onstabiele AC/DC adapter?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor sterretjeToo » 17 Aug 2023, 15:25

Ja, ik weet dat deze al een beetje oud is.

janvandenbossche schreef:Ik heb het gevoel dat we een beetje naast elkaar aan het praten zijn.
Ik heb nog geen ervaring met arduino, voor een vorige toepassing probeerde ik ook via een arduino te werken voor de aansturing van 2 relais.
Ook dat ging fout en uiteindelijk heb ik dan een Controllino aangeschaft en dat kreeg ik wel aan het werk, daar had ik geen extra tussenrelais voor nodig.


Kun je een bedradings schema laten zien. Als de 5V van de Arduino de relais ook van spanning voorzien is dat definitief een probleem als je een 12V Vin hebt en je teveel relais aan zet. Een link naar je relais module kan ook handig zijn ;)


Plaatje van https://forum.arduino.cc/t/8-channel-re ... /981034/20
Afbeelding

Het belangrijke punt is dat je Vcc en JDVcc niet met elkaar verbindt maar een aparte 5V voeding gebruikt voor de JDVcc. Op die manier belast je de ingebouwde 5V spanning regelaar van je Arduino niet (bij gebruik van Vin) met de stroom die benodigd is voor de relais zelf; alleen de stroom voor de optocouplers / transistor (afhankelijk van je relais module) belast Arduino's 5V regelaar (bij gebruik van Vin).

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor Frits1956 » 17 Aug 2023, 19:00

[quote="janvandenbossche"
Deze opstelling werkt, elke keer ik stroom zet op pin 2 worden 16 bits uit het EEPROM gelezen en worden de juiste relais geactiveerd.
De machine moet natuurlijk zonder computer ook werken, maar als ik de arduino stroom geef via een adapter van 9V i.p.v. via usb gaat het mis.[/quote]


Het lijkt erop dat de spanningsregelaar van de mega kapot is.
verbind met de usb, meet de spanning tussen pin 5V en GND, daar staat dan 5V op. Haal usb eruit en sluit 9V op de zwarte ronde connector aan. Meet nu op pin 5V en GND. staat daar nu ongeveer 0V dan is de spanningsregelaar kapot. Je zal dan ook geen 3,3V op de pin ernaast meten.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor shooter » 17 Aug 2023, 22:31

in je schema moet je de gnd links wel verbinden want ook met de separate supply er zitten twee stroomkringen in het bordje bij jouw zijn ze allebei 5 Volt en de relais trekken best wel veel via de JD pin maar de optocouplers worden gevoed door de 5V van Vcc en afhankelijk van de relaiskaart heb je nog 5V nodig vanaf de arduino naar de relaiskaart voorde optocouplers.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor sterretjeToo » 20 Aug 2023, 10:19

shooter schreef:in je schema moet je de gnd links wel verbinden

Indien je refereert naar de GND van de Arduino ben ik het niet met je eens ;)

Het onderstaande schema (gevonden op https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/control-high-voltage-devices-arduino-relay-tutorial/) is van toepassing op de meeste relais modulen die een optocoupler gebruiken.

Afbeelding

Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor Harm J Seef » 22 Aug 2023, 09:38

Typen galvanische scheiding Opto-couplers (of relais) kunnen gebruikt worden voor volledig galvanische scheiding, en voor spanning-galvanische scheiding.

Een volledig galvanische scheiding wordt toegepast bij koppeling van een DC-circuit naar een AC-circuit, zoals van een 5 VDC naar een 230 VAC triac-sturing. Elke verbinding tussen deze circuits is levensgevaarlijk!


Een volledig galvanische scheiding kan ook worden toegepast bij een DC naar DC circuit, en wordt dan potentiaalvrij genoemd. Vaak gaat het dan om apparaten of machines die een signaal-schakel-uitgang als service aanbieden, zoals de puls-uitgang (relais, led of opto coupler) van een kWh-meter.


Bij twee compleet galvanisch gescheiden DC-circuits (potentiaalvrij), zoals bij een arduino en zijn hulpcircuits, bestaat er kans op ‘zwevende spanningen’. Het statisch spanningsverschil tussen beide circuits kan zo groot worden dat vonkoverslag mogelijk wordt, met alle gevolgen voor de gevoelige elektronica. Om statische elektriciteit te voorkomen worden alleen de DC-circuit-nulpotentialen GND met elkaar verbonden. Dit is dus een spanning-galvanische scheiding, ofwel nul-gekoppeld (ground coupled).

Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jul 2018, 14:39

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor janvandenbossche » 02 Sep 2023, 16:29

Sorry voor mijn late reactie, het project is hier een tijd blijven liggen.
Ik kan niet alle commentaren volgen, daarvoor ben ik onvoldoende onderlegd.
Zoals eerder aangegeven heb ik een voeding van 24 v aangesloten op de relaiskaart en voedt die ook de Arduino via 5v en gnd.
Op de relais staat 'SRD-24VDC-SL-C'.
https://www.amazon.com.be/dp/B094J49JLG?ref_=pe_43847721_714291821_302_E_DDE_dt_1

Elke keer ik stroom zet op pin 2 worden 16 bits uit het EEPROM gelezen en worden de juiste relais geactiveerd.
Soms krijg ik toch storingen en wordt steeds de volgende reeks bits ingelezen en relais aan en uit gezet. En dan heb ik nog geen solenoids op de relais aangesloten.
ik begrijp uit de commentaren dat dat allerlei storingen kan geven.
Zou het helpen van de relais niet gelijktijdig aan te zetten (gemiddeld genomen worden er telkens 8 aangestuurd), maar met korte tussenpauze bv. 1/20 sec.
Uiteindelijk moet ik iets betrouwbaar krijgen, als dit niet lukt zal het met een plc moeten (prijs navenant).
Bijlagen
mega_relaiskaart3.jpg
mega_relaiskaart3.jpg (141.79 KiB) 5490 keer bekeken

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor shooter » 03 Sep 2023, 12:07

zorg wel voor een nette signaal ofwel een weerstandje naar aarde op pin2 zodat je zeker geen zwevende ingang hebt en een goede manier in de software om geen glitches te vangen dus na een paar milliseconden nogmaals naar de ingang kijken (heet ook wel debounce)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40

Re: onstabiele AC/DC adapter?

Berichtdoor Harm J Seef » 05 Sep 2023, 18:59

”Ik kan niet alle commentaren volgen, daarvoor ben ik onvoldoende onderlegd.”

Ai, dat maakt erover praten behoorlijk lastig. De boordspanning van een auto is 12 VDC, waarbij de accu-minpool (het chassis) op nul volt wordt gesteld en de pluspool op 12 VDC. In een droge winterlucht kan door luchtwrijving tijdens het rijden de auto elektrostatisch opgeladen worden; het chassis (nul volt-niveau) wordt dan bijvoorbeeld 1000 volt, en de 12 VDC-lijn wordt dan 1012 VDC. Dit is geen enkel probleem; het spanningsverschil is en blijft 12 VDC. Alleen vervelend wanneer je uitstapt; in het donker kun je de 1000 volts vonken zien overslaan. Wanneer het chassis met een koperdraad aan aarde wordt gelegd, kan de boordspanning niet meer gaan zweven. De nulspanning(sniveau) wordt dus vastgezet (GrouNdeD); de functie van GND is een vastgezette nulspanningslijn. Meestal ten opzichte van aarde (Earth), maar dat hoeft niet! GND is dus een circuit-nulspanning-referentie. In alle gekoppelde circuits worden de spanningen gemeten ten opzichtte van GND.

”Op de relais staat 'SRD-24VDC-SL-C'.”

OK, deze relais vragen om een voedingsspanning van 24 VDC.

”... 24 v aangesloten op de relaiskaart..”,

OK,

”en voedt die ook de Arduino via 5v en gnd.”

Oeps? De relaiskaart kan voorzien zijn van een 5VDC-spanningsregelaar, maar als deze er al is, is ze bedoeld voor voeding van de eigen relaisstuurlogica. Voeding vanuit de relaiskaart naar arduino’s 5V-pin is zelfs ongewenst; een eventuele 5VDC relaiskaartjumper (zit die erop?) verwijderen! De arduino moet altijd apart gevoed worden via de DC-bus of via de Vin-pin, of via de USB-bus.

”Soms krijg ik toch storingen en wordt steeds de volgende reeks bits ingelezen en relais aan en uit gezet.”

Dit lijkt veroorzaakt te worden door ‘contactdender’; plaats een drukknop met pullup/pulldown-weerstand op de schakelingang, en een 10nF condensator over de ingang naar GND.

”..Zou het helpen van de relais niet gelijktijdig aan te zetten ..”

Ja. Nog belangrijker is dat de Arduino een eigen voeding heeft, zodat de relais-/solenoid-schakelspanningsdippen niet via de voedingslijn de Arduino binnendringen.

”Uiteindelijk moet ik iets betrouwbaar krijgen, als dit niet lukt zal het met een plc moeten (prijs navenant).”

Er is helemaal geen noodzaak voor een PLC. De Arduino kan dit prima aansturen, mits op de juiste manier aangesloten en ontstoord is.

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten