nrF24L01 en aanverwanten

Arduino shields
Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor MarcelK » 28 Nov 2014, 21:30

Hallo allemaal,
Ben bezig met een meteo-stationnetje, hierbij komen er wat sensoren buiten aangesloten op een mini welke moet verzenden via een nrf24L01.
Binnen staat ontvanger ook met nrf24L01, een nano en een tft-schermpje.
In testopstelling op tafel en binnenshuis werkt het allemaal prima, maar zodra ik de mini met sensoren in een waterdicht kunststoffen doosje buiten zet is de ontvangst weg ;-(
Oorzaak? Beton etc. en uiteraard het zeer beperkte vermogen van de nrf.
Had gehoopt dat het zou lukken maar niet dus.
Zal ik nu beter een nrf24L01 met PA en LNA en antenne kopen of zijn er andere opties welke goed werken over een afstand van 15 meter door een betonnen buitenmuur ?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor nicoverduin » 28 Nov 2014, 22:47

zou ik wel denken. Maar dat zegt nog niets...... HF blijft een moeilijk probleem. Op welk kanaal zit je? Ik ga meestal zelf rond 70 zitten. Ver weg van die WiFi gebruikers :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor MarcelK » 29 Nov 2014, 15:16

nicoverduin schreef:zou ik wel denken. Maar dat zegt nog niets...... HF blijft een moeilijk probleem. Op welk kanaal zit je? Ik ga meestal zelf rond 70 zitten. Ver weg van die WiFi gebruikers :)

Ik zit op kanaal 90, in welk gebied zitten de wifi gebruikers ?
Heb trouwens gelezen dat jij ook aan het experimenteren bent geweest met de ESP8266, hoe zijn jouw ervaringen hiermee ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor nicoverduin » 29 Nov 2014, 19:30

tot nu toe uitstekend :)
Heb beschreven hoe de omgeving met eclipse te installeren onder ubuntu. Dat werkt ff gemakkelijker. Dus gewoon een kleine partitie gemaakt met 150Gb. Na de installatie van UBUNTU 14.04 heb ik nu gewoon een dual boot.
Ik heb toen ook beschreven hoe je zelf je eigen commando's kan maken. voor specifieke dingen te maken. Er zijn er inmiddels ook die een volledige SoC volgens mij gemakkt hebben waardoor je die hele Arduino niet meer nodig hebt. Ik werk nog wel met SDK 0.9.2. Ik moet nog testen met 0.9.3.
Let wel dat ook deze PCB als de nRF24L01 niet FCC gecertificeerd. Dus commercieel kan je er nog niet zoveel mee. Formeel dan :)
Ik heb wel een ping test op youtube gezien die kennelijk dik 400 meter haalde. Mag ook wel met dik 200mA op de dat PCB'tje.
Wifi zitten meen ik tussen kanaal 6 en 13 (give or take a few. Dus ver van jou vandaan.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor MarcelK » 29 Nov 2014, 21:24

nicoverduin schreef:tot nu toe uitstekend :)
Heb beschreven hoe de omgeving met eclipse te installeren onder ubuntu. Dat werkt ff gemakkelijker. Dus gewoon een kleine partitie gemaakt met 150Gb. Na de installatie van UBUNTU 14.04 heb ik nu gewoon een dual boot.
Ik heb toen ook beschreven hoe je zelf je eigen commando's kan maken. voor specifieke dingen te maken. Er zijn er inmiddels ook die een volledige SoC volgens mij gemakkt hebben waardoor je die hele Arduino niet meer nodig hebt. Ik werk nog wel met SDK 0.9.2. Ik moet nog testen met 0.9.3.
Let wel dat ook deze PCB als de nRF24L01 niet FCC gecertificeerd. Dus commercieel kan je er nog niet zoveel mee. Formeel dan :)
Ik heb wel een ping test op youtube gezien die kennelijk dik 400 meter haalde. Mag ook wel met dik 200mA op de dat PCB'tje.
Wifi zitten meen ik tussen kanaal 6 en 13 (give or take a few. Dus ver van jou vandaan.


Andere artikelen over de esp8266 en eclipse/ubuntu heb ik nergens gelezen, linkje ?

Ben er wel achter gekomen met de nrf24l01 dat het hier wel werkt als ik hem in een plastic zakje buiten leg.
in een degelijke kunststof kabeldoos werkt het niet meer. Batterij te dicht in de buurt van de (print)antenne is ook geen onverdeeld succes, maar dat is logisch.
Misschien overstappen naar BlueTooth met HC05 of HC06 een optie ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor nicoverduin » 30 Nov 2014, 01:20

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor Palumbus » 07 Dec 2014, 16:37

Is de nrf24L01(+) echt zo'n drama met bereik ?
Ik wilde deze juist gaan gebruiken voor een sensornetwerkje buiten in het bos...
Geen beton daar, wel dikke en natte bomen....

G

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor MarcelK » 07 Dec 2014, 20:21

Palumbus schreef:Is de nrf24L01(+) echt zo'n drama met bereik ?
Ik wilde deze juist gaan gebruiken voor een sensornetwerkje buiten in het bos...
Geen beton daar, wel dikke en natte bomen....

G

Met een simpele uitvoering zonder pa en lna is het een ramp van buiten naar binnen als er een muur tussen zit.
Heb nu eentje met pa+lna+antenne in bestelling voor buitenstation, geeft meer vermogen dan de simpele uitvoering met alleen pcb antenne.
Verder nog geen ervaring mee, komt tussen nu en 6 januari binnen, besteld op Ebay

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor Palumbus » 27 Jan 2015, 22:52

MarcelK schreef:Heb nu eentje met pa+lna+antenne in bestelling voor buitenstation, geeft meer vermogen dan de simpele uitvoering met alleen pcb antenne.
Verder nog geen ervaring mee, komt tussen nu en 6 januari binnen, besteld op Ebay


En ?
Ervaring opgedaan ?
Ben nog steeds benieuwd

Ik heb nu 5 RF24 binnen en op de keukentafel een Mesh aan het bouwen.
Voorlopig gaat dat nog prima.

Buiten in het bos nog niet kunnen proberen

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: nrF24L01 en aanverwanten

Berichtdoor MarcelK » 31 Jan 2015, 17:24

Yep, heb ervaring opgedaan nu.
NRF24 met PA en LNA en antenne gaat perfect, geeft voldoende vermogen om door een muur te raken.
Mocht je problemen hebben met het bereik kan ik dat aanbevelen.
Ik heb de transfersnelheid op 250 kbs gezet ( deze lagere snelheid schijnt betrouwbaarder te werken) en het vermogen op High

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten