Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Arduino shields
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor Tiriaq » 24 Jun 2015, 01:32

Halloh, ik ben totaal nieuw in de elektronica en het project gaat erg langzaam maar heb nu een en ander van MDF gebouwd en wacht nu tot de Arduino klaar is.

Ik heb het volgende getest en aangesloten:

Arduino UNO port 8 - 11 op port 1 - 4 van motorshield (weet niet precies welke maar lijkt ULN2003 ofzo iets) met de stepper motor daaraan. Een maat van me zegt dat ze heel heet kunnen worden en dat verbaasde mij dat ik het toch nog na wil vragen.
Adapter input 230~ | 50Hz | 0.15A
output 12V --- | 1.3A

aangesloten op zowel het shield als de arduino en daarbij een of ander programmaatje geïnstalleerd die 360 heen en terug draait op het motortje.
In een minuutje tijd was het motortje zeer warm. Het zou kunnen komen door het soort programma, ietwat teveel voltage dan de 5V of...?
(het lijkt erop dat ik iets van een limiter moet gooien tussen die 12V zelfde uitgang speciaal voor het shield tot een 5V en zit er nu weer sterk over te denken om alles op 5V te doen, hopelijk heb ik een goede oude adapter daarvoor *zuch*?)

Heb ik het voltage op het shield goed aangesloten? Het zijn 4 pennen en de laatste 3,4 zijn gejumperd de 1,2 zijn - en + en daar staat de 12V op. Ik dacht niet dat ik de jumper hoefde te verplaatsten maar vraag toch maar even.
Kan nog iets verzinnen met alu om het motortje te koelen en misschien een fannetje eventueel. Wat zijn jullie tips?
(ik heb een tijdje geleden geleerd dat het langste pootje van mijn LED de pluspool was en vandaag heb ik voor het eerst met een multitool gewerkt en de '+'pool gevonden van een adapter stroomdraad dus please, be gentle!)
Afbeelding


(!NB: het zou fantastisch zijn als iemand een schema kon geven hoe ik een potmeter hier tussen kan gooien en de aansturing ervan met of zonder algeheel programma of regels die ik ertussen kan plakken. Het schema zal ik dan aan een maat van me geven want ik snap daar meestal bijna niets van)

De bedoeling is een 360 graden draaiend display dat diverse constante snelheden kan doen voor het maken van een filmpje en foto's. Het moet zo soepel mogelijk gaan i.v.m. films die vaak kunnen gaan schokken bij het comprimeren. Voor nu lijkt het erop dat het niet meer dan 500gram hoeft te dragen, laten we zetten tot 1Kg. Het display is nu een ronde plank van 1.8CM, 44CM diameter daaronder komt een plank met ondersteunende lagers x5 een bakje eronder met de Arduino, shield, motor etc.
Afbeelding




#include <Stepper.h>

const int stepsPerRevolution = 2048; //this has been changed to 2048 for the 28BYJ-48

// initialize the stepper library on pins 8 through 11:
Stepper myStepper(stepsPerRevolution, 8,10,9,11); //note the modified sequence         

void setup() {
  // set the speed (needed to be reduced for the 28BYJ-48):
  myStepper.setSpeed(4);
  // initialize the serial port:
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  // step one revolution  in one direction:
   Serial.println("clockwise");
  myStepper.step(stepsPerRevolution);
  delay(1000);
  
   // step one revolution in the other direction:
  Serial.println("counterclockwise");
  myStepper.step(-stepsPerRevolution);
  delay(1000); 
}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor nicoverduin » 24 Jun 2015, 07:59

Die motortjes kunnen dacht ik iets van 5V hebben meen ik. Anders adhv. het type nummer opzoek gaan naar de datasheet. En daar je geen echte stepperdriver gebruikt kan je niet de stroom regelen (en daarmee de warmte). Symptoombestrijding door een weerstand te gebruiken gaat je beperkt helpen. In feite ga je dan de warmte verplaatsen naar de weerstand. De stroom van die dingen is bij 5V iets van 160mA door er 12V op te zetten moet je al gauw denken aan 380mA. Dat wil wel warmte genereren. Om naar 5V te zakken moet je al gauw een 5W weerstand (om wat ruimte te houden) met een waarde van 47 ohm.

Dan het mechaniek.
Of deze een kg kan draaien, geen idee. Maar, je hebt nog een ander probleem. Het momentum bij opstarten is best groot. Er is dus een kans dat je stappen gaat missen. En daar er geen feedback mechaniek is, weet je dat niet en zul je met afwijkingen te maken krijgen. Zeker als je te snel wilt. Er zijn andere stepper drivers die langzamer opstarten en daarna versnellen. MAar dan moet je wel een goede stepper driver hebben en dus niet een eenvoudige ULN2003 type wat niet meer is als een aantal darlingtons in een chippie.

Als je 360 graden wilt bewegen en daarna weer terug (dus niet niet blijven doordraaien) zou ik eerder het ontwerp zoeken in een stevige servo (beetje kwaliteit) die 180 graden kan draaien en dan een 1:2 koppeling nemen. Je dus wel een beetje Servo nodig. Die heeft feedback en je kunt dan de servo positioneren.


Om een potmeter een aantal stappen te laten maken adhv een potmeter kun je nu volstaan met:

cpp code
uint16_t potmeterWaarde;                       // unsigned int waarde uit de potmeter (0-1023)
uint16_t geconverteerdeWaarde; // unsigned int waarde die de potmeter waarde mapped naar een bereik van 0-2047

potmeterWaarde = analogRead(A0); // stel potmeter is aangesloten op A0
geconverteerdeWaarde = map (potmeterWaarde, 0, 1023, 0, 2047); // zet de potmeter waarde om in motor bereik
myStepper.step(geconverteerdeWaarde);
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor shooter » 24 Jun 2015, 15:42

allereerst zorgen dat het motortje niet teveel spanning krijgt.
Dat kan door de spanning van je losse voeding naar 4.5 Volt te zetten, of zo een losse stekkervoeding ernaast te leggen die zorgt dan alleen maar voor de motor (is wel het beste, die moet dan ook maximaal 4.5 Volt zijn.
Een andere methode is om een spanningsregelaar te gebruiken bijv. een 7805.

Een software methode is ook te gebruiken, door de poort maar een korte tijd open te zetten, dat heb ik al een keer uitgelegd, door telkens 1 pin even aan te zetten, en dan weer snel uit.
dan krijg je dus 4 stappen en 4 wachttijden.

Voor alle elektronica geldt eigenlijk dat je ze zeker 2 seconden aan moet kunnen raken, zonder dat het pijn doet.
De ULN zal niet erg warm worden, maar je motor wel, zeker als je deze met een veel te hoge spanning voedt.
Begin maar eens bij 3 Volt, dan zal de motor ook nog wel draaien.

4 rpm is prima.
dit motortje heeft een vertraging, maar wel een paar tandwielen, dus het plateau niet te licht laten lopen, zodat de tandwielen altijd goed raken.
motortje een beetje los eronder hangen dan heb je ook geen uitlijningsproblemen.

met het demo die je al gemaakt hebt, kom je al een heel eind, een potmeter op een analoge ingang is ook handig om de rpm in te stellen.
nico zet een aantal stappen, maar jij wilt de snelheid aanpassen, dus de analoge waarde even omzetten maar met andere getallen de 2047 wordt bijvoorbeeld 60 (dat is ook wel ongeveer het maximum dat het motortje aankan.)
dan niet de step aanpassen maar de rpm.

De volgende stap is dan om het mortje langzaam te laten starten en stoppen.
Eerst zelf iets proberen, en dan zoeken naar accelstepper.
Het grootste nadeel van stepper is dat het programma wacht met het uitvoeren van een volgende regel tot de vorige compleet is uitgevoerd. dat heet blocking.
het is voor jou wel prima te gebruiken hoor.
het idee van een servo is overigens niet slim hier, door de onregelmatige snelheid, de resolutie is niet zo hoog.

weer genoeg voor vandaag.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor nicoverduin » 24 Jun 2015, 17:55

Als het alleen maar klakkeloos in de rondte draaien is kun je beter een normale 12V motortje nemen en er een PWM op zetten. Ik dacht dat ie wilde positioneren. Ik zou in ieder geval nooit een stappenmotor daarvoor gbruiken.. Veel te omslachtig.... Zat motoren te vinden met een groter vertraging (lees zeer sterk). PWM en een mosfetje en klaar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor shooter » 24 Jun 2015, 19:42

ja nico, je hebt helemaal gelijk, maar ik vind het wel een mooi beginnersproject.
nog simpeler is eenmagnetron openzetten en dan aanzetten dan kun je ook filmen, de mijne draait 2 kanten op :)
geintje, doe eerst mar spanning regelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor Tiriaq » 24 Jun 2015, 20:51

Hallo NicoVerduin, bedankt en fijn dat je hebt gereageerd!
Ik heb nu een 6V voor zowel de motor als de Arduino genomen, dit gaat goed!
-
Sorry dat 360 heen en weer was een test programmaatje wat ik erin kreeg. Ik krijg regelmatig errors als ik iets erin probeer te doen, het lijkt erop dat niet alles er zomaar in gaat tenzij er misschien fouten zijn gemaakt door de schrijvers. Ik kopieer het vaan vanaf de /*
-
Ik wilde eerst met een v-snaar aandrijving werken maar dit bleek heel erg moelijk te zijn om hieraan te komen voor een iets dikkere snaar dan die elastiek achtige wieltjes en banden. Vandaar dat ik nu voor direct drive heb gekozen. Ik hoop inderdaad dat het opstarten niet te zwaar is maar meestal gaat het om die plaat van 1.8CM dik 44Cm in diameter MDF en een object tot 400 gram voor nu, dus vrij licht. Misschien later zwaardere objecten. Ik moet het nog wegen maar op dit moment licht het te drogen van houtlijm, boxje gemaakt.



Om een potmeter een aantal stappen te laten maken adhv een potmeter kun je nu volstaan met:

cpp code
uint16_t potmeterWaarde;                       // unsigned int waarde uit de potmeter (0-1023)
uint16_t geconverteerdeWaarde; // unsigned int waarde die de potmeter waarde mapped naar een bereik van 0-2047

potmeterWaarde = analogRead(A0); // stel potmeter is aangesloten op A0
geconverteerdeWaarde = map (potmeterWaarde, 0, 1023, 0, 2047); // zet de potmeter waarde om in motor bereik
myStepper.step(geconverteerdeWaarde);
[/quote]


ok, ik ben enthousiast dus dit gooi ik gewoon boven aan en daarna de code van het 360 draaien. Accelstepper moet ik denk ik hebben maar volgens mij lukte het nog niet. Het display moet liefst langzaam opstarten en dan regelbaar zijn! :)

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor Tiriaq » 24 Jun 2015, 20:54

nicoverduin schreef:Als het alleen maar klakkeloos in de rondte draaien is kun je beter een normale 12V motortje nemen en er een PWM op zetten. Ik dacht dat ie wilde positioneren. Ik zou in ieder geval nooit een stappenmotor daarvoor gbruiken.. Veel te omslachtig.... Zat motoren te vinden met een groter vertraging (lees zeer sterk). PWM en een mosfetje en klaar.



Ik heb me ook enigszins laten ompraten over wat een Arduino allemaal kan en daarom heb ik toen 28 euro uitgegeven voor een hele set met spullen. Achteraf kan ik daar zelf helemaal niks mee en moet ik veel te veel anderen gaan lastig vallen. Maar hopelijk... ooit, wil ik mijn fotografie eindelijk eens in die high-speed fotografie brengen en op de knal van een buks mijn flitser af laten gaan.
Ik dacht ook misschien dat een stappenmotor soepeler zou lopen dan een DC motor maar nogmaals ik ben een totale newbie.

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor Tiriaq » 24 Jun 2015, 20:56

shooter schreef:ja nico, je hebt helemaal gelijk, maar ik vind het wel een mooi beginnersproject.
nog simpeler is eenmagnetron openzetten en dan aanzetten dan kun je ook filmen, de mijne draait 2 kanten op :)
geintje, doe eerst mar spanning regelen.



:) yush, heb ik gedaan. Nu even zoeken of er een potmeter bij zat of dat ik die moet kopen. Heb er wel 3 liggen van vroeger maar maat van mij zei dat die misschien niet goed waren, ik weet het nie :\
Wel zit er iets van een joystickje bij, da's ook leuk :P

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor shooter » 25 Jun 2015, 22:14

als je een potmeter hebt tussen 10k en 100k dan kun jedie gebruiken liefst een lin, maar log kan ook.
geef maar een berichtje terug, zal ik een voorbeeldje voor je maken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jun 2015, 22:56

Tiriaq schreef:
Ik heb me ook enigszins laten ompraten over wat een Arduino allemaal kan en daarom heb ik toen 28 euro uitgegeven voor een hele set met spullen. Achteraf kan ik daar zelf helemaal niks mee en moet ik veel te veel anderen gaan lastig vallen. Maar hopelijk... ooit, wil ik mijn fotografie eindelijk eens in die high-speed fotografie brengen en op de knal van een buks mijn flitser af laten gaan.
Ik dacht ook misschien dat een stappenmotor soepeler zou lopen dan een DC motor maar nogmaals ik ben een totale newbie.
Een Arduino kan ook onwijs veel. Maar om dat te bereiken is kennis en ervaring nodig. En dat betekent dat er geinvesteerd moet worden in die kennis en tijd voor de ervaring. Helaas slaan veel mensen die 2 punten grotendeels over. Een processor is niets anders dan een domme chip die adhv instructies bepaalde acties uitvoert. Zo was het 40-50 jaar geleden en zo is het nog steeds. Het is de creativiteit van de programmeur die bepaalt hoe die instructies uitgevoerd worden. Vandaar mijn stelling dat dit nog steeds een vak is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten