verschil uitgangsspanning

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

verschil uitgangsspanning

Berichtdoor evert69 » 13 Apr 2012, 21:09

Omdat ik met mijn Arduino Uno het ethernetshield niet aan de praat krijg en een hardware probleem vermoed ben ik de uitgangen gaan testen door ze in een sketch als output en high te zetten. Nu doet zich het volgende voor. pin 9 geeft een spanning van 3,8Volt en pin 10 slechts 2,3Volt. pin 11 en 12 worden helemaal niet hoog gezet op deze wijze.

void setup() {

}

void loop() {

pinMode(9,OUTPUT);
digitalWrite(9,HIGH);
pinMode(10,OUTPUT);
digitalWrite(10,HIGH);
pinMode(11,OUTPUT);
digitalWrite(11,HIGH);
}

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: verschil uitgangsspanning

Berichtdoor bigred » 15 Apr 2012, 00:22

Deze spanningsval is inderdaad het probleem, een ethernet shield kan hier niet goed tegen.
De shield gaat niet stuk maar zal ook niet meer werken bij zulke lage spanningen.

Probeer je dit met je arduino aan een voedings adaptor of aan de usb poort.
Vooral van sommige laptops en mini desktop computer is de uitgangs spanning van de usb vrij laag.
Bij iets belasting zakt die spanning nog verder in elkaar.

Meet de spanning eens op de 5 volt uitgang van je arduino, het liefst terwijl je een sketch draait en er een aantal leds aan hebt hangen.

Doe daarna dezelfde test nog eens met een stekker adaptor op je arduino.
Je kan op de arduino een stekker adaptor gebruiken en je usb ingeplugt laten om sketches te versturen.

Voor deze setup maakt het niet zo veel uit maar normaal zet je je pinmodes eenmalig in je void setup en niet in je loop.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: verschil uitgangsspanning

Berichtdoor evert69 » 15 Apr 2012, 17:56

Spanning gemeten zonder ethernetshield of andere aansluitingen.
USB: spanning 5V pin=4,3V en op 3,3Vpin=3V
adapter 8V: 5Vpin=4,6V en 3,3Vpin=3V
Dat lijkt me sowiezo al aan de lage kant.
Ik heb een originele arduino Uno maar een chinees ethernetshield.
Kan ik het shield ook apart voeden met 5V? Uiteraard dan niet op de Uno geplaatst en dan alleen de pinnen 4, 10,11,12,13 doorverbonden van de Uno naar het shield.

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 14:01

Re: verschil uitgangsspanning

Berichtdoor evert69 » 16 Apr 2012, 11:41

Ondertussen heb ik het shield los van de arduino via de 5vpin gevoed. Zonder verdere aansluitingen op het shield meet ik een stroom van 500mA! Geen wonder dat er problemen met de voedingsspanning zijn lijkt me. Omdat schrijven naar de sd kaart wel goed gaat zal het probleem in w5100 chip zitten. Zal wel op een nieuw shield uitdraaien denk ik. :(

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten