CNC shield

Arduino shields
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 Jul 2017, 15:33

CNC shield

Berichtdoor MaxKruijssen » 25 Jul 2017, 15:37

Ik ben net begonnen met Arduino, en ik wil een CNC freesje bouwen alleen ik weet niet of dat iets is :?:

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: CNC shield

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jul 2017, 15:47

MaxKruijssen schreef:Ik ben net begonnen met Arduino, en ik wil een CNC freesje bouwen alleen ik weet niet of dat iets is :?:

En hoe had je gedacht dat wij dat wel weten?
a) Je hebt nog geen enkele kennis (immers net begonnen) van het Arduino Platform.
b) Het is onbekend of jij een Frees Kit zelf van scratch gaat bouwen of een 'kit' kopen?
c) Inzicht in mechanica bij jou is ons onbekend
Je zult toch eerst moeten leren staan om te kunnen lopen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 25 Jul 2017, 15:33

Re: CNC shield

Berichtdoor MaxKruijssen » 25 Jul 2017, 16:02

Hallo, hier de vader van Max. Max is 12 jaar en leert liever vliegen dan lopen......

Vol enthousiasme is hij begonnen aan de arduino starterkit en het is verbazingwekkend wat ie allemaal bouwt. Hij ziet in onze werkplaats de ene retrofit en zelfbouwmachine na de andere voorbij komen en wil nu zelf aan de slag. Eerlijkheidshalve moet ik daaraan toevoegen dat ie door papa een beetje opgejut wordt. Dus, Max zijn vragen zijn eigenlijk mijn vragen, alleen nog een beetje te vroeg. Hij zal eerst verder moeten met de starterkit.

Op termijn zal mach3 of Edingcnc dan vervangen worden door een Arduino. Dat zou mooi zijn.
CNC shield en externe drivers? Genoeg info te vinden hier op dit vlak? (Ik krijg net de melding van Max dat ie zich hier geregistreerd heeft en het forum is nog niet doorgespit).
GRBL gebruiken?

Voorlopig dank voor de reactie en we zullen ons eerst eens inlezen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: CNC shield

Berichtdoor Koepel » 25 Jul 2017, 19:52

Iets mechanisch met de Arduino... je kunt beginnen met een verticaal tekenbord met twee stepper motoren in de bovenhoeken en een touwtje. Google eens op: arduino vertical plotter
Je vader kan de x-y coordinaten wel omzetten naar stappen voor stepper motors ;)

Iets dat redelijk veilig en toch mechanisch is, is bijvoorbeeld met luchtdruk en kleppen. Hou alles kleinschalig met een 12V pompje en 12V kleppen.

Bij Adafruit hebben ze goede tutorials. Bijvoorbeeld iets met Neopixels. Dat is altijd leuk om te doen.

Een complete CNC machine is zelfs voor gevorderden nog lastig.
Dat is gemakkelijker om te kopen. Om dingen te leren kun je beter kleinere projecten kiezen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: CNC shield

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jul 2017, 20:20

MaxKruijssen schreef:Hallo, hier de vader van Max. Max is 12 jaar en leert liever vliegen dan lopen......

Vol enthousiasme is hij begonnen aan de arduino starterkit en het is verbazingwekkend wat ie allemaal bouwt. Hij ziet in onze werkplaats de ene retrofit en zelfbouwmachine na de andere voorbij komen en wil nu zelf aan de slag. Eerlijkheidshalve moet ik daaraan toevoegen dat ie door papa een beetje opgejut wordt. Dus, Max zijn vragen zijn eigenlijk mijn vragen, alleen nog een beetje te vroeg. Hij zal eerst verder moeten met de starterkit.

Op termijn zal mach3 of Edingcnc dan vervangen worden door een Arduino. Dat zou mooi zijn.
CNC shield en externe drivers? Genoeg info te vinden hier op dit vlak? (Ik krijg net de melding van Max dat ie zich hier geregistreerd heeft en het forum is nog niet doorgespit).
GRBL gebruiken?

Voorlopig dank voor de reactie en we zullen ons eerst eens inlezen.

Tja er zijn nu eenmaal zoveel gebruikers hier voorbij gekomen die dachten dat zo'n arduinotje een kwestie van ff een sketch vinden .. en nog een een dan gewoon aan elkaar plakken en joepie het werkt..... Niet dus.
Er zijn uitgebreide tutorials (wel in het Engels) te vinden. Verder is er een online cursus van het ROC in het Nederlands (ff googelen op "Arduino cursus Nederlands pdf" en je vind hem zo.
En zoals Koepel het ook al aangeeft.. Het klinkt zo gemakkelijk. Maar er komt nog al wat bij kijken. Maar daar het je je vader voor.
Koester dat enthousiasme maar heb ook het geduld....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 25 Jul 2017, 15:33

Re: CNC shield

Berichtdoor MaxKruijssen » 26 Jul 2017, 16:41

Bedankt voor de tip ik ga er wat mee doen.

Berichten: 4
Geregistreerd: 25 Jul 2017, 15:33

Re: CNC shield

Berichtdoor MaxKruijssen » 10 Sep 2017, 12:28

Dag,
Weet iemand of er in de buurt van Waalwijk een cursus Arduino is, Mijn vader zou dan ook mee doen dus we zouden ook nog met de auto kunnen gaan.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: CNC shield

Berichtdoor shooter » 10 Sep 2017, 20:52

je mag altijd wel een keer bellen of sms of mailen hoor.
ik woon in hertogenbosch west, dus 10 minuten weg, en kom graag een keer bij jullie kijken, krijg je gelijk een flitsles.
Begin gewoon met een cheatsheet, en een paar ledjes
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: CNC shield

Berichtdoor Kamh » 11 Okt 2017, 22:12

MaxKruijssen schreef:Bedankt voor de tip ik ga er wat mee doen.


Hoi,

Ben al lange tijd bezig met maken van een CNC machine. Arduino met steppershield GRBL werk leuk. Maar let op de maximale stroom!!! Boven de 1,5 Amp...... rook zonder koelplaat !!!
Probleem ligt in de mechanica. Wil je goedkoop werken gebruik je 8mm stang en glijlagers maar je moet heel erg precies werken!!! Het transport van de "wagens" ( X,Y,Z) is et beste met getande riem te doen ivm speling en afwijkingen die de bewegingen te stroef laten lopen. Ben nu zover dat de tafel ( X-as) werkt en nagenoeg speling vrij is. De Y-as kost veel tijd en inspanning. De Z-as heb ik los van de machine gebouwd en die wil nog niet soepel lopen.

eindschakelaars kun je microswitces voor gebruiken maar dan wel met zo'n hefboom eraan, zonder loopt de zaak klem.

Succes met je bouwproject

kees

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: CNC shield

Berichtdoor shooter » 12 Okt 2017, 22:44

Mechanisch moet je zorgen dat elke speling maar op 1 punt eruit gehaald wordt, Dus maar aan 1 kant een stang, en aan de andere kant alleen maar een steun, die dus zorgt dat het niet naar beneden valt.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten