Door de arduino's het bos niet meer zien

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor r2d2 » 04 Apr 2012, 10:09

Zoals ik op http://www.arduino.nu/les1/les1.php heb gelezen zijn er een heleboel verschillende Arduino interfaces.
Wat is een goed model om mee te beginnen?

Ik geloof dat Arduino Duemilanove de meest uitgebreide is?
Groeten van René

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor Duality » 04 Apr 2012, 16:15

als je een duemilanove kan krijgen ja, maar meeste verkopen nu een uno, zelfde bordje zelfde layout, werkt het zelfde. maar zit technische anders inelkaar :)
maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. mijn eerste bordje was een uno, en die draait ook gewoon alle software die voor oudere bordjes geschreven was.
handige link: http://arduino.cc/en/Main/Hardware

groet,
Duality

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor r2d2 » 04 Apr 2012, 22:29

Thanks. Is een handige link.
Zou iemand me een beetje op weg kunnen helpen met wat adressen/webshops in NL die nette prijzen hanteren? Per pm svp
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor bigred » 06 Apr 2012, 07:48

De prijs van een arduino is bijna overal gelijk.
Het enige waar je iets op besparen kunt is de verzendkosten, de ene shop verzend als pakket en de andere in een enveloppe.
Pas hier wel mee op, meestal is verzenden in enveloppe voor je eigen risico.
Op arduino.cc staan alle dealers in Nederland:
http://arduino.cc/en/Main/Buy onder het kopje: The Netherlands

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor pjh » 17 Apr 2012, 20:13

Ik heb me georienteerd op de goedkoopste arduino.
Het eerste 12,50 euro model uit china is niet aangekomen (geld wel terug geloof ik). Een zending van twee van die arduino's is momenteel onderweg. Ik ga ze testen en zal erover verslag doen.

Je moet je realiseren dat een arduino UNO niets meer is dan een ATmega328p microcontroller met wat condensators, ledjes en een prachtig breakoutboard met zeer handige pin-layout. Zo'n ATmega328 chip kun je voor minder dan 4 euro kopen. Vaak is die van een zogenaamde arduino bootload voorzien, wat hem een euro duurder lijkt te maken.

Ik maak mijn eigen arduinootjes op breadboardjes. Totale kosten onder de 8,50 euro inclusief breadboard. Het enige dat je nodig hebt is een zogenaamd FTDI basic seriele interface. Deze kost in nederland 12,95 excl verzendkosten, maar in china en zeker in Japan kun je ze krijgen voor 8 euro (ebay). Met een zo'n kaartje kun je al je arduino's bedienen. Volgens mij is dit de goedkoopste optie.

Ik ben wel van mening dat als je net begint met arduino stuff, je het beste met een nieuwe arduino UNO van de officiele firma kopen. Dan gaat misschien wat geld van je naar verdere ontwikkeling van de arduino. Dat doen die chinesen weer niet aan.....

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor bigred » 22 Apr 2012, 01:39

Je hebt helemaal gelijk, ik bouw me meeste arduino hardware ook zelf.
De bootloader zet ik er ook zelf op met een usb isp programmer
De usb ttl converters die ik gebruik om daarna me sketches te laden zijn een stuk goedkoper dan 8,50 euro, deze zijn zo goedkoop dat je ze gerust bij je projectje op kunt solderen (let op de dtr pin voor reset heeft wel een eilandje maar standaard geen pinnen, wat ik meestal doe is de rst doorsnijden aan de onderkant en een draadje leggen naar dtr.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor pjh » 22 Apr 2012, 23:38

En daar heb jij weer gelijk in. Ik heb deze goedkope variant steeds laten liggen, omdat ik ( na vallen en opstaan) tot de ondekking kwam dat de dtr echt nodig is. Dit kaartje heeft hem niet, dacht ik. Nu heb ik thuis een aantal van die ftdi basic kaartjes liggen van de wat duurdere soort. Daarom zijn dit soort forum zo belangrijk: saves a bug.

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor r2d2 » 01 Mei 2012, 21:08

Dat zijn bruikbare tips voor in de toekomst!
Ik ben geslaagd met een Uno, bij Fritzing besteld in Duitsland. Daarmee steun ik in ieder geval een heel goede ontwikkeling!

Ik heb inmiddels ook een workshop gehad. Is zeker goed te doen als je wat kunt programmeren. Dat is niet zo'n probleem voor mij.
Blijkbaar kun je hem ook bootloaden via je Arduoino, een breadboard en een 'lege' ATmega328 chip.

Het punt is dat mijn elektronica kennis wel flink is weggezakt. :oops: Shame! Ik heb zelfs digitale technieken en regeltechniek gehad op de MTS (richting TCK) Dus hoe ook alweer een flipflop werkt en een inverter en multiplexers, dat is allemaal wat stoffig geworden in 20 jaar....
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Door de arduino's het bos niet meer zien

Berichtdoor pjh » 02 Mei 2012, 08:51

Bij mij is het wat kennis betreft compleet andersom. Ik heb geen technische achtergrond. Ik ben cardioloog en het enige onderwijs in stroom bestrof het electrocardiogram. De "schaamte" over wegzakkende kennis is dus niet. Ben wel eg naief in veel dingen, omdat ik de basis mis. Dit vallen en opstaan heeft echter wel een vrij steile leercurve.
Ik denk dat als je alle electronische onderdelen van een arduino als lego-blokjes presenteert, waarbij het breadboard zo'n legoplankjer is, iedere idioot een arduino in elkaar kan zetten.

Ik kom meerdere tutorials tegen om zelf een arduino te maken. Steeds gaat het 'gave' / 'heldere' van een tutarial af, wanneer ze gaan programmeren. Zo'n klein FTDI basic kaartje kun je zo in het breadboard prikken en klaar. Wil er nog een tutorial van maken in het Nederlands. T.z.t....

Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Jun 2012, 15:34
Woonplaats: Breda

Nederlandse Tutorial

Berichtdoor Xtremer » 24 Jun 2012, 15:37

Een Nederlandse tutorial is te vinden op http://www.kompanje.nl/arduino/Arduino%20manual%201_0%20NL.pdf.
Deze legt de basis commando's uit en laat de voorbeelden zien.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten