uno avrdude

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: uno avrdude

Berichtdoor shooter » 08 Apr 2015, 20:19

Met windows is het eigenlijk altijd de driver die in apparaten staat.
Uno uithalen.
driver verwijderen door de usb poort te verwijderen waar arduino staat.
dan Uno insteken.
dan gaat als het goed is de usb poort weer aan, deze natuurlijk ook in de IDE (ofwel het scherm goed zetten en ook het board type
indien geen geluk dan de ftdi driver opnieuw installeren door eerst deze te verwijderen en dan te zoeken naar een goede.
inderdaad gebruik eerst maar eens 1.5 dan ben je iets zekerder dat wij je kunnen volgen.

Niet bang zijn er is niks kapot, er gaat ook niks kapot, is heel normaal als je de arduino verwijdert. kutwindooz
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Feb 2014, 18:35

Re: uno avrdude

Berichtdoor ToBr » 09 Apr 2015, 20:27

Versie 1.5.7 geïnstalleerd
Andere USB kabel, andere USB poort, 328 aangewezen, poort COM1, Nano als board, update Com1 drivers, reset van board even ingedrukt, enz. enz.
Wordt het board gevoed, dan werkt de blink op D13: dus board is OK.
Board aansluiten, dan is poort USB serial te zien in apparatenbeheer.
Versie 1.5.7 gaf dus ook geen goed resultaat.
Ik wil graag verder met de kleinere NANO 328, wat kan ik nog meer proberen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uno avrdude

Berichtdoor nicoverduin » 09 Apr 2015, 20:35

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Feb 2014, 18:35

Re: uno avrdude

Berichtdoor ToBr » 12 Apr 2015, 22:13

Nico
Jouw link heb ik doorgespit, nogal wat herkenbare ervaringen.
1) De meest bijzondere was die van "Nano V3 hardware bug" van nov 2014.
Er werd aanbevolen om de pennen 25 en 26 van de USB chip (FT232RL) door te verbinden.
In het schema zie je de NANO v3 met de AVR328 en USB 232 chip.
Mijn NANO heeft echter de ch340g chip met maar 16 pennen.
Andere gebruikers hebben ook de 340 chip.
Zijn er twee verschillende NANO's V3 in omloop?

2) Volg ik het verhaal van FTDI- drivers download, dan word ik met beetjes gek, 22 bladzijden om de nieuwe download handling van Windows 7 te omzeilen. En dan ben ik er nog niet zeker van dat het werkt. Misschien word ik dan bij een andere toepassing 'teruggepakt'.
Dit is iets voor professionals en niet voor mensen die leuke software toepassingen willen realiseren met de Arduino.

3) Visuino, weer een nieuwe loot aan de stam?

Graag wat tips. Ik wil aan de gang met de NANO ( en niet met WINDOWS 7).
groot ToBr

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uno avrdude

Berichtdoor nicoverduin » 13 Apr 2015, 06:15

FTDI chips zijn gepatenteerde ic's. De Chinezen hebben een eigen chip gebruikt waardoor het bordje veel goedkoper wordt. Die hebben dus een eigen driver nodig. Zij noemen het gewoon de NANO omdat het wat hen betreft hetzelfde werkt als de originele NANO(en vanuit de buitenkant is dat ook zo). Dus ja er zijn (minstens) 2 versies van de NANO in omloop. Maar dat kunnen er zomaar 3 worden. Het FTDI verhaal kun je overboord gooien. Die gaan niet werken met de NANO. Gewoon de CH340G driver downloaden en installeren.
Visuino en nog vele anderen zullen volgen kan inderdaad weer een alternatief worden. Dit is de consequentie van open source. Het schema is openbaar en te gebruiken door anderen. Die bouwen voort op..... Er is tenslotten niets unieks aan die dingen en dus zo te kopïeren. Gooi er een nieuwe naam tegenaan, paar extra toeters en bellen... beetje fancy promotie en wij gaan allemaal weer als gekken die dingen kopen. En gezien de explosieve groei van de Arduino zit er zat geld in die markt om het te doen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Feb 2014, 18:35

Re: uno avrdude

Berichtdoor ToBr » 13 Apr 2015, 19:57

Nico
Gewoon de ch340g driver downloaden. Na enig proberen gelukt.
Mijn dank, ik begon de moed al te verliezen (niet echt, als technicus moet je doorbijten).

Maar: de CH340G driver word aangeboden door Arduino.eu én door woodsgood.ca.
Natuurlijk kies je dan voor de Arduino aanbieding.
De download leverde een FuzeZipArchive file ch341SER op die na het uitpakken enz. mijn computer liet 'hangen'.
De download van woodsgood leverde een toepassing ch341SER.exe die uiteindelijk het gewenste resultaat had.

De communicatiepoort is nu: USB-Serial CH340 (COM6). Ik heb ook de IR stilgelegd.
Wat is er bij Arduino.eu niet goed gegaan?

Nogmaals bedankt, ik kan nu mijn fantasie de vrije loop laten.
Mijn vrije tijd is nu (nog meer) gevuld.
Bedank ook de big red, bij de buitenlandse fora had ik geen resultaat.
groet Toon

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uno avrdude

Berichtdoor nicoverduin » 13 Apr 2015, 20:25

Ik ken heel Arduino.eu niet.... Geen idee of dat van Arduino zelf is. Daarnaast is er een heleboel gebakkelei tussen Arduino - de ontwikkelaar en Arduino - de productie... Dat zal de toekomst van Arduino geen goed doen. Verder zou ik het vreemd vinden als Arduino de drivers zou leveren voor een product wat zij zelf nooit hebben ontwikkeld. Net ff gekeken op Arduino.eu.... domein is te koop. Ik vermoed een opportunist die dacht ik ga ff mijn zakken vullen met het Arduino domein :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten