aansluiten meerdere stappenmotors

Arduino shields
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 Nov 2017, 11:00

aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor djdeeno » 27 Nov 2017, 11:10

Goedendag,

Ik had een klein vraagje, ik wil graag meerdere stappen motors aansturen, in dit geval 8 stuks.
Eigenlijk doen alle 8 motoren exact hetzelfde, de aansturing zal via een Arduino uno gaan, bij nood evt de Arduino Mega (ivm beschikbare pinnen).

Nu de vraag, omdat alle motortjes hetzelfde doen, kan deze alle parallel aan elkaar knopen, of gaat dit dan mis?

Alvast bedankt.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 27 Nov 2017, 11:55

Ligt eraan welke driver je gebruikt...... en de zwaarte/type motoren die je gebruikt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2017, 12:24

als ze allemaal tegelijk mogen draaien, met dezelfde snelheid, ja dan heb je maar 2 uitgangen nodig van de UNO
Dan zou je eventueel ook nog kunnen zeggen om 1 driver te gebruiken zoals nico voorsteld, maar daar gaat dan wel veel stroom door lopen en alle motoren moetn precies gelijk zijn, bijvoorbeeld ook alle draden zelfde lengte etc.
Anders is het beter om ze apart te voorzien van een driver/versterker. Want die heb je soswieso nodig.

Je kunt met voor elke motor 1 pin en een richtingpin alles los aansturen trouwens, dus in jouw geval is 9 pinnen genoeg.
Wat voor motoren en wat voor drivers denk je te gebruiken?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 18
Geregistreerd: 27 Nov 2017, 11:00

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor djdeeno » 27 Nov 2017, 14:17

De motors die ik ga gebruiken zijn hele kleine mini stappen motors, het merk weet ik niet maar je moet denken aan de kleine stappen motors die in een digitale camera zitten voor in en uit zoomen
Heb ook geen idee welke drivers daarbij horen, heb ze vanuit china besteld maar zit verder geen beschrijving bij, bedoeling is dat ze straks gebruikt gaan worden voor licht effecten op miniatuur attracties

Afbeelding

en hieronder een stappen motor die ik al heb, deze werken verders prima maar deze zal niet gebruikt worden voor mini licht effecten.

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 27 Nov 2017, 14:51

Ik zou eens eentje aansluiten via die driver en dan kijken of je de stroom kan meten....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor Koepel » 27 Nov 2017, 15:28

Die blijken meestal 3 tot 5V te zijn.
Ik weet niet of een spoel constant 3 tot 5V mag hebben. Kun je de weerstand meten van een enkele spoel ?
Het lijkt mij logisch dat in een camera gebruikt wordt gemaakt van half-step of zelfs micro-stepping. Volgens mij lukt dat niet met een Arduino en de gangbare libraries.

Aangezien er maar twee spoelen in zitten (2 phase, 4 wires), heb je een H-bridge nodig. En omdat het een kleine spanning is, heb je een mosfet driver nodig.
Dus die ULN2003 in de foto gaat niet werken. Je komt dan uit bij een DRV8833 van minder dan 1 euro op AliExpress, maar er zijn nog meer van zulke modules onder de euro. Ik zie allerlei L9110 drivers op AliExpress, dat kan waarschijnlijk ook.

Wat ga je er op aansluiten ? Is de as 1 mm diameter ?

Berichten: 18
Geregistreerd: 27 Nov 2017, 11:00

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor djdeeno » 28 Nov 2017, 09:39

Dank jullie wel voor de uitleg.
Het klopt dat deze motortjes 3 tot 5 volt werken, dat weet ik wel. Zal een deze dagen een aantal fotos maken en het een en ander doormeten.
Vraag hierover: wat kan het beste doormeten, tussen alle aansluitingen de weerstand?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor shooter » 28 Nov 2017, 11:02

ja die motortjes heb ik hier ook in de bak liggen, ze worden heet als je er continu 5 Volt opzet, dus je zult de stroom moeten beperken, of met een PWM signaal, of met een weerstand van rond de 1 ohm dat geeft 200 mA bijvoorbeeld dat is dan 1 Watt op een winding, dat is veel, maar kan eventjes.
Zet de motortjes tussen elke stap weer gewoon uit. Aansturing van die 8833 kan hetzelfde als de ULN2003 trouwens, telkens 2 uitgangen aan en 2 uit. Dat kan dus met de standaard stepper library prima.
ja je meting zal laten zien dat er 2 spoeltjes inzitten die los van elkaar staan. Als je de datasheet van die 8833 kijkt, dan snap je gelijk hoe het werkt.

Ben voorzichtig met solderen, want het plastic van die pinnetjes smelt makkelijk, dus even aantippen.
Wat ben je aan het maken?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 18
Geregistreerd: 27 Nov 2017, 11:00

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor djdeeno » 28 Nov 2017, 22:44

Enorm bedankt voor het mee denken en helpen.

Heb zelf een 3D printer staan en probeer hiermee een miniatuur movinghead (lichteffect) te maken, 1 motor die links en rechts om draait en de andere naar boven en beneden incl sleper. Het bouwen hiervan ben ik niet zo bang voor, alleen voor 1 movinghead heb je 2 motors nodig en daarme 4 x 2 = 8 aansluitingen, wellicht kunnen de plussen en minnen bij elkaar dat scheelt dan weer (als dat kan), maar oke, dat is dan 1 movinghead, het leuke zou zijn, dat als het werkt, je natuurlijk nog een aantal wilt maken, laten we zeggen 4 stuks in totaal, dan kom je al aardig aan je pinnen vandaar ze ook allemaal hetzelfde mogen doen (doorzetten).

Maar zijn zover zijn we nog niet, stapje voor stapje, eerst uitzoeken hoe het zit met deze motortjes.
Nu heb ik 2 soorten, denk dat ze beide hetzelfde doen, hiervan heb ik foto's gemaakt, ze hebben allebei 4 aansluitingen en bij elke motor meet ik 20 Ohm tussen bepaalde pinnen.

Motor 1 tussen pin 1 en pin 3 en tussen pin 2 en pin 4
Motor 2 tussen pin 1 en pin 2 en tussen pin 3 en pin 4

Tussen de andere pinnen of crossover meet ik niets

motor 1:
Afbeelding

Motor 2:
Afbeelding

Hoop dat het zo duidelijk is, nogmaals dank!!!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aansluiten meerdere stappenmotors

Berichtdoor shooter » 29 Nov 2017, 11:57

De resolutie van stappen is erg klein, en dus zul je alleen met een flinke vertraging de spiegel kunnen aansturen, maar het kan zeker hoor, plak op de kop van het asje een klein stukje aluminium onder een hoekje dan kun je al de halve omwenteling gebruiken, of een stukje schroefdraad naar een spiegel op een stangetje.

Om het sneller te maken zijn behoorlijke motoren nodig. Denk ook eens aan aandrijving onder de scene, met vissnoer.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten