Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Arduino shields
Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor MrHaroldA » 15 Nov 2017, 23:10

Hallo allemaal,

Ik shop via eBay in China, en daar heb ik een UNO met USB shield gekocht. Die werken perfect, alleen mijn Pro Mini met Mini USB shield krijg ik niet aan de praat.

Nu blijkt dat de pinout niet overeenkomt met de Arduino, dus dat was hack #1:

Afbeelding

Hier zie je dat ik de de pinnen uit de header heb getrokken en via externe jumpers MOSI en CLK heb omgewisseld. INT, SS, MISO, MOSI en CLK zouden nu aan de juiste pinnen van de Arduino moeten zitten, en MAX_RST zit aan de RESET en is netjes HIGH (3.3v).

Hier de definitie van SS en INT in UsbCore.c:

Code: Alles selecteren
/* shield pins. First parameter - SS pin, second parameter - INT pin */
typedef MAX3421e<P10, P9> MAX3421E;


... de pinout van de Pro Mini:
Afbeelding


En de pinout van het schildje:

Afbeelding

SS, INT en MAX_RST zitten allemaal aan elkaar, GPX zit alleen maar aan de MAX3421E-chip, en V_BUS zit aan VCC; 3.3v in dit geval.


Bij het initialiseren van de Usb-laag van de USB HOST Shield 2.0 library krijg ik echter een -1 terug, waar het bij de UNO wel gewoon goed gaat.

Code: Alles selecteren
if (Usb.Init() == -1) {
    Serial.println(F("*** USB Init error"));
    while (true);
}



Zie ik iets over het hoofd, zou het een defecte shield zijn, of is er iets anders aan de hand? Ik heb nog een 2e USB shield, maar geen extra Pro Mini meer. Aangezien ze op 24 plaatsen aan elkaar zijn gesoldeerd zijn ze niet eventjes om te wisselen ;)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor Koepel » 16 Nov 2017, 01:29

Kun je een link geven naar het product ?

Is dat een 3.3V USB host shield ? Heb je een 3.3V 8MHz Arduino Pro Mini gebruikt ?

Dit is op AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lo ... 67531.html
Waarom denk je dat je het op een Pro Mini boardje kunt solderen ? Was dat eigenlijk wel de bedoeling ? Volgens mij is het toevallig dezelfde breedte, maar zul je alle pinnen stuk voor stuk met de juiste pinnen moeten verbinden.

Met het Pro Mini boardje wordt een beetje aangerommeld. Bij PighiXXX staan meerdere versies. Volgens mij is dit een link naar jouw plaatje: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/pro-mini-new-version/

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor MrHaroldA » 16 Nov 2017, 11:15

Koepel schreef:Kun je een link geven naar het product ?


Arduino Pro Mini: https://www.ebay.com/itm/272747908727
USB Shield: https://www.ebay.com/itm/282471233037

Ze komen van een "domme reseller" af, dus daar zal ik weinig support kunnen krijgen.

Koepel schreef:Is dat een 3.3V USB host shield ? Heb je een 3.3V 8MHz Arduino Pro Mini gebruikt ?


Jep: het is de 3.3v-versie. De Arduino zelf doet het ook goed: ik heb er meerdere (example) sketches op gezet voordat ik met de USB-shield aan de slag ging.

Koepel schreef:Dit is op AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lo ... 67531.html
Waarom denk je dat je het op een Pro Mini boardje kunt solderen ? Was dat eigenlijk wel de bedoeling ? Volgens mij is het toevallig dezelfde breedte, maar zul je alle pinnen stuk voor stuk met de juiste pinnen moeten verbinden.


Hier is de hardware manual van het bordje waar mijn shield een (goedkope) clone van is: https://www.circuitsathome.com/usb-host ... re-manual/

Daarin staat ook dat je ze het beste aan elkaar kunt solderen, en dat het ontwerp daar ook op gebaseerd is.

Er staat ook een mod om 5v op VBUS te krijgen waar het schild bovenop de Arduino zit; bij de mijne zit hij aan de onderkant.
Afbeelding

Koepel schreef:Met het Pro Mini boardje wordt een beetje aangerommeld. Bij PighiXXX staan meerdere versies. Volgens mij is dit een link naar jouw plaatje: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/pro-mini-new-version/


De Mini Pro zit bovenop het USB-schildje, en de pinnummering komt overeen met dat wat het schildje verwacht.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor Koepel » 16 Nov 2017, 12:04

Op die pagina staat: "Needless to say, the pinout of Mini shield is identical to Arduino Pro Mini". Ja, ja, dat gaan we eens bekijken :geek:

De Pro Mini heeft de volgorde: 10,11,12,13. Dat is SS, MOSI, MISO, SCK.
Dat shield heeft de volgorde: SS, SCK, MISO, MOSI.
Dat staat op de onderkant van sommige plaatjes, en ook in de foto waar jij de pinout van hebt gegeven.

Het past dus niet op elkaar :( :evil:

Het is best mogelijk dat geen enkel USB mini shield op geen enkele Pro Mini past en dat het toch gewoon verkocht wordt. Zulke dingen gebeuren vaker.
Kun je iemand vinden die het op een Pro Mini heeft gesoldeerd en waarbij het werkt ?

Heb je een hot glue pistool om draden vast te zetten ? Dat werkt erg handig.
De Arduino Pro Mini gebruik ik niet meer. Als ik even iets wil wijzigen aan de sketch dan moet ik zo'n usb-serial module gaan opzoeken. Voor iets kleins heeft mijn voorkeur op dit moment een Pro Micro clone.
Laatst gewijzigd door Koepel op 16 Nov 2017, 12:15, in totaal 2 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor MrHaroldA » 16 Nov 2017, 12:11

Koepel schreef:Op die pagina staat: "Needless to say, the pinout of Mini shield is identical to Arduino Pro Mini". Ja, ja, dat gaan we eens bekijken :geek:

De Pro Mini heeft de volgorde: 10,11,12,13. Dat is SS, MOSI, MISO, SCK.
Dat shield heeft de volgorde: SS, SCK, MISO, MOSI.
Dat staat op de onderkant van sommige plaatjes, en ook in de foto waar jij de pinout van hebt gegeven.

Het past dus niet op elkaar :( :evil:


Het origineel pas wel op de Pro Mini, maar mijn goedkope clone niet; vandaar dat ik pin 11 en 13 omgewisseld heb.

Koepel schreef:Het is best mogelijk dat geen enkel USB mini shield op geen enkele Pro Mini past en dat het toch gewoon verkocht wordt. Zulke dingen gebeuren vaker.
Kun je iemand vinden die het op een Pro Mini heeft gesoldeerd en waarbij het werkt ?


Alleen bij de originele "1.1" shield, niet bij de Chinese "2.0" clone; er zijn er wel 1000-den van verkocht via eBay en AliExpress.

Heb je een hot glue pistool om draden vast te zetten ? Dat werkt erg handig.


Dat doe ik pas als alles werkt; anders zit iedere vorm van lijm of verankering in de weg.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor Koepel » 16 Nov 2017, 12:17

Oeps, sorry :oops:
Ik las nog eens dit hele onderwerp vanaf het begin door, en je schreef al dat je die pinnen hebt omgedraaid. Sorry.

Misschien is er iets stuk gegaan, misschien raakt een draad een andere pin aan, misschien een soldeerklodder ergens, misschien is er nog meer.

Kun je het nog eens goed controleren. Desnoods nieuw kopen of alles los halen en opnieuw beginnen. Ik denk dat je deze kunt opgeven.

Het aantal verkochte shields and het aantal sterren, dat neem ik met een korreltje zout. Ebay maakt het bewust lastig om een klacht in te dienen of iets te wijzigen als het na een paar maanden stuk gaat door de slechte kwaliteit. Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden stond Ebay bomvol met namaak producten zoals geheugenkaartjes en "sony" spullen. Dat mag niet, maar Ebay heeft dat bewust zo gelaten.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor shooter » 17 Nov 2017, 09:33

ook de opdruk kan fout zijn, dus zou eerst kijken hoe de PCB werkelijk in elkaar zit, dus welke pinnen er naar welke uitgang gaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor MrHaroldA » 17 Nov 2017, 10:00

shooter schreef:ook de opdruk kan fout zijn, dus zou eerst kijken hoe de PCB werkelijk in elkaar zit, dus welke pinnen er naar welke uitgang gaan.

Shooter heeft gelijk ;)

1 - 14 SS
2 - 16 MOSI
3 - 15 MISO
4 - 13 SCLK
24 - 18 INT

en dat komt dus overeen met de pin layout van de Pro Mini; ergo: de opdruk klopt niet. Maar ... ook met de pinnen op de juiste plek doet hij het niet.

Ik ga er eens goed over nadenken en dit weekend nog een poging wagen.

Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 21:24

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor howcome » 12 Feb 2018, 21:28

Ik heb dat zelfde kleine USB host printje maar probeer het aan te sluiten op een Nano (ook een chinese kloon). Het kan dus niet als 'piggyback' op de arduino gekoppeld worden, dus heb het met aparte draadjes aangesloten. Toch krijg ik niets binnen, ookal heb ik via de setup code geen "USB init error" gekregen. Kan dit uberhaupt wel of probeer ik iets te doen wat nooit zal gaan werken?

Dank!

Patrick.

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: Arduino Pro Mini + USB Host shield (Chinese clones)

Berichtdoor MrHaroldA » 12 Feb 2018, 21:36

howcome schreef:Ik heb dat zelfde kleine USB host printje maar probeer het aan te sluiten op een Nano (ook een chinese kloon). Het kan dus niet als 'piggyback' op de arduino gekoppeld worden, dus heb het met aparte draadjes aangesloten. Toch krijg ik niets binnen, ookal heb ik via de setup code geen "USB init error" gekregen. Kan dit uberhaupt wel of probeer ik iets te doen wat nooit zal gaan werken?


Hey Patrick,

Het USB-shieldje heeft 3v3 logica nodig; ik vermoed dat jij een 5V Nano hebt?

Bij mij was het trouwens opgelost met een nieuwe shield. En toen ik de piggyback Pro Micro verwijderd had zag ik dat de 12MHz oscillator er wat funky uitzag. Ondat ze maar een paar Euro kosten is hij gewoon in de recycle-bak bij de Jumbo beland ;)

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten