb 2018, 10:45

Hierbij heb ik wat foto's van de cross cable en erbij de nummers die op de compoort aangesloten zitten.
Deze zijn juist gerelateerd aan de volgende afbeeldingen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit hebben we dan ook uitgesloten dat deze indeling van de pins goed zijn uiteraard.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor Koepel » 06 Feb 2018, 12:49

Je maakt het ons wel heel erg moeilijk.
Wil je dat wij het hele internet gaan afzoeken om te proberen te vinden wat je hebt ?
Ik doe erg veel moeite om informatie uit je te trekken door vragen te stellen, maar ik krijg maar weinig antwoorden.
Het is veel handiger wanneer je ons verteld welk board dat is en van welke fabrikant. Of een foto waarop we dat zelf kunnen lezen. Op dat board staat namelijk zoiets als "TF-M2 v7".

Je schreef dat jouw led controller een "TF-QS5" is. Daar geloof ik niets van.
Volgens mij is het een "TF-M2" LED Display Controller, misschien gemaakt door SFE Electronics Malang.
Of die inderdaad dat TF-CNT / TF-TIM protocol gebruikt, daar ben ik nog niet achter.

Dat is wel een echte RS-232 poort. Dus als je een RS-232 module hebt dan kun je het met een Arduino board aansturen.

Ik weet niet hoe die checksum (CRC) te berekenen. Misschien weet iemand anders op dit forum dat, of misschien kun je dat aan iemand vragen ?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Package versturen over RS232.

Berichtdoor shooter » 06 Feb 2018, 15:03

Je shield heeft zeker weten een andere naam als Serial, want dat zijn pinnen 0 en 1
je shield heeft een library nodig en de functie kun je zelf een naam geven.
jouw serial.print schrijft iets naar de monitor op de PC. maar dat is ook wel handig want dan kun je zien wat er gebeurt.
je kunt bijvoorbeeld schrijven serial.print (codes);
en dan nogmaals naar je ledscherm iets als scherm.print (codes);
als je de library maar eerst laad, dan de shield activeren met de snelheid (welke lib gebruik je en zet er een link bij
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast