Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Arduino shields
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Arduino + motorshield + stappenmotor 12V teveel?

Berichtdoor Tiriaq » 24 Jun 2015, 01:32

Halloh, ik ben totaal nieuw in de elektronica en het project gaat erg langzaam maar heb nu een en ander van MDF gebouwd en wacht nu tot de Arduino klaar is.

Ik heb het volgende getest en aangesloten:

Arduino UNO port 8 - 11 op port 1 - 4 van motorshield (weet niet precies welke maar lijkt ULN2003 ofzo iets) met de stepper motor daaraan. Een maat van me zegt dat ze heel heet kunnen worden en dat verbaasde mij dat ik het toch nog na wil vragen.
Adapter input 230~ | 50Hz | 0.15A
output 12V --- | 1.3A

aangesloten op zowel het shield als de arduino en daarbij een of ander programmaatje geïnstalleerd die 360 heen en terug draait op het motortje.
In een minuutje tijd was het motortje zeer warm. Het zou kunnen komen door het soort programma, ietwat teveel voltage dan de 5V of...?
(het lijkt erop dat ik iets van een limiter moet gooien tussen die 12V zelfde uitgang speciaal voor het shield tot een 5V en zit er nu weer sterk over te denken om alles op 5V te doen, hopelijk heb ik een goede oude adapter daarvoor *zuch*?)

Heb ik het voltage op het shield goed aangesloten? Het zijn 4 pennen en de laatste 3,4 zijn gejumperd de 1,2 zijn - en + en daar staat de 12V op. Ik dacht niet dat ik de jumper hoefde te verplaatsten maar vraag toch maar even.
Kan nog iets verzinnen met alu om het motortje te koelen en misschien een fannetje eventueel. Wat zijn jullie tips?
(ik heb een tijdje geleden geleerd dat het langste pootje van mijn LED de pluspool was en vandaag heb ik voor het eerst met een multitool gewerkt en de '+'pool gevonden van een adapter stroomdraad dus please, be gentle!)
Afbeelding