PWM dimmer?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor ernst » 23 Nov 2013, 04:00

Dus tussen de transformator en de LEDs een MOSFET. En die kan ik dan aansluiten op de arduino, programmeren en klaar? Of ben ik nu te makkelijk aan het denken?
Arduino NOOB

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor nicoverduin » 23 Nov 2013, 11:30

http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

appeltje eitje :) Wel zorgen dat de mosfet genoeg aankan. Daar je PWM gebruikt, moet je er vanuit gaan dat de mosfet bij volluit ongeveer 10% van de specificaties aankan. Dus een mosfet van 100A kan eigenlijk maar 10A continu aan. er is volgens mij ook een shield voor beschikbaar dacht ik.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor ernst » 23 Nov 2013, 16:50

Ok. Bedankt voor de info. Hiermee kan ik al een heel stuk vooruit.

Ik ben er alleen voorlopig nog niet. Moet nog een aantal dingen uitzoeken. Spullen uit de VS bestellen. Misschien op dit forum nog het één en ander vragen. De komende tijd heb ik het ook druk met andere dingen. Dus misschien moet dit project even in de ijskast. Ik doe dit soort dingen graag rustig aan.

Maar als ik het af heb zal ik de resultaten op dit forum en op het zeeaquarium forum laten zien.
Arduino NOOB

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor shooter » 25 Nov 2013, 17:25

leds gaan aan op DC en kapot met AC dus je zult iets tussen de transformator en de rest moeten bouwen zoals een diodebrug etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor ernst » 25 Nov 2013, 18:08

Op de website rapidled.com kun je bij de LED's de bijbehorende drivers bestellen die de AC omzetten naar een lager voltage DC. En wat ik uit de specificaties begreep werken ze ook op het europees lichtnet.
Arduino NOOB

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor nicoverduin » 25 Nov 2013, 20:39

Van belang is het volgende:
A) je hebt een driver nodig (is bij hun de combinatie van AC/DC omvormer en een dim circuit). De meeste zijn tegenwoordig van 90V-260Vac.
B) Hun dimmable drivers werken op een spanning van 1-10V. Je zou dan met een eenvoudige schakeling een PWM 0-10V kunnen laten opwekken en dan als input aan de driver aanbieden
C) De hoeveelheid stroom*spanning = VA bepaalt hoeveel leds je kunt aansturen en hoe. Hoe hoger de spanning, hoe meer leds je in serie moet schakelen. Voordeel is dat je met minder stroom aankunt. Als je 10 leds in serie hebt op bijv. 30V dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een 300-400mA 30V voeding. Nadeel van leds in serie is dat als er een kapot is dan heb je helemaal geen licht. Beetje als de ouderwetse kerstverlichting. Zou je een voeding hebben die 3V levert dan heb je 10 (in dit voorbeeld) x 30mA = 3A nodig hebben. In beide gevallen is het output vermogen van de driver 30W maar de opbouw is anders.
Dus je hebt nog eea uit te zoeken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor ernst » 25 Nov 2013, 21:57

Ok. thanx.

Ik was eigenlijk van plan om binnenkort een nieuwe topic te starten in de 'projecten' sectie van dit forum en daarin verslag te doen van mijn aquarium LED project. En daar natuurlijk suggesties over te ontvangen. En dan wilde ik ook een versie van mijn verslag posten op het zeeaquarium forum, waar ik ook actief ben.

Maar om even te reageren: Ik ben nu het één en ander aan het lezen over rapidLED en tutorials op youtube aan het kijken. Maar wat ik eigenlijk in mijn hoofd had als ontwerp is het volgende:
3 standaart non-dimmable drivers (zoals deze: http://www.rapidled.com/mean-well-lpc-3 ... nt-driver/ ) met een streng led's in serie voor drie 'licht-kanalen'. De kanalen worden: warme kleuren, wit licht en blauw licht. En deze wil ik dan gedurende de dag onafhankelijk van elkaar aansturen voor zonsopkomst, zonsondergang en verandering van lichtkleur gedurende de dag. (meer rood tegen de avond en blauw maanlicht bijvoorbeeld)

Maar hoe ik het tot nu toe begrepen heb (and please correct me if I'm wrong) : Een driver zoals in het voorbeeld is een adapter die netspanning omvormt tot een laag voltage gelijkstroom. hier kunnen een paar leds op branden. Dus stel we hebben het nu over één streng lampjes: De driver gaat aan de ene kant in het stopcontact en aan de andere kant hangen een stuk of 4 leds in serie. Tussen de driver en de leds komt een mosfet die door mijn arduino wordt aangestuurd.
Dit is misschien niet de meest elegante oplossing maar wel eentje die ik begrijp en zou kunnen bouwen.

Maar zou deze opstelling werken of zit ik volledig fout te denken?
Arduino NOOB

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2013, 11:54

Je zit nog steeds op het goede spoor :)
Wat van belang is, is dat je inde gaten blijft houden wat de stroom van de leds is en de spanning.
Zet je ze in serie dan tel je de spanningen op en is de stroom gelijk aan de stroom door 1 LED (immers ze staan in serie)
Zet je ze parallel dan is de spanning die van de LED en de stroom de som van alle leds parallel geschakeld.
En inderdaad een driver is een duur woord voor adapter. Alhoewel sommige dan de regel unit er ook in hebben zitten.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: PWM dimmer?

Berichtdoor ernst » 26 Nov 2013, 18:55

Ok. Bedankt.
Ik ga binnenkort in het projecten gedeelte van dit forum hier een topic over starten.
Arduino NOOB

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten