UNO en Grafic Display van Adafruit

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 Jul 2014, 22:29

UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor leo » 17 Jul 2014, 16:38

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met het aansluiten van een grafisch display (Adafruit 132 x 64 met SSD 1306 chip) aan te sluiten op de UNO in de SPI-mode.
Aangesloten volgens de instructie van Adafruit. Ook de bibliotheek van Adafruit geïnstalleerd en het voorbeeldprogramma geladen.
Doet helemaal niets! Krijg steeds de melding "fout bij compileren".
Heeft iemand een idee wat er fout zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor een reactie.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor nicoverduin » 17 Jul 2014, 18:33

fout bij compileren betekent dat er ook foutboodschappen zijn gegeven. Het is handig dat je die ook hier post. Dan begrijpt een ander ook waar je het over hebt. Nu kom je bij de garage "mijn auto doet het niet"......Geen monteur die begrijpt waar je het over hebt en gaat zelf de auto starten en kijken wat er gebeurt om de meldingen uit te lezen.... Echter de auto staat hier niet voor iedereen dus zul je zelf de meldingen moeten geven. Daarnaast ik het tevens handig om ook de sketch te posten die je gebruikt.... Er zijn vele tienduizenden sketches op deze aardkloot en je kan niet verwachten dat de ander gelijk weet waar je het over hebt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 02 Jul 2014, 22:29

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor leo » 17 Jul 2014, 19:15

Hoi

Bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens dat je moet aangeven wat er fout is. Maar mijn probleem is dat ik geen andere boodschap op het scherm krijg dan
"fout bij compileren" zonder een aanduiding wat er fout is of waar de fout zit

En hierbij de sketsch die het probleem veroorzaakt (afkomstig van Adafruit)

#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_SSD1306.h>
#include <SPI.h>
#include <Wire.h>
// If using software SPI (the default case):
#define OLED_MOSI 9
#define OLED_CLK 10
#define OLED_DC 11
#define OLED_CS 12
#define OLED_RESET 13
Adafruit_SSD1306 display(OLED_MOSI, OLED_CLK, OLED_DC, OLED_RESET, OLED_CS);

/* Uncomment this block to use hardware SPI
#define OLED_DC 6
#define OLED_CS 7
#define OLED_RESET 8
Adafruit_SSD1306 display(OLED_DC, OLED_RESET, OLED_CS);
*/

#define NUMFLAKES 10
#define XPOS 0
#define YPOS 1
#define DELTAY 2

#define LOGO16_GLCD_HEIGHT 16
#define LOGO16_GLCD_WIDTH 16
static const unsigned char PROGMEM logo16_glcd_bmp[] =
{ B00000000, B11000000,
B00000001, B11000000,
B00000001, B11000000,
B00000011, B11100000,
B11110011, B11100000,
B11111110, B11111000,
B01111110, B11111111,
B00110011, B10011111,
B00011111, B11111100,
B00001101, B01110000,
B00011011, B10100000,
B00111111, B11100000,
B00111111, B11110000,
B01111100, B11110000,
B01110000, B01110000,
B00000000, B00110000 };

#if (SSD1306_LCDHEIGHT != 64)
#error("Height incorrect, please fix Adafruit_SSD1306.h!");
#endif

void setup() {
Serial.begin(9600);

// by default, we'll generate the high voltage from the 3.3v line internally! (neat!)
display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC);
// init done

// Show image buffer on the display hardware.
// Since the buffer is intialized with an Adafruit splashscreen
// internally, this will display the splashscreen.
display.display();
delay(2000);

// Clear the buffer.
display.clearDisplay();

// draw a single pixel
display.drawPixel(10, 10, WHITE);
// Show the display buffer on the hardware.
// NOTE: You _must_ call display after making any drawing commands
// to make them visible on the display hardware!
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw many lines
testdrawline();
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw rectangles
testdrawrect();
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw multiple rectangles
testfillrect();
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw mulitple circles
testdrawcircle();
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw a white circle, 10 pixel radius
display.fillCircle(display.width()/2, display.height()/2, 10, WHITE);
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

testdrawroundrect();
delay(2000);
display.clearDisplay();

testfillroundrect();
delay(2000);
display.clearDisplay();

testdrawtriangle();
delay(2000);
display.clearDisplay();

testfilltriangle();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw the first ~12 characters in the font
testdrawchar();
display.display();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// draw scrolling text
testscrolltext();
delay(2000);
display.clearDisplay();

// text display tests
display.setTextSize(1);
display.setTextColor(WHITE);
display.setCursor(0,0);
display.println("Hello, world!");
display.setTextColor(BLACK, WHITE); // 'inverted' text
display.println(3.141592);
display.setTextSize(2);
display.setTextColor(WHITE);
display.print("0x"); display.println(0xDEADBEEF, HEX);
display.display();
delay(2000);

// miniature bitmap display
display.clearDisplay();
display.drawBitmap(30, 16, logo16_glcd_bmp, 16, 16, 1);
display.display();

// invert the display
display.invertDisplay(true);
delay(1000);
display.invertDisplay(false);
delay(1000);

// draw a bitmap icon and 'animate' movement
testdrawbitmap(logo16_glcd_bmp, LOGO16_GLCD_HEIGHT, LOGO16_GLCD_WIDTH);
}


void loop() {

}


void testdrawbitmap(const uint8_t *bitmap, uint8_t w, uint8_t h) {
uint8_t icons[NUMFLAKES][3];

// initialize
for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
icons[f][XPOS] = random(display.width());
icons[f][YPOS] = 0;
icons[f][DELTAY] = random(5) + 1;

Serial.print("x: ");
Serial.print(icons[f][XPOS], DEC);
Serial.print(" y: ");
Serial.print(icons[f][YPOS], DEC);
Serial.print(" dy: ");
Serial.println(icons[f][DELTAY], DEC);
}

while (1) {
// draw each icon
for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
display.drawBitmap(icons[f][XPOS], icons[f][YPOS], logo16_glcd_bmp, w, h, WHITE);
}
display.display();
delay(200);

// then erase it + move it
for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
display.drawBitmap(icons[f][XPOS], icons[f][YPOS], logo16_glcd_bmp, w, h, BLACK);
// move it
icons[f][YPOS] += icons[f][DELTAY];
// if its gone, reinit
if (icons[f][YPOS] > display.height()) {
icons[f][XPOS] = random(display.width());
icons[f][YPOS] = 0;
icons[f][DELTAY] = random(5) + 1;
}
}
}
}


void testdrawchar(void) {
display.setTextSize(1);
display.setTextColor(WHITE);
display.setCursor(0,0);

for (uint8_t i=0; i < 168; i++) {
if (i == '\n') continue;
display.write(i);
if ((i > 0) && (i % 21 == 0))
display.println();
}
display.display();
}

void testdrawcircle(void) {
for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=2) {
display.drawCircle(display.width()/2, display.height()/2, i, WHITE);
display.display();
}
}

void testfillrect(void) {
uint8_t color = 1;
for (int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=3) {
// alternate colors
display.fillRect(i, i, display.width()-i*2, display.height()-i*2, color%2);
display.display();
color++;
}
}

void testdrawtriangle(void) {
for (int16_t i=0; i<min(display.width(),display.height())/2; i+=5) {
display.drawTriangle(display.width()/2, display.height()/2-i,
display.width()/2-i, display.height()/2+i,
display.width()/2+i, display.height()/2+i, WHITE);
display.display();
}
}

void testfilltriangle(void) {
uint8_t color = WHITE;
for (int16_t i=min(display.width(),display.height())/2; i>0; i-=5) {
display.fillTriangle(display.width()/2, display.height()/2-i,
display.width()/2-i, display.height()/2+i,
display.width()/2+i, display.height()/2+i, WHITE);
if (color == WHITE) color = BLACK;
else color = WHITE;
display.display();
}
}

void testdrawroundrect(void) {
for (int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) {
display.drawRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, WHITE);
display.display();
}
}

void testfillroundrect(void) {
uint8_t color = WHITE;
for (int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) {
display.fillRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, color);
if (color == WHITE) color = BLACK;
else color = WHITE;
display.display();
}
}

void testdrawrect(void) {
for (int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=2) {
display.drawRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, WHITE);
display.display();
}
}

void testdrawline() {
for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
display.drawLine(0, 0, i, display.height()-1, WHITE);
display.display();
}
for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=4) {
display.drawLine(0, 0, display.width()-1, i, WHITE);
display.display();
}
delay(250);

display.clearDisplay();
for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
display.drawLine(0, display.height()-1, i, 0, WHITE);
display.display();
}
for (int16_t i=display.height()-1; i>=0; i-=4) {
display.drawLine(0, display.height()-1, display.width()-1, i, WHITE);
display.display();
}
delay(250);

display.clearDisplay();
for (int16_t i=display.width()-1; i>=0; i-=4) {
display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, i, 0, WHITE);
display.display();
}
for (int16_t i=display.height()-1; i>=0; i-=4) {
display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, 0, i, WHITE);
display.display();
}
delay(250);

display.clearDisplay();
for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=4) {
display.drawLine(display.width()-1, 0, 0, i, WHITE);
display.display();
}
for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
display.drawLine(display.width()-1, 0, i, display.height()-1, WHITE);
display.display();
}
delay(250);
}

void testscrolltext(void) {
display.setTextSize(2);
display.setTextColor(WHITE);
display.setCursor(10,0);
display.clearDisplay();
display.println("scroll");
display.display();

display.startscrollright(0x00, 0x0F);
delay(2000);
display.stopscroll();
delay(1000);
display.startscrollleft(0x00, 0x0F);
delay(2000);
display.stopscroll();
delay(1000);
display.startscrolldiagright(0x00, 0x07);
delay(2000);
display.startscrolldiagleft(0x00, 0x07);
delay(2000);
display.stopscroll();
}

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor nicoverduin » 17 Jul 2014, 19:56

Weet je dat heel zeker? Je kan namelijk bij dat output scherm van de IDE ook omhoog scrollen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 02 Jul 2014, 22:29

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor leo » 17 Jul 2014, 21:21

nicoverduin schreef:Weet je dat heel zeker? Je kan namelijk bij dat output scherm van de IDE ook omhoog scrollen.....


Ga ik uitzoeken. Denk je dat we een gedeelte missen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor nicoverduin » 17 Jul 2014, 21:22

yep
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 02 Jul 2014, 22:29

Re: UNO en Grafic Display van Adafruit

Berichtdoor leo » 18 Jul 2014, 15:37

Hallo,
Naar aanleiding van je opmerkingen van gisteren heb ik de software en de bibliotheek verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Het werkt nu zonder problemen!! Ben er gisteren bijna de hele dag mee bezig geweest maar uiteindelijk
is het dankzij jouw hulp toch goed gekomen. Dank je wel.
Groeten,
leo

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten